Ik ga nu wel weer off topic, misschien afsplitsen?
Amsterdam heeft ook een eigen snelwegpolitie, de DCIV, team Hoofdwegen.
Ik heb zelf erg slechte ervaringen met "wijkteamdienders" op de snelweg. Achteruit of tegen het verkeer inrijden als je te ver gereden bent, niet voorbereid met kleding (geen gele hes dus), niet bekend met IM werkwijze , schofterig behandelen van de weginspecteur, etc. Ieder zijn eigen tak van sport, maar zorg als regio dat jouw werknemers weten hoe ze moeten werken op een snelweg, als je ze daar ook gaat inzetten.
Voor wat betreft de aangifte: het KLPD heeft geen publieksfunctie op de verkeersbureaus, net als team Hoofdwegen in A-A dit niet heeft. Dan moet je al snel verwijzen voor aangifte bij een wijkteam. Wat in mijn ogen niet verkeerd is, deze hebben namelijk wel een publieksfunctie en aangifte kan je immers bij ieder bureau doen. De aangifte wordt dan doorgestuurd naar de betreffende regio. Gebeurt ook met andere zaken waarbij de burger in zijn woonplaats aangifte gaat doen.
Het is trouwens nog maar de vraag hoe het in het nieuwe bestel gaat met de noodhulp en het toezicht op de snelwegen. Het lijkt er op dat het KLPD vooral ondersteunend gaat werken en geen noodhulp meer gaat doen.