Ik blijf me verbazen over de leken die e.e.a. uitleggen en denken te begrijpen..
Is dat werkelijk zo verwonderlijk ? Ik zit net het hele topic eens door te lezen en een echte duidelijke lijn kan ik er ook niet uithalen (ok, ik pretendeer ook niet het te begrijpen
)
- Ongeval zonder SO op snelweg is in ene regio prio 1, in andere regio prio 2
- MK bepaald prio en OGS. Bepaald in gevallen geen OGS of prio, maar maant agenten wel tot spoed (wel op eigen risico agent)
- Voorbeeld van de uitspraak rechter bij achtervolging brommer. Agent de
lul sigaar, etrwijl hij bezig was zijn beroep zo goed mogelijk uit te oefenen en daarmee het publiek te beschermen tegen gevaar.
Daarbij lijkt mij dat de WVW op punten in rechtstreekse tegenspraak is met de ontheffingen RVV en de taak van de politie. Ik heb hier op het forum al vaker voorbij zien komen dat het rijden met OGS een hogere mate van ongevalsrisico met zich meebrengt. Heel zwart/wit beschouwd lijkt mij dan dat het rijden met OGS in principe altijd indruist tegen de WVW en de betrokken agent die onverhoopt bij een ongeval betrokken raakt overgeleverd is aan de rechter die men treft.
Nogmaals, ik pretendeer niet alles te begrijpen, maar probeer het als goedwillende burger wel te begrijpen. Mijn rechtsgevoel zegt namelijk dat een agent(e) die zijn/haar taak uitoefent en daarbij op onverhoopte wijze bij een ongeval betrokken raakt ten alle tijden vrij uit dient te gaan. Uiteraard na onderzoek om vast te stellen dat er geen sprake is van grove nalatigheid.