Ontreddering na megabrandDoor SANDER SONNEMANS
VLAARDINGEN - Automaterialenbedrijf Stahlie in Vlaardingen is zaterdag tot aan de grond toe afgebrand. Omdat bij de brand asbest was vrijgekomen, werd de omgeving afgezet.
Het pand van Stahlie brandde volledig uit. FOTO ROEL DIJKSTRA
Vandaag werd begonnen met het opruimen van de asbestdeeltjes.
,,De zaak was nog niet dicht of er klonken knallen en de hele boel stond in lichterlaaie,’’ zegt een getuige. ,,Het personeelslid dat had afgesloten, was met zijn auto nog niet eens de straat uit.’’
De knallen werden veroorzaakt door exploderende spuitbussen met autolak, die her en der in de omgeving terecht kwamen. Ook enkele gasflessen kwamen tot ontploffing. Bij de brand, die ‘s middags kort na vijf uur uitbrak, kwamen dikke roetwolken vrij. Uit voorzorg werden de bewoners uit de nabijgelegen woningen uit hun huis gehaald.
Ondanks de enorme brandweerinzet was er geen redden aan. De vuurzee had een verwoestende werking en al tijdens het bluswerk stortten delen van de zijmuren in. Naastgelegen bedrijfspanden moesten werden natgehouden om het overslaan van de vlammen te voorkomen.
,,Ik snap er helemaal niets van,’’ stamelde het 29-jarige personeelslid dat de zaak had afgesloten,terwijl hij vol ongeloof de verrichtingen van de brandweer volgede. ,,Ik was net tien minuten thuis toen ik werd gebeld door een klant die meldde dat de boel in de fik stond. Eerst kon ik het niet geloven, maar al snel werd het me duidelijk dat het serieus was. Ik heb geen idee hoe de brand heeft kunnen ontstaan. Ik heb nog wel een accu laten ontladen, maar dat doen we regelmatig. Het is een drama.’’
Slachtoffers vielen er niet bij de brand. Vanwege instortingsgevaar werd het gebied rondom het pand afgezet en de Van Beethovensingel bleef zaterdagnacht en zondag nog gestremd. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.
http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/3177463/Ontreddering_na_megabrand.html