Ligt er inderdaad helemaal aan wat er op het kentekenbewijs van het voertuig staat beschreven. dit heeft weer te maken met hoe het voertuig gekeurd, en geregistreerd is. vb. de 2 mercedes sprinters waar het even over ging in dit topic zijn een standaard product die hoogstwaarschijnlijk uit de zelfde productielijn komen waarbij de fabrikant rekening gehouden met de wensen van de klant, en heeft daarop het ontwerp aangepast zodat er eventueel zwaardere ladingen mee kunnen. in dit geval bijvoorbeeld de 3880 kg totaal massa. echter kan de fabrikant het zelfde type voertuig ook leveren met een max totaal massa van 3500 kg. in dit geval is het voertuig door het rdw toegelaten, zodoende ook geregistreerd met een max totaal massa van 3500 kg terwijl de fabrikant het voertuig op grotere totaalmassa's heeft berekend. dit maakt het mogelijk om het voertuig te kunnen besturen met een B rijbewijs.
hier zit alleen 1 beperking aan: wanneer je eenvoertuig 3500 kg op het kentekenbewijs heeft staan, en je bekijkt de technische gegevens van de fabrikant die zegt dat het zelfde voertuig ook geschikt is voor 3880 kg. en je zet het voertuig op de weegbrug waaruit blijkt dat het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, dan is het voertuig overbeladen.
ook is het zover ik heb kunnen terugvinden niet mogelijk om een voertuig met een leeg gewicht van bijvoorbeeld 3600 toe te laten met een beperkte max totaalmassa van 3500 kg waardoor deze met een B rijbewijs te besturen is. hierdoor zou het voertuig per definitie overbeladen zijn. dus het maakt weldegelijk uit hoe zwaar het voertuig weegt.