Vrouw daagt ''Wegmisbruikers'' voor de rechter

Auteur Topic: Vrouw daagt ''Wegmisbruikers'' voor de rechter  (gelezen 23767 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2009, 08:56:17
ik vraag me nu ook af of de camera-man moet stoppen met filmen als de "verdachte" daar om vraagt.

Het is niet alleen een kwestie van moeten, maar vooral ook van fatsoen. Als je niet gefilmd wilt worden en dat normaal vraagt vind ik het brutaal/ onbeschoft als men door blijft draaien. Het feit dat agenten het afdoen met "zij filmen mijn werk" maakt het nog discutabeler. Dat die agenten niet zeggen -jongens we stoppen gewoon met filmen, want meneer/ mevrouw wil het niet- . Des te vaker het uit de klauwen loopt, des te vaker hebben ze een mooie promo.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2009, 09:21:33
Overal ter wereld worden er dit soort programma's gemaakt ... (Cops in USA, Chopper Coppers in GB, The Force in Australië, ''Blikopdeweg Duitsland'') en in Nederland word er een probleem gemaakt van het filmen van de burger.....

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij (weer) iets typisch Nederlands  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2009, 09:34:06
Ik kan me goed voorstellen dat de mevrouw in kwestie annoniem wilt blijven, ze had immers niets met de aanhouding te maken, maar dan ineens een cameraploeg op je terrein is behoorlijk confronterend. Over haar houding t.o.v. de agenten heb ik weinig goeds te zeggen. Persoonlijk denk ik dat ze meer resultaat had geboekt wanneer ze (zonder hooivork, die kan immers even tegen de muur geplaatst worden) een fantsoenlijk gesprek was aangegaan met de agenten.

Zelf ben ik ook behoorlijk hypocriet als het op Wegmisbruikers aankomt  ;) Ja, ik kan graag naar het programma kijken wanneer er weer zo'n huilebalk z'n rijbewijs wordt ingevorderd en hij begint te klagen over dat hij het roze papiertje nodig heeft voor zijn beroep als chauffeur. Geen mooier vermaak dan leedvermaak geldt nu eenmaal in Nederland. :-[

Anderzijds, wanneer ik zelf aangehouden zou worden (redelijk onwaarschijnlijk, ik ben een saaie automobilist  :)) dan zou ik het ook niet fijn vinden om een cameraploeg met schijnwerpers in m'n gezicht te zien. Ook al ben je "onherkenbaar" gemaakt, je identiteit is zo achterhaald in je leefomgeving. Niet erg fijn om de volgende maandag weer op je werk te verschijnen lijkt me :(
vrijwilliger instructeur

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2009, 09:40:46
Overal ter wereld worden er dit soort programma's gemaakt ... (Cops in USA, Chopper Coppers in GB, The Force in Australië, ''Blikopdeweg Duitsland'') en in Nederland word er een probleem gemaakt van het filmen van de burger.....

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij (weer) iets typisch Nederlands  ::)

Dat heeft niks met 'Nederlands' te maken maar met fatsoen. Men mag in zo'n situatie niet wegrijden en is dus verplicht gefilmd te worden.
De politie bemiddeld toch ook vaak genoeg in situaties waarbij men vriendelijk vraagt mensen iets wel/niet te doen zonder dat daar een strafbaar feit aan verbonden kan worden?

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2009, 09:56:11
De mensen praten elkaar van alles en nog wat aan.

Natuurlijk frons ik ook mijn wenkbrauwen bij boetequota. Je bekeurt iets of je bekeurt het niet. Je bekeurt niet om aantallen te halen. Maar die quota zijn opgelegd en van veel politiemensen hoor je dat die quota eigenlijk niets voorstellen omdat je dan maar 1 bon per dienst of zo moet geven en dat er een veelvoud aan overtredingen kan worden geconstateerd.

Ook die flitsboetes: iemand met een beetje pittige rijstijl rijdt per jaar misschien wel duizenden keren ene stukje harder dan de max. snelheid. Hoeveel bonnen zal ie per jaar krijgen? Een of hooguit twee? Ik ben er echt niet trots op, maar ook ik rij vaker wel dan niet boven de max. snelheid. De laatste snelheidsbon was voor mij iets van 5 a 6 jaar terug...................................

Maar je moet die commentaren eens lezen in de ingezonden brievenrubrieken als het gaat over de politie. Er deugt allemaal niks van, de politie in bijvoorbeeld de USA, Spanje en Frankrijk is topppie en hier is het maar niets etc. etc.

Natuurlijk zijn zaken objectiveerbaar, zoals lagere oplossingspercentages e.d. Daar zullen best redenen voor zijn, maar echt niet dat DE gemiddelde politieman/vrouw in NL dom en lui is en verkeerde prioriteiten stelt, zoals veel brievenschrijvers beweren. Ik heb nog steeds respect voor de gemiddelde diender, die per week meer meemaakt dan ik in mij halve leven. Goed, dat is hun werk. Maar doe dan ook niet of ZE alleen maar bonnen schrijven.

Sorry mods, dat dit een beetje off topic is. Maar wilde dus ff reageren op Tosa. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2009, 09:56:26
Dat heeft niks met 'Nederlands' te maken maar met fatsoen. Men mag in zo'n situatie niet wegrijden en is dus verplicht gefilmd te worden.

Dat is bij alle eerder omschreven programma's idem dito .... Hier brengen ze je (desgevraagd) nog onherkenbaar in beeld ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 28 juli 2009, 10:16:20
Dat is bij alle eerder omschreven programma's idem dito .... Hier brengen ze je (desgevraagd) nog onherkenbaar in beeld ....

En dat is nu net het probleem bij dergelijke programma's. "Onherkenbaar" (de blokjes voor het gezicht) is allerminst een bescherming voor je privacy. Ja, als ik een overtreding bega en ik wordt "gepakt" dan is een boete/invordering rijbewijs op zijn plaats. Moet ik daarnaast dan ook nog publiekelijk (en met publiekelijk bedoel ik m'n directe omgeving zoals werk, verenigingsleven, de buurt waarin ik woon) aan de schandpaal?
vrijwilliger instructeur

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #47 Gepost op: 28 juli 2009, 11:11:20
En dat is nu net het probleem bij dergelijke programma's. "Onherkenbaar" (de blokjes voor het gezicht) is allerminst een bescherming voor je privacy. Ja, als ik een overtreding bega en ik wordt "gepakt" dan is een boete/invordering rijbewijs op zijn plaats. Moet ik daarnaast dan ook nog publiekelijk (en met publiekelijk bedoel ik m'n directe omgeving zoals werk, verenigingsleven, de buurt waarin ik woon) aan de schandpaal?

Ach, er zijn beroepen waarbij van de werknemers foto's online worden gezet en waarbij deze functionarissen publiekelijk worden afgezeken alleen maar omdat zij voor dat beroep gekozen hebben. Hebben deze mensen niet eens een overtreding begaan of misdrijf gepleegd.....   :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #48 Gepost op: 28 juli 2009, 13:14:48
Ik kan me goed voorstellen dat de mevrouw in kwestie annoniem wilt blijven, ze had immers niets met de aanhouding te maken, maar dan ineens een cameraploeg op je terrein is behoorlijk confronterend.

Danny RK,
Hier moet ik je toch even wijzen op een fout c.q. vergissing die helaas meerdere mensen in dit land maken.
Dit was geen aanhouding maar een staande houding. Dit omdat er niemand is meegenomen naar het buro.

Aanhouden = het zelfde als arresteren en dat betekend mee naar het buro al dan niet met handboeien op je rug. Ligt aan je eigen gedrag.
Staande houden = het vragen en controleren van de Personalia en kan in het slechtste geval uitmonden in een Aanhouding.

Dus iedereen die aan de kant gaat bij een politiecontrole wordt staande gehouden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #49 Gepost op: 28 juli 2009, 21:33:44
Wat mij heel erg opvalt bij sensatieprogramma Wegmisbruikers en waar ik mij aan erger is dat de meeste dienders op de jongens van Limburg en sommigen van Gelderland na 1 VERPLICHTE zin nooit uitspreken.
Of het moet heel mooi zijn weggeknipt.

Ik heb het over de zin: "U bent niet tot antwoorden verplicht".
Waarom kunnen de mannen van Limburg en sommigen van Gelderland het wel en anderen niet.

Als ik het ga vergelijken met de beelden die door het opvoedkundige programma Blik Op De Weg worden uitgezonden heb ik er nog niet 1 kunnen betrappen die DE ZIN niet noemde.

Dus bij Wegmisbruikers wordt of veel geknipt of men doet niet volledig hun werk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen