Ontheffing vaarbewijs

Auteur Topic: Ontheffing vaarbewijs  (gelezen 5428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 23 juli 2009, 23:43:00
Mensen,

Ik heb ergens gelezen dat er een wijziging in het bpr is en dat de reddingsbrigade niet meer genoemd wordt alszijnde een uitzondering voor vaarbewijs.
Ik heb me overal rot lopen zoeken, ook met de zoekfunctie maar kan niets meer vinden.
Heb ik raar gedroomd, klopt dit verhaal, of ben ik in de war met een registratienummer?




Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2009, 23:48:42
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2009, 09:46:12
helaas niet gedroomd..

http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/808

Erny,
Bedankt
mensen er mag een slotje op


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2009, 12:42:23
Erny,
Bedankt
mensen er mag een slotje op

Misschien volgen er nog andere vragen omtrent dit verhaal. Topic blijft om die reden nog even open ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2009, 12:49:32
Ik vind het niet meer als logisch ... Vaarbewijs 1 is niets meer dan basiskennis en ik vind eigenlijk dat een ieder op het water een vaarbewijs moet hebben, daar dit niet mogelijk is heb ik het altijd al apart gevonden dat RB's ontheffing hadden  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2009, 13:43:46
Dit is omdat de wetgever er toen vanuit ging dat de interne opleidingen door organisaties als de KNBRD adequaat genoeg waren om een ontheffing te verantwoorden.

En in mijn optiek is dat nog steeds zo. De theorie module schipper 1 dekt de stof benodigd voor vaarbewijs 1. Als je in het bezit bent van het vaarbewijs kun je hiervoor dus vrijstelling vragen voor het theorie examen varend redden. Theorie module 2 echter niet. Deze is reddingsbrigade specifiek en dient dan ook gewoon door middel van een schriftelijk examen afgelegd te worden. Voor het diploma moet de kandidaat verder nog in het bezit zijn van het diploma opstapper en de twee praktijk modules met goed gevolg te hebben afgelegd.

Wel vind ik het een gezonde ontwikkeling dat steeds meer brigades er voor kiezen toch het vaarbewijs te behalen. Verzekeraars hadden toch veel problemen met deze ontheffing en dit gaf ook problemen met brigades die zich wilden laten verzekeren. Naast het feit dat prive in het bezit zijn van een vaarbewijs natuurlijk ook zijn voordelen heeft.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2009, 15:03:24
Vanuit de wetgever begrijp ik dit heel goed: het was een zeer onduidelijke uitzondering, zonder goede omschrijving van een 'reddingsboot' en de taak ervan. Dit heeft nogal wat discussies met waterpolitie enzo opgeleverd. Ook voor de verzekering is dit denk ik beter.

Waar ik me alleen boos over kan maken is dat onze koepelorganisatie zo heeft zitten slapen! Ze moesten het nota bene van een lokale brigade vernemen… Naar mijn mening is dit juist waar zij bovenop hadden moeten zitten en waar ze al veel eerder van op de hoogte hadden moeten zijn. Dan hadden de lokale brigades zich er op voor kunnen bereiden, was er misschien een overgangsregeling gekomen etc.

Ook de financiele consequenties wordt totaal aan voorbij gegaan: vorig jaar had dhr. van Mourik het in de pers nog regelmatig over financiele problemen voor brigades door alsmaar stijgende kosten en het gebrek aan bereidwilligheid bij gemeenten om te betalen voor hun waterveiligheid. Nu komt er een flinke kostenpost bij: je gaat van een eigen diploma dat meer inhoud heeft en 12 euro kost (schipper) naar een theoretisch toetsje van 84 euro. En wat doet de bond? Niks!

Voor onze brigade vind ik het onbegrijpelijk dat ik hier middenin een druk bewakingsseizoen mee wordt geconfronteerd. Nu hebben we genoeg mensen met Klein Vaarbewijs, maar toch ook aardig wat ervaren leden met alleen schipper. Zij kennen dus wel de theorie, maar hebben niet het juiste papiertje en het behalen ervan kost toch weer tijd en geld, iets wat schaars is bij een vrijwilligersclub!

Vanuit mijn andere hobby (schipper op een voormalig vrachtschip van Scouting) heb ik gezien hoe het wel kan: alle koepelorganisaties van grote pleziervaartuigen (>20 meter), van Scouting tot de bruine vloot, hebben de koppen bij elkaar gestoken en hebben flinke verbeteringen bereikt ten opzichte van het eerste wetsontwerp. Zo zouden eerst al deze schepen moeten gaan varen met een schipper met Groot Vaarbewijs. Aan het Groot Vaarbewijs hangt echter een verplicht aantal geregistreerde vaaruren op een beroepsschip. Ik zou dan voor mijn hobby 2 jaar stage moeten gaan lopen op een binnenvaartschip.

