Overgrote deel pakketten gered bij brand UPS Bestdoor Vanda van der Kooi en Diede Hoekstra. dinsdag 28 juli 2009 | 07:22 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 28 juli 2009 | 08:25
Tekstgrootte
BEST - Beroete containers en totaal uitgebrande UPS-vrachtauto's vormen de stille getuigen van het inferno dat zondagochtend vroeg in de UPS-loods aan de Dintel in Best woedde.
Een paar straten verderop is het een dag later echter alweer een drukte van belang. Hier is een terreintje waar de pakjes die uit de brand zijn gered naartoe zijn verhuisd. Ze worden er alsnog in de karakteristieke bruine UPS-vrachtauto's geladen, voor transport naar de klant.
"De brand was heel heftig, maar bleef beperkt tot een klein deel van de loods. Het overgrote deel van de pakketten en pakjes hebben we nog op tijd en onbeschadigd van het vuur kunnen redden", aldus Harld Peters(spelling hoort zo), countrymanager Benelux voor UPS.
"Toen ik hoorde van de brand, gold mijn eerste zorg onze medewerkers", vervolgt Peters. "Maar ik wist meteen: om vier uur 's nachts is er niemand van ons in die loods." Wat de oorzaak van de brand is en hoe groot de schade is, wordt nog uitgezocht door de verzekeringsmaatschappijen. Peters: "Zeker is dat naast een klein deel van de post ook een aantal voertuigen total loss is. Een ander deel is onbeschadigd en rijdt alweer. En enkele wagens zijn bedekt met gesmolten teer. Die voertuigen kunnen we herstellen. De loods leasden we van een andere firma. Of die helemaal opnieuw moet worden opgebouwd, wordt nog uitgezocht." De klanten wier pakketten in totaal uitgebrande containers zaten zijn hun spullen zeker kwijt. Zij worden door UPS gebeld. "Al onze pakketten hebben een 'originscan' en worden gevolgd met een trackingsysteem. Daarom weten we te allen tijde welke pakjes zich in Best bevinden", aldus Peters. "Als we alle pakketten die alsnog worden verstuurd hebben ge- scand, hebben we een totaalbeeld van het aantal gedupeerden."
Mensen die hun zending alsnog thuis krijgen aangeboden maar haar niet vertrouwen - bijvoorbeeld als het gaat om computerapparatuur die niet direct zichtbare schade van gassen en rook kan hebben opgelopen - kunnen haar weigeren. UPS neemt het pakket dan terug en treedt in overleg met de klant.
Volgens Peters is het de eerste keer dat UPS in Nederland door zo'n brand wordt getroffen. "Het is een uitzonderlijke situatie. Mensen sturen in vertrouwen een pakket met UPS en dan gebeurt er dit. Wij bieden hen onze welgemeende excuses aan, zeker als het gaat om mensen die een voorwerp van emotionele waarde zijn kwijtgeraakt. Dat kunnen we niet compenseren."
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5310291/Overgrote-deel-pakketten-gered-bij-brand-UPS-Best.ece