Leden Ambuteam Zeeland Zuid en Noord leveren uit protest pieper in - 21-07-2009

Auteur Topic: Leden Ambuteam Zeeland Zuid en Noord leveren uit protest pieper in - 21-07-2009  (gelezen 6495 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Natuurlijk ga je 150 Euro per maand minder zeker merken in je maandelijkse inkomsten, en het is zeker niet netjes om dat zonder enig overleg eraf te halen (geen discussiepunt wat mij betreft). Maar 200 Euro om een pager te dragen, af en toe een oefening te doen en vrijwel nooit uit te rukken.... kom op zeg... (daar kunnen we wel over discussieren :))
natuurlijk is 200 veel ;) maar ik denk als men in overleg was gegaan er echt wel een overeenkomst was gekomen. en dan had je nu gewoon mensen rondlopen met hun piepertje..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
200 euro per maand voor vrije instroom...  :o :o :o :-X :-X :-X

50 euro voor een rooster lijkt me aan de andere kant weer te weinig...

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5285457/ZeeuwsVlaams-Ambuteam-stopt.ece

Zeeuws-Vlaams Ambuteam stopt

door Marcel Modde. woensdag 22 juli 2009 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 22 juli 2009 | 17:43

MIDDELBURG - De leden van het Zeeuws-Vlaamse Ambuteam hebben er ook de brui aan gegeven.
Net als hun collega's boven de Westerschelde vertikt het speciaal opgeleide ambulancepersoneel van het team Zuid het nog langer zich beschikbaar te stellen voor de calamiteiteneenheid. Ze vinden de nieuwe vergoeding die de Veiligheidsregio Zeeland en de ambulancediensten van Connexxion en Zorgsaam zijn overeengekomen, een aanfluiting. Die zakt van 200 naar 50 euro bruto. Omgerekend komt dat neer op vier cent per uur, laten boze medewerkers van de Zeeuws-Vlaamse organisatie weten. "Wie wil er voor dat bedrag per uur bereikbaar zijn een heel jaar?" Uit angst voor repressailles willen ze liever niet met hun naam in de krant.

De Ambuteams Noord en Zuid zijn op 15 juni formeel opgeheven om op te gaan in één nieuwe Geneeskundige Combinatie in Zeeland, conform de eis van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het materieel is reeds op een centrale plek ondergebracht. "Dat betekent wanneer er nu in Zeeuws-Vlaanderen iets gebeurt, ik eerst naar de overkant zou moeten om die wagen te halen. Of ik moet hopen op mijn collega's van Noord. Maar die staan ook niet meer te springen..." Binnen het nieuwe verband geldt nu ook een piketregeling. Die schrijft voor dat leden van het Ambuteam hun werkgebied niet mogen verlaten wanneer ze oproepbaar zijn voor ernstige calamiteiten. "In de oude regeling werd gewoon iedereen opgepiept en was het zien wie daar op af kwam. Vier of zes mensen had je altijd wel bij elkaar. Maar nu zou ik niet eens meer naar een feestje drie plaatsen verderop kunnen. En dat voor die paar schamele centen!"


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat nu als er wat in Zeeland zou gebeuren (westerscheldetunnel)? Wat is het dichtstbijzijnde team?  ???

Wat als er een ongeluk gebeurt IN de westerschelde tunnel? Mogen dan de leden (stel dat er voldoende zijn) wel nog even met hun privé auto naar de overkant?  ??? ::)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Ik ben 1 week per maand beschikbaar als C-GNK, en hoewel ik het zeker niet alleen maar om de centjes doe, zou ik er direct mee stoppen als ze de vergoeding even drastisch zouden minderen.

In die week ben ook ik gebonden aan de regels binnen 30 minuten aanwezig zijn en géén alcohol of "genotsmiddelen". Daar mag, nee moet een redelijke vergoeding tegenover staan. And trust me, in  Zeeland waren ze nog goedkoop  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik ben 1 week per maand beschikbaar als C-GNK, en hoewel ik het zeker niet alleen maar om de centjes doe, zou ik er direct mee stoppen als ze de vergoeding even drastisch zouden minderen.

In die week ben ook ik gebonden aan de regels binnen 30 minuten aanwezig zijn en géén alcohol of "genotsmiddelen". Daar mag, nee moet een redelijke vergoeding tegenover staan. And trust me, in  Zeeland waren ze nog goedkoop  ;D

Maar jij bent 'gebonden'.  ;) Volgens de media is het in Zeeland 'vrije instroom'. Dan kan je ook een maand aan de Costa's liggen bruin te bakken en toch 200 euro op strijken. Als je 'gebonden' bent en hebt beperkingen dan hoort daar inderdaad een goede vergoeding tegenover te staan en dat is geen 50 euro per maand...

Bij de brandweer kennen ze de 10/16 regeling voor piket (OvD's, AGS, HOvD, enz). Als je niet wordt opgeroepen krijg je buiten kantoortijd door de week 10% van het uurloon per uur. In het weekend is dat 16% van je uurloon per uur. :)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Volgens de media is het in Zeeland 'vrije instroom'. Dan kan je ook een maand aan de Costa's liggen bruin te bakken en toch 200 euro op strijken.

Daar heb je wel een punt  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Niet echt netjes van Connexxion om de vergoeding zonder overleg zo drastisch te gaan beperken. Maar waar was die vergoeding dan voor. Want er wordt gesproken over vrije instroom en de verplichte opkomst tijdens calamiteiten via een telefoon. Ik ken de regio Zeeland niet, maar zoals het hier omschreven staat kan je alarmering via een Communicator gewoon niet opnemen en dus de alarmering naast je neer leggen. Niks dus verplichte opkomst.
Ja, net als in Zeeland heeft Kennemerland ook een groep van 24 man welke gealarmeerd wordt tijdens een calamiteit, waarbij het personeel de keuze heeft om op te komen. 5 á 6 personen bemannen de AMBU team auto en gaan ter plaatse, de overige die toch opkomen zorgen voor eventueel extra ambulances, loodspost functionarissen, aflos etc. etc.

Ik ben 1 week per maand beschikbaar als C-GNK, en hoewel ik het zeker niet alleen maar om de centjes doe, zou ik er direct mee stoppen als ze de vergoeding even drastisch zouden minderen.

In die week ben ook ik gebonden aan de regels binnen 30 minuten aanwezig zijn en géén alcohol of "genotsmiddelen". Daar mag, nee moet een redelijke vergoeding tegenover staan. And trust me, in  Zeeland waren ze nog goedkoop  ;D
Maar ben je de andere weken dan niet oproepbaar? Of in een andere functie oproepbaar?

RR (ook HGN zonder extra toeslag)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Bart S

  • Gast
Tja, bij ons was het ook vrije instroom en dat voor 40 Euro per maand. Ik ben een dik jaar lid geweest (het team ging over naar Kennemerland) en heb in die tijd geen enkele uitruk gehad. Alleen een paar oefeningen en wat proefalarmen waarbij gekeken werd of je op dat moment kon komen en hoe lang je er over zou doen.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
het dragen van een pieper is simpel maar de verantwoording ervoor niet.

ga je ff douchen pieper in de badkamer
ga je zwemmen in het zwembad geef je hem aan de badmeester

Je kan dus nooit meer iets spontaans doen en daarvoor vindt ik dat er best betaalt mag worden.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Rechtpositieregeling vrijwillige brandweer
De vergoeding voor de werkzaamheden van een vrijwilliger bestaat uit drie componenten:
    * een vaste jaarvergoeding;
    * een bedrag per uur voor oefeningen en cursussen, met uitzondering van officieren;
    * een bedrag per uur voor brandbestrijding en hulpverlening.

Die vaste jaarvergoeding bedraagt tot de rang hbt € 314, voor obm/bm € 471.  PER JAAR
Daaarvoor leveren wij vrije instroom 365dgn/24uur.
Dat is dus 3,6 en 5,4 cent per uur.

Bij 50 euro per maand krijgen zij dus nog altijd meer dan een vrijwillig brandweer man nl. 6,8 cent.

(en ik doe nog steeds spontane dingen, daarvoor ben ik vrijwilliger met vrije instroom)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation