Frequenties?

Auteur Topic: Frequenties?  (gelezen 3727 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
Gepost op: 22 juli 2009, 11:41:55
Goedemorgen,

Ik zag gisteren dat de brandweer gebruik maakte van een gewone portofoon.. En ik weet dat overige hulpdiensten ook gebruik maken van het C2000 systeem. Maar volgens mij moet het wel afluisterbaar zijn wat de brandweer mensen gisteren gebruikte. Weet iemand toevallig ook de frequenties voor regio Groningen? Als het eventueel afluisterbaar is?

Alvast bedankt!

Mvg,

Wesley




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2009, 12:23:50
Dit zijn waarschijnlijk object portofoons... dus voor de communicatie tussen de manschappen, dit kan je dus alleen op plaats incident meeluisteren. Een aantal korpsen is hiervoor teruggegaan(of zijn nooit overgegaan) naar analoog, omdat de direct mode operation(DMO) van C2000 nogal wat problemen opleverde.

De communicatie met de alarmcentrale en andere diensten/eenheden gaat wel gewoon over c2000 (dan in de trunked mode operation(TMO)).

Groeten, Joost


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2009, 12:28:01
Ik zag gisteren dat de brandweer gebruik maakte van een gewone portofoon

Wat is in jouw ogen een gewone portofoon? Kan het geen C2000-portofoon geweest zijn?


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2009, 12:42:00
Dit zijn waarschijnlijk object portofoons... dus voor de communicatie tussen de manschappen, dit kan je dus alleen op plaats incident meeluisteren. Een aantal korpsen is hiervoor teruggegaan(of zijn nooit overgegaan) naar analoog, omdat de direct mode operation(DMO) van C2000 nogal wat problemen opleverde.

Enig idee welke korpsen?


WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2009, 12:58:39
Dit zijn waarschijnlijk object portofoons... dus voor de communicatie tussen de manschappen, dit kan je dus alleen op plaats incident meeluisteren. Een aantal korpsen is hiervoor teruggegaan(of zijn nooit overgegaan) naar analoog, omdat de direct mode operation(DMO) van C2000 nogal wat problemen opleverde.

De communicatie met de alarmcentrale en andere diensten/eenheden gaat wel gewoon over c2000 (dan in de trunked mode operation(TMO)).

Groeten, Joost

Over dat problemen met C2000 heb ik ook gehoord en dat ze daarom zijn overgegaan naar de oude betrouwbare systeem. Maargoed, heeft wel iemand enig idee wat de frequenties zou kunnen zijn voor de communicatie tussen de manschappen? Ik praat dan bijdeze over brandweer Winschoten :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2009, 14:06:35
"Systeem" is een groot woord, want het zijn gewoon onderlinge, analoge portofoons die iedereen aan zou kunnen schaffen. Daarbij is niet sprake van een bepaald systeem, gewoon klare analoge communicatie :) Of er vaste frequenties voor zijn weet ik niet, in principe zijn de oude brandweerkanalen als zodanig vervallen en moeten er dus officieel nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Of er dan landelijk gebruik wordt gemaakt van een standaard frequentieband, of dat dit per regio of zelfs per korps kan verschillen weet ik niet. Het zijn lokale, en landelijk gezien niet-officiele oplossingen dus het frequentiegebruik zou uiteenlopend kunnen zijn...


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2009, 17:31:20
Er zijn een aantal frequenties die aangekocht blijken te zijn voor deze analoge objectportofoons. Op het Scannerforum (ik maak geen reclame, slechts verwijzing) zijn de nodige topics inclusief frequenties voor diverse korpsen te vinden.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2009, 08:55:40
Er zijn een aantal frequenties die aangekocht blijken te zijn voor deze analoge objectportofoons. Op het Scannerforum (ik maak geen reclame, slechts verwijzing) zijn de nodige topics inclusief frequenties voor diverse korpsen te vinden.
Er zullen vergunningen zijn afgegeven voor die frequenties. Een frequentie kopen kan niet, hoog uit dat je voor een langere termijn het recht krijgt die frequentie te gebruiken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken