Vind het interessant dat je dit hebt geprikt.Dit omdat ik zelf de opleiding HBO-v doe en zelf een eigen project aanga nu wat betreft zelfbeschadiging.Hierin ga ik iets verder dan automutilatie en neem de auto-intoxicatie ook mee(veelvuldig ook meestal)
Toelichting: IK heb veelvuldig de SEH wat werk bezorgt.
Heb sneden op me arm en me veelvuldig auto-intoxicaties(ts-en) op me naam staan.Oke het gaat nu wel oke de laatste maanden en heb al meer dan een jaar niet meer gesneden.Verder kan ik er niet op ingaan het is een te ruim iets zeg maar.Vragen wil ik altijd hierover beantwoorden,dat wel:vraag maar raak!!.
Weet uit ervaring dat het zeker wat doet met de verpleegkundigen die je tegenkomt.Zag ook vaak onbegrip wat ik me vanuit de hulpverleners visie wel kan voorstellen.Aan de ander kant weer steun etc.Ergens best wel verwarrend want wat ben je nou??Waardeloos toch of mag je er wel zijn met je 'moeilijkheden'
Het onbegrip snap ik ook:
Je bent bezig misschien in de ene kamer bezig iemand te redden om in leven te blijven,die een ongeluk heeft gehad ofzo en aan de ander kant komt (weer!)diegene langs en zichzelf weer onder de medicatie heeft gestopt ofzo.
Kan me voorstelllen dat er dan weleens zoiets is van als je niet meer wil doe het dan goed ofzo??Misschien wordt het gezien als aandachttrekkerij etc.
Hoe je het beste kan reageren hierop vind ik ook een moeilijk punt. Ja het 'gewoon' behandelen,maar er zit een stuk communicatie zeg maar en dat is niet te verwaarlozen als taak van een vpk.
Ben je aardig,dan laat je misschien blijken dat het 'goed' is ofzo??Ben je onaardig dan wijs je degene nog meer af misschien??(diegene voelt zich al waardeloos waarschijnlijk en krijgt bevestiging dan misschien?).
Het straffen met bepaalde maatregelen(hechten zonder verdoving etc)om maar wat te leren ofzo.Het negeren etc.Alles is al wel voorgekomen bij mij zeg maar.Dat straffen is vaak uit een vorm van machteloos zijn denk ik.Je wilt iemand misschien duidelijk maken dat het gedrag niet goed is(conditionering),maar werkt dit wel?
Ik probeer beide visies een beetje in kaart te brengen.Ik vraag me hierbij sterk af wat iemand die regelmatig terugkomt op de SEH met de verpleegkundige doet(iemand antwoord??).
Nou kan er wel gezegt worden dat er standaard verzorging gegeven gaat worden en dat moet natuurlijk ook en is ook goed,maar wat voor onderliggende gedachten zitten erbij??.OKe behandelen en de psychiater inroepen,maar in de tussentijd moet met de pte worden omgegaan(wordt er meestal gecommuniceerd).
Wat is jullie persoonlijke visie hierop??Eerlijk want ik denk dat het mensen wel raakt en mijn bedoeling met het project is om te kijken of beide visies(het respect) en verantwoordelijkheden ergens bijeen kunnen komen en hoe zou dat dan kunnen(wat zijn de dilemmas zeg maar!)
Sorry dat ik je prikje effe gebruik nu ook.Wil er ook wel een eigen topic van maken hoor.Kan ook wel effe wat info opzoeken voor je. Er bestaat een steungroep zelfbeschadiging die heeft zeer veel info,maar dat vanuit de visie van de zelfbeschadiger vooral(met de bedoeling voorlichting te geven op scholen en in ziekenhuizen etc voor dus meer inzicht).Verder is er weinig info over te vinden merk ik.
Ben zelf op zoek naar een protocol,maar volgens mij is die er niet echt zwart op wit(ieder mens is natuurlijk ook uniek ).Er zijn wel bepaalde richtlijnen en die krijg ik nog opgestuurd(interesse?).
Ik vind dat er in iig nog wel wat meer duidelijkheid mag komen over het onderwerp en de omgang met elkaar als verpleegkundige en als patient zeg maar.
Weet nog niet wat alles gaat opleveren,maar ben benieuwd dus wat het persoonlijk met jullie als SEH verpleegkundige doet en welke houding je aanneemt(probeert aan te nemen) als iemand veelvuldig langkomt(een abonnement op de SEH heeft zeg maar)
Kunnen jullie dat uit een persoonlijk visie mededelen hoe en wat het teweegbrengt uit het voorgaande geschreven stuk.Het is wat chaotisch neergezet maar hoop dat de intensie en de vraag er goed uitgehaald kan worden.
Als iemand wil reageren graag!!
liefs maggie