ehbo posten in wijken

Auteur Topic: ehbo posten in wijken  (gelezen 9419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2009, 20:19:04
Waarom niet?

We hebben het hier niet over super ingewikkelde dingen, maar over EHBO. Stukje hulpverlening dicht bij huis en in de buurt. Je weet bij wie je - als je het zelf even niet meer weet - in een SHTF-scenario terecht kan. De EHBO-er weet hoe te handelen en de hulpverlening in gang te zetten.

Dus geen wazige melding van help er is hier iemand onwel, maar een verhaal waar de MKA meteen weet wat er moet gebeuren.

Ik vind het een goed initiatief: zorgt ook weer voor een beetje toenadering naar mekaar, zo'n burenhulpehbo.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2009, 21:33:40
De overheid bezuinigd steeds meer op de gezondheidszorg en privatiseert vele diensten en onderdelen daarvan met alle ellende van dien.
We zitten als burger weer op het punt dat wij de ehbo wijkposten weer zelf moeten oppakken en re-organiseren.
Wellicht een idee om net als in Engeland lokale burger first responders (niet allen BLS/AED, maar met meer mogelijkheden) in te zetten om de eerstehulp op te starten in afwachting van de ambulancezorgverlening.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2009, 07:57:45
Ik zat zelf heel eenvoudig te denken aan een EHBO/RK bordje bij je deur. Mensen weten dan waar ze terecht kunnen en waarvoor. Ze bellen aan en je bent thuis of niet.... ;)

De hulpverlener in kwestie moet natuurlijk wel goed op de hoogte zijn wat hij/zij wel of niet zelf kan afhandelen.
vrijwilliger instructeur


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2009, 11:53:54
Bij editienl op RTL het volgende gezien in de uitzending van 18-08-2009.

De Nederlandse Hartstichting wil op korte termijn overal een "6 minuten zone" hebben wat de overlevingskans bij een hartstilstand kan vergroten.

Helaas kan ik geen directe link plaatsen dankzij het fijne nieuwe Microsoft Silverlight.

Het is wel te vinden via www.editienl.nl en uitzending 18-08-2009.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:41:43
Leuk allemaal, betekend dat er voor heel nederland 25 000 AED's moeten worden aangeschaft en iets van 150 000 burgerhulpverleners moeten worden opgeleid..

En dan komt iets heel vervelends om de hoek kijken.. namelijk de kosten..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2009, 13:02:40
Leuk allemaal, betekend dat er iets van 150 000 burgerhulpverleners moeten worden opgeleid..

En dan komt iets heel vervelends om de hoek kijken.. namelijk de kosten..

Hmm, ik wil wel voor een prikkie die mensen trainen :P
vrijwilliger instructeur


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2009, 13:21:15
Hmm, ik wil wel voor een prikkie die mensen trainen :P

Tuurlijk. Wilde je je vrouw ook nog zien dan ;) Of doen we het samen, collega?  :D
It's me!


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2009, 13:22:51
Tuurlijk. Wilde je je vrouw ook nog zien dan ;) Of doen we het samen, collega?  :D
Da's goed, jij 75.000 en ik 75.000  ;D
Hoe zit 't met reiskosten etc?  ;)
vrijwilliger instructeur


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2009, 14:17:00
Carpoolen! Wel op tijd op natuurlijk, je hebt al eeen keer geoefend. Maar alle gekheid op een stokje, dat is niet te realiseren...
It's me!


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2009, 15:15:55
Carpoolen! Wel op tijd op natuurlijk, je hebt al eeen keer geoefend. Maar alle gekheid op een stokje, dat is niet te realiseren...

www.burgeraed.nl
op die site staat het initiatief van Veiligheidsregio NHN, in navolging op het traject van ambulance-oost. O0

niet te realiseren is dus niet helemaal waar..
 ;)
grtz

Peter