Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009

Auteur Topic: Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009  (gelezen 4597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbinnenland/5298390/Problemen-portofoons-brandweer-binnenshuis.ece

Problemen portofoons brandweer binnenshuis

vrijdag 24 juli 2009 | 19:19 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 24 juli 2009 | 20:09

TILBURG (ANP) - Zestien van de 25 brandweerregio's hebben problemen gemeld met digitale portofoons als brandweerlieden die in brandende gebouwen moeten gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR). Vicevoorzitter Paul Verlaan bevestigde vrijdag berichtgeving van die strekking van het NOS Journaal.

De digitale portofoons, die worden gebruikt sinds het communicatienetwerk C2000 voor hulpinstanties is ingevoerd, functioneren volgens Verlaan over het algemeen goed. Alleen binnen gebouwen zijn er soms problemen. Gevolgen voor de veiligheid zijn er volgens hem niet of nauwelijks. ,,Brandweermensen zijn op veiligheid getraind. Als ze geen contact kunnen leggen, lopen ze naar buiten. Het is vooral een geval van inefficiëntie.''

Enkele korpsen hebben besloten ook weer een oude, analoge portofoon mee te geven aan mensen die een pand binnengaan. ,,Daarmee is ook wel eens gekraak te horen, maar met digitale portofoons is er of wel, of geen contact'', aldus Verlaan.

Volgens een woordvoerder van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken wordt het probleem onderkend. Na overleg met de NVBR is inmiddels een onderzoek begonnen naar mogelijke oplossingen. De minister hoopt in 2010 de problemen te kunnen oplossen.

Verder zei de zegsman van Ter Horst dat er al problemen waren met het gebruik van de oude analoge portofoons in gebouwen. Daarbij benadrukte hij dat C2000 niet speciaal is ingevoerd om dit op te lossen. Het nieuwe digitale systeem is volgens hem ,,primair'' bedoeld om de communicatie tussen de verschillende hulpdiensten, zoals brandweer en politie, onderling te verbeteren.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2009, 20:26:44
::) ::) Zou er nu echt wat gaan gebeuren...  ::) ::)

Heeft iemand dit onderzoek?  ???


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2009, 20:36:23
C2000-portofoons gevaar voor brandweer  24-07-09        

Brandweerkorpsen eisen dat de verbindingsproblemen met hun portofoons worden opgelost. Meer dan de helft van de brandweerregio's ondervindt problemen als brandweermannen de nieuwe C2000-portofoons gebruiken in gebouwen als winkelcentra en parkeergarages.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR). Voor de belangenorganisatie zijn de uitkomsten aanleiding aan te dringen op een snelle oplossing van het probleem.

Communicatie essentieel
"Communicatie is essentieel voor onze mensen. Een brandweerman moet contact kunnen hebben met zijn bevelvoerder. Valt dat weg, dan zal hij eerder een brandend pand moeten verlaten en kan de hulpverlening in gevaar komen”, zegt NVBR vice-voorzitter en commandant van de brandweer Midden en West-Brabant Paul Verlaan.

Ten minste vijf korpsen hebben ervoor gekozen hun oude vertrouwde analoge portofoons weer uit de kast te halen. Deze walkie talkies storen soms ook, maar een brandweerman heeft in ieder geval altijd door dat iemand hem probeert op te roepen. Een zekerheid die C2000 niet biedt.

Moeilijke start
Sinds 2007 maken brandweer, politie en ambulances gebruik van het digitale systeem C2000. Het ministerie van binnenlandse zaken besloot het in te voeren om verschillende hulpdiensten met elkaar te kunnen laten communiceren. De introductie van het systeem verliep rommelig. Bovendien kostte C2000 met bijna anderhalf miljard euro ruim twee keer zoveel als oorspronkelijk begroot. Afgelopen februari bij de crash van het toestel van Turkish Airlines bij de Polderbaan bleek dat het systeem uitvalt als er te veel hulpverleners tegelijkertijd gebruik van maken.

Ook de politie kent de problemen. Anders dan hun collega’s van de brandweer kunnen agenten niet meer terugvallen op de analoge portofoons. Die hebben ze namelijk niet meer. In gebouwen nemen politiemensen daarom vaak noodgedwongen hun toevlucht tot de mobiele telefoon.

Vakbond bezorgd
Politievakbond ACP maakt  zich hier grote zorgen over. "Vooral in gevaarlijke situaties die snel kunnen escaleren - zoals bij huiselijk geweld - moet een agent direct contact kunnen hebben met collega’s. Het kan niet dat een agent eerst een stap naar links of rechts moet zetten om weer verbinding met C2000 te krijgen", vindt Gerrit van de Kamp. De bond gaat inventariseren hoe groot de problemen bij de politie precies zijn.

Naar aanleiding van de brandweerinventarisatie gaat het ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoeken hoe het bereik van de digitale portofoons kan worden verbeterd. Nu al geeft het ministerie aan dat de oorzaak waarschijnlijk in het zendvermogen van de apparaatjes zit. De onderzoeksresultaten zijn er op zijn vroegst in 2010. Als de hulpdiensten nieuwe apparatuur moeten kopen, draaien ze zelf voor de kosten op.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/7/24/240709_c2000.html

Filmfragment; http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-545873/


Gast48368

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2009, 23:45:11
Dit soort problemen zijn niet nieuw........toch???????? Ik snap de ophef ff niet. Al zolang het systeem er is, zijn er al dit soort problemen. Er wordt alleen maar over geschreven maar daadwerkelijk ingrijpen en instaan voor de hulpverleners heb ik nog niet zien gebeuren.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2009, 23:49:23
Dat is nou politiek.

Het is heel simpel. Er moet eerst een complete aanvalsploeg verbranden of een agent worden afgeschoten waarbij c2000 het laat afweten voordat we echt iets kunnen verwachten.

Geen geld, geen noodzaak, blablabla...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2009, 23:50:03
Dit soort problemen zijn niet nieuw........toch???????? Ik snap de ophef ff niet. Al zolang het systeem er is, zijn er al dit soort problemen. Er wordt alleen maar over geschreven maar daadwerkelijk ingrijpen en instaan voor de hulpverleners heb ik nog niet zien gebeuren.

Het is allemaal politiek... BZK heeft het netwerk, met kosten overschrijding, een aantal jaren geleden opgeleverd. Gelooft toch niet dat ze toen durfden te zeggen dat het niet goed werkt...  ;)

Aan de andere kant is er altijd gecommuniceerd dat er GEEN gegarandeerde binnenhuisdekking is... Dus je kan ook de beleidsmakers bij politie, brandweer en ambulance wat verwijten dat ze de mededeling niet gekoppeld hebben aan geen bereik in gebouwen en dat ze daar maatregelen voor getroffen hebben...  ::)


Gast48368

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2009, 23:58:41
Pfffffft, als wij met mekaar wilden communiceren en er stonden teveel bomen in de weg dan was de verbinding al kwiet........ :-X En dan heb ik het over een afstand van maximaal 200 meter. Eentje buiten en eentje binnen in de kazerne. Ik heb het vanaf het begin waardeloos gevonden. Hulpverleners moeten voor 1000% op hun communicatie apperatuur aan kunnen. Is een kwestie van leven of dood.

Maar zoals DB al aangeeft: Er moet eerst iets ergs gebeuren. Maar wie zegt dat dat al niet gebeurd is......... * doordenkertje*


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2009, 21:18:07
Pfffffft, als wij met mekaar wilden communiceren en er stonden teveel bomen in de weg dan was de verbinding al kwiet........ :-X En dan heb ik het over een afstand van maximaal 200 meter. Eentje buiten en eentje binnen in de kazerne. Ik heb het vanaf het begin waardeloos gevonden. Hulpverleners moeten voor 1000% op hun communicatie apperatuur aan kunnen. Is een kwestie van leven of dood.

Maar zoals DB al aangeeft: Er moet eerst iets ergs gebeuren. Maar wie zegt dat dat al niet gebeurd is......... * doordenkertje*

en nu de oplossing graag
C2000 werkt in H'sluis en Spijkenisse heel goed  O0
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2009, 21:52:27
en nu de oplossing graag

C2000 werkt in H'sluis en Spijkenisse heel goed  O0

Dat is wel een opvallend gegeven. Bij een aantal korpsen/regio's wordt aangegeven dat het niet goed functioneert terwijl er ook een hoop korpsen/regio's zijn waar het wel prima werkt. Ik moet zeggen dat bij ons ook weinig klachten zijn. Ik ben zelf nog steeds erg tevreden over C2000, zowel voor DMO als TMO.

De oplossing moet volgens mij landelijk worden gezocht en niet zoals nu gebeurt dat er individueel naar oplossingen word gezocht. Al kan ik me wel voorstellen dat, als je jezelf groen en geel ergert, je geen zin hebt in een oplossing die lang op zich laat wachten.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2009, 00:51:30
Pfffffft, als wij met mekaar wilden communiceren en er stonden teveel bomen in de weg dan was de verbinding al kwiet........ :-X En dan heb ik het over een afstand van maximaal 200 meter. Eentje buiten en eentje binnen in de kazerne. Ik heb het vanaf het begin waardeloos gevonden. Hulpverleners moeten voor 1000% op hun communicatie apperatuur aan kunnen. Is een kwestie van leven of dood.

Maar zoals DB al aangeeft: Er moet eerst iets ergs gebeuren. Maar wie zegt dat dat al niet gebeurd is......... * doordenkertje*

Welke randapparatuur gebruiken jullie? De verschillen zijn namelijk erg groot per regio. Ik kan nou niet veel slechts zeggen over C2000. Blijf het een verbetering vinden ten opzichte van analoog.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.