Dat realiseer ik mij ten zeerste. Ik hoef verder geen uitgebreide bedankjes, bloemetjes ed. Het gaat mij om het SO.
Ik vraag mij eigenlijk af wat jullie eigenlijk doen wanneer jullie bij een ongevalslocatie komen en er wordt daar EH verleent door een omstander/EHBO-er. Horen jullie zo'n iemand ook uit, wat heeft diegene gedaan, wat zijn evt. de bevindingen? Of vragen jullie niets?
Ik heb zelf 2 totaal verschillende ervaringen hiermee. Een jaar of 6 geleden was er eens een bejaarde man aangereden door een scooterrijder. Ik heb daar de eerste hulp verleend. Toen de ambu TP kwam had ik meteen een goed onderhoud met het personeel, wat had ik gedaan, wat ik te weten was gekomen enz. Ik heb zelfs nog mee mogen helpen om het SO te planken. Het was gewoon een erg goede samenwerking tussen EHV-er, ambulancepersoneel en de politie.
Een paar maanden geleden weer EH verleend bij een ongeval. Ik zat naast het SO, maar vanaf het begin werd ik al totaal genegeerd, alsof ik onzichtbaar was. Ik heb geen woord kunnen wisselen met het ambulancepersoneel over hoe en wat. Hun doen en laten (non-verbaal) kwam zo op mij over dat ik gewoon het gevoel kreeg dat ik enorm in de weg zat. Toen ze het SO de ambu in hielpen ben ik maar naar huis gegaan, wel met een heel naar gevoel over de gang van zaken.
Er zal vast wel een reden zijn geweest om zo te doen, maar gevoelsmatig is het niet fijn.