International Search and Rescue Event

Auteur Topic: International Search and Rescue Event  (gelezen 1782 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Gepost op: 6 juli 2009, 03:17:42
Hallo,

Wellicht geheel overbodig om te vermelden.
Maar op 1 Augustus zal te Katwijk ( ZH) weer een SAR-event gehouden worden.
Deelname van een breed scala aan (internationale)hulpdiensten wordt voorzien.

kijk ook op; www.sarkatwijk.nl


Groet, Rene




08115MATTHIAS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
  • Hobby fotograaf
    • --> HVGELDERLAND-ZUID.TK <--
Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2009, 21:43:10
is een heel leuk evenement,zeker aan te raden om eens te gaan kijken!


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2009, 07:31:53
Ik heb mijn dagdienst al omgewisseld voor de avond. Dan kan ik in elk geval ff gaan kijken. Mijn interese gaat uit naar met name de German Navy Sea King !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2009, 16:17:06
Ik heb mijn dagdienst al omgewisseld voor de avond. Dan kan ik in elk geval ff gaan kijken. Mijn interese gaat uit naar met name de German Navy Sea King !

Ik heb net op http://sarkatwijk.hyves.nl/ (Berichten -> reactie op "Marine aanwezig") gelezen dat die een week voor tijd heeft afgezegd?  :(


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2009, 09:10:09
SAR Katwijk; spectaculaire reddingsacties te land, ter zee en in de lucht

Ieder jaar staat de eerste zaterdag van augustus in het teken van SAR Katwijk. Tijdens dit evenement, dat wordt georganiseerd door de Katwijkse Reddings Brigade (KRB), tonen vele deelnemers hun kunsten op het gebied van (zee)reddingswerk.

Gedurende de hele dag zal de static show plaatsvinden. Alle deelnemende organisaties zullen het publiek uitgebreid voorlichten over het reddingsmateriaal dat tijdens de demonstratie wordt gebruikt. Op de Boulevard van Katwijk zullen tevens de reddingshelikopters landen, die daarna van dichtbij te bewonderen zijn. De Landmacht is aanwezig met een grote evenwichtsbalk en een klimwand. Tot slot kunnen bezoekers duiken in het zwembad van Dive Post die bij de static show aanwezig is.

 

Om 10:00 uur wordt het programma geopend door een aantal parachutisten die uit een helikopter springen en landen op het strand. Gedurende het ochtendprogramma zullen diverse Search And Rescue demonstraties worden uitgevoerd, waar onder andere de KNRM, de KRB en de diverse reddingshelikopters aan mee zullen werken. Ook wordt er een groot ongeval gesimuleerd. Hierbij zal de politie eerste hulp verlenen totdat de ambulance arriveert en de zorg over het slachtoffer overneemt. De brandweer zal ter plaatse komen om het slachtoffer uit het autowrak te knippen. Gezien de verwondingen van het slachtoffer komt ook het traumateam ter plaatse. De traumahelikopter zal op de Boulevard landen.

 

Het middagprogramma bestaat uit een aantal spectaculaire demonstraties van de KRB, KNRM, Kustwacht en de diverse reddingshelikopters. Nadat de parachutisten op strand zijn geland, start een vaardemonstratie van de KRB. Hierna is het de beurt aan de KNRM en de Kustwacht. Met drie reddingboten van de KNRM, een boot van de Kustwacht en de Lynx helikopter van de Koninklijke Marine zullen zoekslagen worden gemaakt, op zoek naar een vermiste drenkeling. Bemanning van de Lynx helikopter vindt de drenkeling en hijst deze uit zee. De drenkeling wordt daarna veilig op strand afgezet, waarna het slachtoffer wordt afgevoerd door de terreinwagen van de KRB. Vervolgens zullen de KNRM en KRB hun samenwerking tonen bij het redden van drenkelingen. De KNRM heeft twee slachtoffers aan boord die op strand moeten worden afgezet. De boten van de KRB zullen de slachtoffers van boord halen bij de KNRM en naar de kust brengen.

 

Later is het de beurt aan de KRB zelf om de kunsten van het redden te vertonen. Het publiek kan zien hoe iemand uit een mui wordt gered door een zwemmer van de KRB die gebruik maakt van de baywatchboei. Ook zal een lijnredding worden uitgevoerd en zal een reanimatie worden getoond. De jeugdploeg van de reddingsbrigade zal met een speciale techniek de zwin afzoeken.

 

Tot slot wordt een grote ramp op zee in scene gezet. Diverse mensen liggen in het water en moeten worden gered. Reddingboot Paul Johannes (Noordwijk) van de KNRM heeft een drenkeling aan boord genomen die snel naar de kust moet worden gebracht. De Seaking helikopter van Bristow haalt het slachtoffer van de Paul Johannes en zet deze op strand af. Ook van de boot van de Kustwacht heeft een gewond slachtoffer aan boord. Deze wordt geëvacueerd door de Seaking helikopter van de Duitse Marine. Eén drenkeling ligt nog steeds in het water. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Scheveningen) van de KNRM haalt het slachtoffer uit het water door middel van het astronautennet. Nadat het laatste slachtoffer door de Seaking helikopter van Bristow van De Redder (Katwijk) wordt gehaald, zijn alle slachtoffers veilig op het droge gebracht.

 

Aan het einde van de dag nemen alle varende en vliegende eenheden afscheid van het publiek, waarmee een einde is gekomen aan SAR Katwijk 2009. Meer informatie over SAR Katwijk vind je op www.sarkatwijk.nl


- Programma SAR Katwijk 2009 -

Ochtendprogramma

v.a. 10:00 Static Show met o.a. Nationale reserves, Koninklijke Landmacht, KNRM, Reddingsbrigade Nederland, KRB, brandweer en Dive Post (doorlopend hele dag)

10:00 Paradrop uit Lynxhelikopter

10:15 SAR demonstratie door Lynx helikopter van de Koninklijke Marine in samenwerking met de KRB

10:25 Landing Lynx helikopter

10:25 SAR demonstratie Duitse Seaking helikopter

10:40 Landing Seaking helikopter

10:45 Auto ongeval op de Boulevard

11:00 Landing traumahelikopter

11:30 Vaardemonstratie KNRM

11:45 SAR demonstratie Duitse Seaking helikopter in samenwerking met KNRM

12:05 Landing Seaking helikopter

12:05 Demonstratie KNRM, KRB en Kano Branding Team

 

Middagprogramma

 

14:00 Begin middagprogramma

14:15 Paradrop uit Lynx helikopter

14:15 Landing Lynx helikopter

14:15 Vaardemonstratie KRB

14:20 Demonstratie KNRM, Kustwacht, Johanna Louisa en Lynx helikopter

14:35 Flyby Dornier Kustwacht vliegtuig

14:35 Vaardemonstratie KRB en KNRM

14:35 Demonstraties jeugdploeg KRB

14:45 SAR demonstratie Bristow Seaking helikopter en KNRM

15:00 Landing Bristow Seaking helikopter

15:00 SAR demonstratie Duitse Seaking helikopter en Kustwacht

15:00 Vaardemonstratie KRB

15:15 Landing Duitse Seaking helikopter

15:15 SAR demonstratie Lynx helikopter Koninklijke Marine en KNRM

15:15 Vaardemonstratie KNRM en Johanna Louisa

15:30 SAR demonstratie Bristow Seaking helikopter met KNRM

16:00 Einde SAR Katwijk 2009 met afscheid van alle eenheden

16:00 Landing Bristow Seaking helikopter

_

En ik ben ook de hele dag aanwezig en zal de dag gaan filmen  O0