Grote brand rietgedekte boerderij - Hierden 21-7-2009

Auteur Topic: Grote brand rietgedekte boerderij - Hierden 21-7-2009  (gelezen 9166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2009, 10:06:03
Met hufterig wil ik zeggen dat ik het liever niet doe en er een beetje angst voor heb. En ja kritisch ben ik zeker over dat soort dingen. Ik heb een hoop ervaring.

Wat voor ervaring heb je dan ?


Hellfighter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #31 Gepost op: 23 juli 2009, 10:42:40
ik heb veel ervaring met het plaatsen en gebruiken van brandweervoertuigen blusvoertuigen,craschtanders, ladderwagens, hoogwerkers, hv's etc, etc.  Daarbij zijn er ook wel eens dingen bijna niet goed gegaan....
Van dat soort actie's leer je weer en doe je de dingen de volgende keer weer anders.

In het geval van die foto waar je kan zien dat de wagen in het gras staat afgestempeld zou ik persoonlijk de auto niet neerzetten. Je kan ook zien dat die HW een behoorlijke grote vlucht moet maken, dat wil zeggen dat de stempeldruk op die kant echt mega groot zal zijn.

Ik zeg dit aan de hand van de foto he, verdere omstandigheden weet ik dus niet.

Gr,


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #32 Gepost op: 23 juli 2009, 12:43:55
Ik zou er alleen geen 100% vertrouwen in hebben maar dat is misschien een beetje de ervaring die ik ermee heb opgelopen.

Wie zegt dat deze brandweer mannen er de 100 % vertrouwen op hebben gegeven?
dat maak jij ervan hoor ik denk dat bijna geen een gezonde brandweer man altijd de 100 % vertrouwen erop geeft in bepaalde situaties.

Ben van mening dat je altijd op een verharde weg of korrelbaan moet gaan staan, maar zelfs dan heb je geen zekerheid.
Neerzetten op een berm is bij mij uitgesloten.

Waar hadden ze anders de hoogwerker moeten neerzetten , Dit was de enige plek wat nog te doen was om bij de brand te komen.
Nogmaals Hierden heeft hele smalle kleine straatjes waar je moeilijk doorheen komt en je niet makelijk kan afstempellen met zo een voertuig als dit.

Mvg
 Roy
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Hellfighter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #33 Gepost op: 23 juli 2009, 14:07:09
Punt 1, je hebt gelijk, er zijn situatie's waar je geen 100% vertrouwen in kan hebben maar in dit geval betekend als je geen 100% vertrouwen hebt, dan niet doen! behalve als je een redding moet gaan uitvoeren, dan ga je andere afwegingen maken.

Punt 2, waar hadden ze anders de hoogwerker neer moeten zetten......2 optie's, 1 = niet gebruiken. optie 2 = onder de auto afstempelen.

Gr,


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2009, 14:13:30
Punt 1, je hebt gelijk, er zijn situatie's waar je geen 100% vertrouwen in kan hebben maar in dit geval betekend als je geen 100% vertrouwen hebt, dan niet doen! behalve als je een redding moet gaan uitvoeren, dan ga je andere afwegingen maken.

Punt 2, waar hadden ze anders de hoogwerker neer moeten zetten......2 optie's, 1 = niet gebruiken. optie 2 = onder de auto afstempelen.

Gr,

Ja maar de hoogwerker was gewoon nodig, dus stond hij op dat punt het best! Als de brandweer er echt geen vertrouwen in zou hebben zullen ze het ook echt niet doen hoor! De brandweer kon het op dat moment het beste zelf overwegen en ze hebben dus besloten om de HW daar te stempelen, ik vind het een goede beslissing.. want dit punt was verre weg de beste plek om te stempelen.. nu kunnen we wel in  discussie gaan of hij daar goed staat of niet maar de brandweer kon dat op dat moment he beste beslissen, en het is op de fotos ook te zien dat hij daar keurig recht staat en er voldoende ruimte is.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2009, 14:23:19


Gewoon netjes als je het mij vraagt. dankzij de hw is een kantoortje gespaard gebleven..  O0
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2009, 15:42:40
De enige mogelijkheid is om de hoogwerker zoveel mogelijk naar rechts te zetten (op die strook verharde grond). Die kant (waar je niet over werkt) recht naar beneden af stempelen. Dan win je aan de kant waar je wel over werkt misschien net genoeg om hem aan die kant op het verharde deel af te stempelen.

Verder kan ik niet beoordelen wat de taken zijn geweest (alleen blussing of moest er ook riet verwijderd worden door de bemanning van de hw). Als het alleen blussing was hadden ze kunnen overwegen om die zijde iets minder ver uit te stempelen. De vlucht wordt dan minder, maar ze hebben worplengte genoeg met het waterkanon om een blussing te doen. Het blijft lastig in dit soort situatie's.


Hellfighter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2009, 16:10:38
dat is indd ook een oplossing. Met nat weer word het helemaal oppassen.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2009, 17:29:49
Ding zal zo'n 25 ton wegen, bij maximale vlucht en korfbelasting steunt ongeveer 75% op de linker stempels. ~18 ton op twee schotten in een graswand. Wanneer de hoogwerker iets verder naar rechts stond kan je op de rand van het asfalt afstempelen, niet het meest stevige gedeelte van asfalt :) In deze situatie kan je niets anders doen dan hopen dat het goed gaat, of grotere schotten plaatsen. Als je die niet hebt blijft het eerste over en aan bovenstaande foto's te zien ging het ook goed. Een simpele graswand met daaronder een goed bed van grind kan soms erg stevig zijn, een net gelegde stoep in een woonwijk soms niet (Delfzijl was dat toch?)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2009, 17:41:45
Ding zal zo'n 25 ton wegen, bij maximale vlucht en korfbelasting steunt ongeveer 75% op de linker stempels. ~18 ton op twee schotten in een graswand. Wanneer de hoogwerker iets verder naar rechts stond kan je op de rand van het asfalt afstempelen, niet het meest stevige gedeelte van asfalt :) In deze situatie kan je niets anders doen dan hopen dat het goed gaat, of grotere schotten plaatsen. Als je die niet hebt blijft het eerste over en aan bovenstaande foto's te zien ging het ook goed. Een simpele graswand met daaronder een goed bed van grind kan soms erg stevig zijn, een net gelegde stoep in een woonwijk soms niet (Delfzijl was dat toch?)

Meer foto's op onderstaande link

http://www.blikopnieuws.nl/foto/49658/60816#gallery

http://www.blikopnieuws.nl/media/foto/original/200705171179389385_60816.jpg

http://www.blikopnieuws.nl/media/foto/original/200705171179389418_60818.jpg

Topic over Delfzijl: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17921.0.html