Ambulance vriendelijke drempels

Auteur Topic: Ambulance vriendelijke drempels  (gelezen 3825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 5 februari 2004, 23:36:10
Ik heb ff een berichtje van 't prikbord van ambulance.pagina.nl (dochter startpagina) geplukt, zag er wel intressant uit.

TTS heeft een bus, brandweer en ambulancevriendelijke verkeersdrempel ontwikkeld. De ambulance moet natuurlijk snel ter plaatse zijn: iedere seconde telt. Maar verkeersdrempels remmen de ambulance af. Als de patient eenmaal is opgehaald is het natuurlijk helemaal vervelend dat er hobbels in de weg liggen die de verwondingen geen geod doen. Ons nieuwe type moet voor de ambulance vrijwel geen tijdsvertraging en discomfort opleveren doordat hij bij zware voertuigen (aslast vanaf 3 ton) volledig tot 0 mm wegzakt. Voor de ambulance zal hij niet geheel wegzakken, maar de hoogte zal tot een zeer geringe hoogte worden gereduceerd.

Kijk eens op www.ttsolutions.nl voor meer info.

We hebben inmiddels een prototype in Rotterdam liggen en zoeken de juiste contactpersoon om testen met ambulances uit te voeren. Testen met een 30 tons vrachtwagen waren al zeer succesvol (chauffeur merkte drempel niet). Dus we verwachten dat ie voor de ambulance ook heel goed werkt.



Klinkt goed moet ik zeggen, al zullen de lage mercedes E's en geen baat bij hebben.




ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2004, 08:49:56
Nadeel is dan wel weer dat vrachtwagens en zware bestelwagens ook geen hinder meer hebben van die drempel en die kunnen ds ook weer lekker doorscheuren.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2004, 15:45:51
hierover staat ook iets op die website :


Anderzijds resulteren verkeersremmende maatregelen zoals verkeersdrempels al snel in ergernis, trillingshinder en geluidsoverlast bij bewoners van aangrenzende panden.

Zwaar verkeer wat door de straat dendert veroorzaakt zware trillingen die honderden meters verderop gevoeld kunnen worden en kunnen resulteren in schade aan gebouwen en hinder voor de personen in de gebouwen.  

De gemeentes worden geconfronteerd met het dilemma tussen veiligheid en hinder. Gemeentes kunnen aansprakelijk worden gesteld voor de schade die aan gebouwen ontstaat en voor de hinder die wordt ervaren.

Hoewel de verkeersdrempel een zeer effectieve snelheidsremmer is wordt de toepassing eveneens belemmerd door busverkeer, ambulance en brandweer.

Nu zult u wellicht denken dat zwaar verkeer plots een vrijbrief heeft gekregen om te snel te rijden. Dit is slechts gedeeltelijk waar.
In de meeste situaties zal de verkeerssituatie bestaan uit een langgerekt lint van hoofdzakelijk licht verkeer afgewisseld met zwaar verkeer. Op het moment dat de bestuurder van het zware verkeer te snel zou willen rijden, wordt hij in de meeste gevallen gedwongen door zijn voorgangers die ten slotte wel effectief in snelheid worden geremd.

In enkele uitzonderingen zoals nachtelijke uren zal de situatie zich wellicht voordoen dat zwaar verkeer te snel rijdt. We mogen ons dan bedenken dat de noodzaak in deze uren (veiligheid fietsers en voetgangers) van minder belang is omdat er doorgaans nauwelijks of geen fietsers of voetgangers in deze uren zijn. Verder kan zwaar verkeer dikwijls niet zo snel optrekken en tot een hoge snelheid komen omdat er voortdurend obstakels zijn zoals verkeerslichten en bochten.

Het resultaat van de dynamische drempel zal zijn dat de gemiddelde effectieve snelheid op de weg drastisch zal afnemen zonder enig gevaar op trillingshinder.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2004, 18:19:41
Nadeel is dan wel weer dat vrachtwagens en zware bestelwagens ook geen hinder meer hebben van die drempel en die kunnen ds ook weer lekker doorscheuren.

Er rijden meestal wel 'normale' wagens die wel moeten afremmen, dus de zwaardere voertuigen moeten wel remmen, maar hebben geen last van de drempel.

Christian


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2004, 21:43:24
Klein detail; op de site staat dat de drempals wegzakken vanaf 4 ton.
Ander klein detail; de ambulances in onze regio zijn op zijn lichtst 2700 kilo (MB 270) en 3200 kg (MB Sprinter).
Wat een chevy weegt weet ik niet, maar het zal niet over de 4 ton komen.
We hebben er dus weinig aan.  :-[


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2004, 23:11:21
Ze zakken niet helemaal weg, maar wel en gedeelte.

op de site staat namelijk ook Voor de ambulance zal hij niet geheel wegzakken, maar de hoogte zal tot een zeer geringe hoogte worden gereduceerd.

Wij hebben ook alleen maar sprinters, maar ik ga toch liever over een ver ingezakte (dus lage) drempel als over een hoge.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2004, 11:50:17
Maar dan nu nog hopen dat gemeenten dit willen aanschaffen. ;)

Christian


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2004, 23:28:07
Maar hij zakt pas in als je er over heen rijdt.
En naar mijn mening doet een (weliswaar lagere ) drempel meer schade als een vlak wegdek als je er met 50-60km/u over heen jakkert.
(met name de klap die de voorbanden opvangen als dat ding niet helemaal wegzakt...