KLPD (Snelwegen) van Noodhulp naar handhaving

Auteur Topic: KLPD (Snelwegen) van Noodhulp naar handhaving  (gelezen 32175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #80 Gepost op: 5 oktober 2009, 18:44:13
Elke regio heeft een verkeershandhavingsteam, wij hebben in het gooi ook waterpolitie en al het werk dat de verkeerspolitie doet, doen wij ook tussen de bedrijven door. We kunnen alles (behalve vliegen) en missen niets, juist het klpd mist iets: wijkgebonden en persoonlijk politiewerk
Wout


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #81 Gepost op: 5 oktober 2009, 19:53:55
Je zou bijna kunnen zeggen dat Politie Rotterdam - Rijnmond geheel zonder assistentie van andere regio's/klpd kan uitgezonderd de luchtvaartpolitie van het klpd....
Compliment aan de Rotterdamse Politie hiervoor....
Mijn vraag aan andere regio's willen jullie ook niet meer zelf kunnen, zoals een eigen waterpolitie, verkeersdienst enz.....

Ook amsterdam heeft een eigen waterpolitie en verkeerspolitie. De meeste regio's hebben wel een of meerdere boten varen en hebben zoals gezegd wel een handhavingsteam of regionale verkeeersdienst.

gr
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #82 Gepost op: 5 oktober 2009, 20:31:10
Mijn vraag aan andere regio's willen jullie ook niet meer zelf kunnen, zoals een eigen waterpolitie, verkeersdienst enz.....

Daar komt ie weer:

Alles kan, als er maar geld, mensen en middelen zijn..... En doordat 1 er niet is, is 3 er niet ... En 2 is er ook niet  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #83 Gepost op: 6 oktober 2009, 06:42:53
IK had het niet over een verkeershandhavinsteam, maar over echter verkeersgroep zoals voor de reorganisatie van 1994. Die van Rotterdam bestaad uit ongeveer 40 tot 60 man/vrouw.
Zij doen alles op verkeersgebied, van de simpele verkeerscontrole tot de beroeps goederen controle, taxi controle's, steun aan de districten begeleiding van suporters bussen, het begeleiden van VIP en ga zomaar verder dus niet een kleine afdeling.

Daarbij heeft Rotterdam nog een VHT, paarden, eigen honden en niet te vergeten de eigen Zeehavendienst.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #84 Gepost op: 8 oktober 2009, 22:59:35
Eigen honden heeft elke regio, en een zeehaven heeft niet bepaald elke regio dus zullen ze niet missen ;)

En sommige zaken zoals paarden zijn veel regio's gewoon te klein voor, hebben ze geen behoefte aan. Detachering vanuit andere korpsen zoals het KLPD is dan veel handiger.
Wout


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #85 Gepost op: 27 november 2009, 17:32:09
Het blijft altijd onpraktisch een landelijk werkend korps. Neem nou die verkeersdienst, denk 6 of 7 bureau's in heel nederland. Dat betekend al snel een werkgebeid met een straal van 50km om een bureau heen.... en hoeveel eenheden zullen er per bureau in dienst zijn (2 of 3). Dan is het logisch dat de aanrijtijd groot is. Tevens heb je de 3 eenheden snel bezet met aanrijdingen/overtredingen/misdrijven/gesignaleerde.   Zelfde geld voor de waterpolitie en spoorwegpolitie. Grote werkgebieden met 1 boot of 2 eenheden. Volgens mij blijft de specifieke vakkennis wel van belang. Denk echter ook dat er verschillende ministeries zijn die een flinke lepel in de pap hebben mbt het blijven bestaan van de verschillende KLPD diensten (denk aan Verkeer en Waterstaat). Zij zijn de grote drijvende krachten achter het snelweg/water/spoor in Nederland. Een speciefieke politiedienst is daarin makkelijker aan te sturen dan allemaal verschillende korpsen.

Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de eigen waterpolitie in Amsterdam-Amstelland. Deze worden bij grote ongevallen en evenementen altijd bijgestaan door het KLPD. Ook bij verkeerscontroles van de regiokorpsen/VHT's zie je altijd wel KLPD (middelen/auto's/motoren). Het is een ondersteunend korps.... alleen andere korpsen moeten ze dan wel aanvragen/inzetten. Volgens mij zijn er namelijk ook alleen klagers van korpsen die geen aanvraag zoeken of samenwerking willen. VOlgens mij moet je het toch echt allemaal samen doen. Of ben ik nou erg optimistisch.........
De huidige werkwijze van de KLPD diensten komt ook echt van alle korpschefs af die zelf in 2004 een document daarover hebben opgesteld.

Zie de reacties wel.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #86 Gepost op: 29 november 2009, 15:08:51
Sorry maar denk dat het nu wel werkt met het KLPD, moet je een aanrijding hebben op het A wegennetwerk dan staa je weetn ik niet hoe lang te wachten op de heren en dames van het KLPD.

IK geef je op een briefje dat binnen afzienbare tijd het KLPD-verkeer terug is bij de regio's en dat het KLPD zich alleen bezig gaat houden met de overkoepelende rech zaken.
Het is mimmers de bedoeling dat NL straks wordt op gedeelt in 5 veiligheids regio's. Dus het gevolg daar van is dat de regio's gewoon weer hun oude VP's terug krijgen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #87 Gepost op: 21 september 2011, 22:32:59
>:D En daarom is het goed dat er snelwegpolities zijn  098uo

Ja maar die snelwegpolities zijn er niet in het hele land.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #88 Gepost op: 21 september 2011, 22:41:32
Ja maar die snelwegpolities zijn er niet in het hele land.

Officieel wel... Maar inderdaad helaas zijn die er niet overal, wat ik een slechte zaak vind. Maar weer ontopic?  ::)


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #89 Gepost op: 22 september 2011, 01:04:28
Ik blijf me verbazen over de leken die e.e.a. uitleggen en denken te begrijpen..

Is dat werkelijk zo verwonderlijk ? Ik zit net het hele topic eens door te lezen en een echte duidelijke lijn kan ik er ook niet uithalen (ok, ik pretendeer ook niet het te begrijpen  ;) )
- Ongeval zonder SO op snelweg is in ene regio prio 1, in andere regio prio 2
- MK bepaald prio en OGS. Bepaald in gevallen geen OGS of prio, maar maant agenten wel tot spoed (wel op eigen risico agent)
- Voorbeeld van de uitspraak rechter bij achtervolging brommer. Agent de lul sigaar, etrwijl hij bezig was zijn beroep zo goed mogelijk uit te oefenen en daarmee het publiek te beschermen tegen gevaar.

Daarbij lijkt mij dat de WVW op punten in rechtstreekse tegenspraak is met de ontheffingen RVV en de taak van de politie. Ik heb hier op het forum al vaker voorbij zien komen dat het rijden met OGS een hogere mate van ongevalsrisico met zich meebrengt. Heel zwart/wit beschouwd lijkt mij dan dat het rijden met OGS in principe altijd indruist tegen de WVW en de betrokken agent die onverhoopt bij een ongeval betrokken raakt overgeleverd is aan de rechter die men treft.

Nogmaals, ik pretendeer niet alles te begrijpen, maar probeer het als goedwillende burger wel te begrijpen. Mijn rechtsgevoel zegt namelijk dat een agent(e) die zijn/haar taak uitoefent en daarbij op onverhoopte wijze bij een ongeval betrokken raakt ten alle tijden vrij uit dient te gaan. Uiteraard na onderzoek om vast te stellen dat er geen sprake is van grove nalatigheid.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl