Tilburg Veilig-dag in oktober 2009

Auteur Topic: Tilburg Veilig-dag in oktober 2009  (gelezen 2113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Gepost op: 21 september 2009, 19:14:52
Géén aparte open dag door politie en brandweer, maar één Tilburg Veilig-dag, samen met de gemeente en vele andere organisaties. Dat wordt zondag 11 oktober 2009 voor de eerste keer in Tilburg georganiseerd. Het is een initiatief van gemeente, politie en brandweer. In het centrum, rondom Stadskantoor 1 en het paleis laten vele organisaties zien waar ze goed in zijn.

Burgemeester Ruud Vreeman (veiligheid): "Dat organisaties hierin samen willen optrekken is eigenlijk heel erg logisch. Ze doen dit dagelijks ook in de praktijk, samen werken aan een leefbare en veilige stad. Dit is niet altijd op het eerste oog zichtbaar. Ik ben er trots op dat we dit in onze stad zo kunnen laten zien. Ik hoop dan ook dat veel organisaties het initiatief oppakken en ook mee gaan doen aan deze dag." De dag is bedoeld om de Tilburgers te laten zien dat veiligheid de zorg is van velen, maar ook dat Tilburgers er zélf iets aan kunnen doen.

Organisaties die betrokken zijn bij de veiligheid, leefbaarheid en zorg kunnen zich melden voor deelname bij de gemeente door een e-mail te sturen naar: tilburgveilig@tilburg.nl
Natuurlijk zullen brandweer en politie hun spectaculaire acties op deze dag ook weer laten zien. De verwachting is dat er daarnaast nog veel meer leuke en spannende dingen te beleven zijn voor het publiek.
Tilburg 2009

Omdat Tilburg 200 jaar bestaat is dit natuurlijk een mooie gelegenheid om ook het verleden van veiligheid in Tilburg te laten zien. Het idee is om ook ruimte in te richten voor een expositie van politiematerieel, oude brandweerauto's, antieke ambulances en ander hulpverlenersmaterieel uit het verleden.

Bron

Ik moet nog even kijken of ik kan, maar probeer hier zeker bij aanwezig te zijn.




MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2009, 23:26:04
Tilburg Veiligdag
Inhoudsopgave

    * Tilburg Veiligdag: wij laten ´t zien!
    * Programma Tilburg Veiligdag
    * Koningsplein
    * Stadhuisplein (zuidzijde)
    * Stadhuisplein (Kattenrug)
    * Willemsplein
    * Deelnemers

Tilburg Veiligdag: wij laten ´t zien!

Op zondag 11 oktober vindt van 11 tot 16 uur de eerste editie van de Tilburg Veiligdag plaats. In het centrum van Tilburg laten tal van organisaties zien dat zij garant staan voor de veiligheid in de stad. Het belooft een spannende en informatieve dag te worden. Op de locaties Willemsplein, Stadhuisplein en Koningsplein (rondom het Stadhuis), vinden spectaculaire demonstraties plaats. Zo begint de dag met een in scène gezet busongeluk op het Koningsplein en wordt er iemand gered vanaf een brandend balkon. Voor kinderen is er een leuk programma verzorgd door 'het lopend vuurtje', de personeelsvereniging van de brandweer. Op het Willemsplein tonen bikers, honden met hun geleiders en de Mid West Band van de politie hun kunsten. Een theatergroep speelt tussen het publiek scènes rond de thema's huiselijk geweld, vernieling, zwerfjongeren en alcohol- /drugsverslaving. Langs het Stadhuisplein is een nepfietsendief actief en op het verkeersveiligheidplein kan iedereen meedoen aan het BOB-blaasspel. In het kantongerecht worden de hele dag zittingen nagespeeld. Kortom, een dag vol informatie, leuke en spectaculaire activiteiten.

Programma Tilburg Veiligdag

Tilburg Veiligdag: activiteiten op het Koningsplein, Stadhuisplein, Willemsplein: van 11 - 16 uur.
Koningsplein
 Activiteit   Tijd     Toelichting
Spectaculair Busongeluk    11.30      
14.00                           Een stadsbus botst op een personenauto. Werk aan de winkel voor
Politie, Brandweer en GHOR.
Demonstratie hoogwerker   12.30   De brandweer redt iemand uit een gebouw met een hoogwerker.
Demonstratie duikers   11.00 - 16.00   In een grote duiktank laten de duikers van de brandweerk zien hoe ze te
werk gaan.
Voorlichting A-Team    11.00  - 16.00   Advies over veilig, gezond en zuinig wonen.
Ongevallenbestrijding NS    11.00  - 16.00   De NS laat zien hoe zij te werk gaan bij een ongeval.
Informatie over milieupolitie,
brandwondencentrum en auto-inbraak    11.00 - 16.00   Informatie en demonstraties
Lopen door een ruimte met rook,
hoeveel zie je dan?        De brandweer laat u ervaren wat het zicht is als er brand is in een woning.
Stadhuisplein (zuidzijde)
Activiteit    Tijd    Toelichting
Zittingen in kantongerecht        De UvT, Raad voor de Kinderbescherming en het OM spelen samen
rechtzittingen na.
Arrestantenbusje    11.00 - 16.00               Een keer kijken in een arrestantenbus. Om daarna nooit meer terug te keren.
Crashtender    11.00 - 16.00   Kom kijken hoe een grote bluswagen eruit ziet die wordt ingezet bij
vliegtuigbrand.
Voorlichting Novadic - Kentron    11.00 - 16.00   Novadic-Kentron geeft voorlichting vanuit een oude Amerikaanse schoolbus.
Antieke brandweerauto's    11.00 - 16.00   Hoe zagen de brandweerauto's er vroeger uit?
Stichting 2009    11.00 - 16.00   Bij de SRV bus van stichting Tilburg 2009 kunt u op de T.
Stichting Stadskern    11.00 - 16.00   Een winkeldief wordt opgepakt, acteurs laten zien wat er gebeurt met
winkeldieven.
'Weekendje weg' en SMS alert    11.00 - 16.00   Wat er gebeurt als je in het weekend amok maakt en SMS Alert op je gsm
zetten.
Stadhuisplein (Kattenrug)
 Activiteit   Tijd    Toelichting
Fietsplan, demonstratie fietsendiefstal    11.30 uur        
13.30 uur
14.30 uur   Een fietsendief laat zien dat het minder dan 1 minuut kost om
een fiets te stelen. Informatie wordt gegeven om dit te voorkomen.
Fietsplein AFAC    11.00 - 16.00             Laat gratis je fiets graveren en registreren door AFAC.
Fietsplein Taskforce Tilburg Veilig        Controle fietsdiefstal.
Autokantelmachine    11.00 - 16.00     Ervaar hoe het is om uit een gekantelde auto te komen.
 Verkeersplein met BOB-blaasspel   11.00 - 16.00    Op dit verkeersplein staat ook een radarvoertuig en een alcoholbus.
Een groep verkeersregelaars geeft uitleg over hun werk.
Dode hoek truck    11.00 - 16.00   De Hans Klok-truck, bekend van tv, laat zien hoe gevaarlijk het is
als je in een dode hoek zit.
Container hennepkwekerij    11.00 - 16.00   In deze container kun je zien wat de gevaren zijn van een hennepkwekerij.
Willemsplein
 Activiteit   Tijd    Toelichting
Demonstratie politie bikers    11.15
13.30    De politie geeft een spectaculaire demonstratie
op de fiets.
Demonstratie Hondengeleiders    12.00
14.15   De honden van de politie laten zien hoe zij te werk
gaan.
Optreden Mid West Band van de politie    12.45
15.00   Kom luisteren naar de band van de politie.
Toneelscenes van het Veiligheidshuis
Tilburg    Elk half uur, tussen de
demonstraties van de politie   Het Veiligheidshuis geeft informatie en acteurs spelen tussen het publiek scènes rond de thema´s huiselijk geweld, vernieling, zwerfjongeren en alcohol-/drugverslaving.
Voorlichting over het werk van RIBW, Centraal
Meldpunt van de gemeente en werving politie    11.00 - 16.00   
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
plus EHBO-post    11.00 - 16.00   Grieppandemie? Of een ramp of ongeluk. Het GHOR is erop voorbereid.
Interpolis    11.00 - 16.00   Toelichting op gezamenlijk initiatief met gemeente, politie en Rabobank: www.onzebuurtveilig.nl.
Cameratoezicht bij Politiepost Heuvelring 130-2    11.00 - 16.00   Kom kijken naar de camerabeelden van de stad en maak kans op een digitale camera.
Bekendmaking: gemeentepagina van de Tilburgse Koerier van 15 oktober.
Veiligheidshuis Tilburg: Kompaan/De Bocht, GGz Breburg groep
, Traverse, Halt, OM, Raad v.d. Kinderbescherming, Novadic Kentron,
Slachtofferhulp, Huiselijk Geweld.   11.00 - 16.00   Deze partners van het veiligheidshuis presenteren zich samen. Zij ook de tijden van de toneelscenes.
RAAK Kindermishandeling    11.00 - 16.00   Er start deze dag een grote, landelijke campagne tegen kinder-
mishandeling.
Deelnemers

Politie, Brandweer, gemeente Tilburg, GHOR, Veiligheidshuis waaronder, Novadic Kentron, Traverse, Halt, Slachtofferhulp, Stichting Huiselijk Geweld, GGz Breburg groep, Raad voor de Kinderbescherming, Kompaan/De Bocht, Openbaar Ministerie. Verder het A-Team, RIBW, UvT, GGD, EHBO, RAAK kindermishandeling, Avans Hogeschool Breda, Stichting Stadskern, Br Nederlandse Brandwonden stichting, Interpolis, Stichting Stadskern, Horeca Centrum, NS, Luchtmacht, Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt, Stichting Tilburg 2009, Blik op de Weg, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en autorijschool Elshout uit Breda.

Bron


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2009, 21:47:44
tuurlijk is teb er bij
flappus  niet elke verandering is een verbetering


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:06:30
vond het  beetje tegen vallen
flappus  niet elke verandering is een verbetering


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:07:41
Vond ik zelf ook. Verkeersplein vond ik nog wel leuk, maar de rest viel tegen vond ik zelf.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:16:10
verkeersplein vond ik juist helemaal niets aan.
vond het koningsplein veel leuker.
daar was nog wat te zien.
vond de gele tak helemaal weinig met 3 man van sigma.
heb wel veel fotos gemaakt.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:24:47
koningsplein vond ik zelf juist zeer weinig aan. Stond een paar brandweerauto's waar continu de sirene van aan was. Voor de rest was er ook weinig te zien daar. Willemsplein was helemaal erg daar stond iedereen maar te staan vond ik zelf.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:26:36
heb voornamelijk de demos gezien, ben mee in de hoogwerker geweest, heb een tijdje met wat brandweermannen staan kletsen, heb ervaren hoe het was in een rook ruimte te zijn.
flappus  niet elke verandering is een verbetering