Uiteindelijk is er het Groot Pleziervaartbewijs ‘bedacht’, waarbij je bovenop het Klein Vaarbewijs (voor de theorie) een praktijkexamen op een groot schip moet doen. Daarbovenop is er een overgangsregeling gekomen waarbij alle huidige schippers die kunnen aantonen dat zij voor 1 juli al met een groot schip voeren, het Groot Pleziervaartbewijs gewoon krijgen, zonder examen!! In 3 jaar lobbyen zijn ze dus gekomen van een verplichte 4-jarige opleiding met 2 jaar stage aan boord tot klein vaarbewijs aangevuld met een praktijkexamen en een vrijstelling voor alle huidige schippers!!

Waarom heeft RN (samen met KNRM?) niet aan zo’n regeling gewerkt?? Alle ‘schippers’ hadden gewoon met terugwerkende kracht alsnog een Klein Vaarbewijs moeten krijgen…..

Dan ben je een koepelorganisatie die staat voor de belangen van je leden!!!!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2009, 15:41:09
Joost Dhr. van Mourik roept mooie en ambitieuze dingen.

Hij is binnen 2 jaar weg en heeft dan een of andere mooie politieke functie, let op mijn woorden !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2009, 11:44:29
Joost, toch zijn er de afgelopen keren diverse grotere schepen van de zeeverkenners in moelijkheden geraakt. Ik zelf stond op de Gooimeerdijk vanuit de auto te kijken naar een sleper van de zeeverkenners die zo tussen de jacht bebakening door vol gas de ondiepte op knalde. Ik heb mijn zoon van 11 mee de auto uit genomen en zelfs die zag wat er ging gebeuren. Toen het hele gebeuren plotseling tot stilstand kwam, probeerde de schipper inplaats van achteruit te varen, vooruit om te draaien, waardoor hij steeds verder omhoog kwam te liggen. Ik heb Menno gebeld, die heeft 'm achteruit los gesleept van het strand.
Als je niet weet waar die groene staken voor dienen en je er zo tussen door probeert te varen hoef je bij mij niet te komen om vrijstelling voor je papieren. Je hebt wel de verantwoording over tientallen jongeren, die van jouw kunde en inzicht afhankelijk zijn.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2009, 17:09:52
Joost, toch zijn er de afgelopen keren diverse grotere schepen van de zeeverkenners in moelijkheden geraakt. Ik zelf stond op de Gooimeerdijk vanuit de auto te kijken naar een sleper van de zeeverkenners die zo tussen de jacht bebakening door vol gas de ondiepte op knalde. Ik heb mijn zoon van 11 mee de auto uit genomen en zelfs die zag wat er ging gebeuren. Toen het hele gebeuren plotseling tot stilstand kwam, probeerde de schipper inplaats van achteruit te varen, vooruit om te draaien, waardoor hij steeds verder omhoog kwam te liggen. Ik heb Menno gebeld, die heeft 'm achteruit los gesleept van het strand.
Als je niet weet waar die groene staken voor dienen en je er zo tussen door probeert te varen hoef je bij mij niet te komen om vrijstelling voor je papieren. Je hebt wel de verantwoording over tientallen jongeren, die van jouw kunde en inzicht afhankelijk zijn.

Henk

Je hebt helemaal gelijk Henk, er zitten een hoop brokkenpiloten tussen en ik ben zelf een groot voorstander van het aanscherpen van de vaarbewijsplicht (theoriebewijs vanaf 7 meter, praktijkexamen vanaf 15 of 20 meter). Voor de scoutingschepen komt het er nu ook van, want er komt dan wel een vrijstelling voor de huidige schipppers, maar het verloop is heel groot binnen Scouting. Stafleden zijn dat vaak maar enkele jaren, dus de volgende generatie moet allemaal gewoon praktijk halen.

Waar het mij om ging, is dat koepelorganisaties als Scouting Nederland, Zeekadetkorps, Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen, Koninklijke Nederlandse Motorboot Club etc etc. allemaal al jaren op de hoogte waren van de nieuwe Binnenvaartwet. Gezamenlijk zijn zij gaan meepraten met het ministerie als vertegenwoordiging van de grote pleziervaart en hebben zo veel voor hen gunstige aanpassingen kunnen verwezenlijken. Daarbij hielden zij de bij hen aangesloten verenigingen (veelal beheerstichtingen van oude vrachtschepen, stoomschepen en slepers) op de hoogte van de ontwikkelingen en de te verwachten wijzigingen. Voor hen kwamen de wetswijzigingen dus totaal niet als een verrassing!

Voor zowel Reddingsbrigade als KNRM zijn er wijzigingen gekomen, waarvan de vaarbewijsplicht de belangrijkste is, maar dat hoorden hun leden pas achteraf na invoering van de wet! Waarom heeft er vanuit het reddingswezen niemand meegepraat over deze belangrijke nieuwe wet?

Volgend jaar komt er een nieuwe versie van het BPR, de ontwerpwet ligt er, ik hoop dat ze hem op het Landelijk Bureau eens willen lezen…..
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch