Aanrijding motorambulance - heerhugowaard 28-7-2009

Auteur Topic: Aanrijding motorambulance - heerhugowaard 28-7-2009  (gelezen 15163 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2009, 16:56:16
Had ik gelezen ja, maar niet echt op gelet. Sorry. Er staat me overigens iets van bij dat je met een motor langs een stilstaande file MAG rijden. Dus ik betwijfel of hij wel echt fout zit....
dit mag niet maar word door de politie oogluikend toegezien
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2009, 17:00:38
@jwkempeneers:

Ik heb het topic gelezen. Motorambu zet voor het bereiken van plaats ongeval zijn OGS uit omdat spoed niet meer nodig is.

Dan moet je dus als aanrijdende hulpverlener de volgende afweging maken: Ga ik op deze manier langs de file alsnog ter plaatse of zorg ik er voor dat ik gehoord en gezien wordt, door mijn OGS aan te zetten? Toegegeven: de automobilist zit zeker fout, maar men had het ook wat makkelijker kunnen maken. Communiceren tussen weggebruikers onderling noemen we dat en als je van die mooie toeters en lampen op je motor hebt - dan mag je weliswaar geen A1 status meer hebben -  zou ik het gebruik in dit geval niet nalaten juist in het kader van de verkeersveiligheid.

Blijft dus de vraag: was de motoambu nog gewenst op plaats ongeval toen de spoed er af ging of werd de motorambu afbestelt en was deze dus een gewone motorrijder geworden?


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2009, 17:01:45
Volgens mij mag het wel.

Met Recht in het Geding concludeert Brenda dat het niet verboden is om met een motor tussen de fi le door te rijden en dat er ook geen sprake is van gedoogbeleid. Omdat gedogen betekent dat je iets oogluikend toestaat wat verboden is. Wel moet de motorrijder met een niet al te hoge snelheid tussen de file door rijden, maar als de motorrijder zich in de file gedraagt zoals in de file gedragscode van het Motorplatform (zie www.motorplatform.nl) staat beschreven zal een eventueel ongeval juridisch bezien niet snel aan zijn of haar gedrag te wijten zijn.

http://www.motor.nl/uploads/downloads/files/76200695917AM854.pdf

http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__motor_in_file.shtml

@Diamondback
Sorry voor mijn te snelle reactie. Na je uitleg is het me duidelijk en blijft inderdaad de vraag over of de motor nog door moest naar het ongeval of niet meer nodig was.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2009, 17:01:58
als jij ook beter leest dan kan je ook lezen dat vlak bij het ongeval hij te horen kreeg dat er geen letsel bij was en dat hij daar om zijn toeters en bellen uit heeft gezet dus op dat moment moet hij zich gewoon aan de verkeers regels houden net als ieder ander

Het valt me ook nu weer op hoeveel lezers van dit forum er bij zijn geweest en mee hebben kunnen luisteren naar de communicatie tussen de meldkamer en de motorambulance en dus weten welke opdracht deze heeft meegekregen van de meldkamer....    :-X


Franc


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2009, 17:05:03
Even een vraag mijnerzijds: men spreekt hier van tussen de file doorrijden. Ik maak daaruit op dat men het hier heeft over een weg met meerdere rijstroken.

Was dat hier ook het geval? Lijkt mij niet, want dan heeft die automobilist echt wat uit te leggen...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2009, 17:05:45
Het valt me ook nu weer op hoeveel lezers van dit forum er bij zijn geweest en mee hebben kunnen luisteren naar de communicatie tussen de meldkamer en de motorambulance en dus weten welke opdracht deze heeft meegekregen van de meldkamer....    :-X


Franc

Er van uitgaande dat het krantbericht juist is. Overegens onstaan 85% van de discussies hier uit kranten en media artikelen. Ook daar hebben we niet mee kunnen luisteren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2009, 17:09:05
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom motorrijders een file gaan inhalen en niet gewoon netjes achteraan sluiten...

Twee redenen.

1- Je bent erg kwetsbaar als motorrijder. Je kan achter een stilstaande file gaan aansluiten, maar geloof me, dat voelt niet prettig aangezien er toch vaak mensen zijn die de stilstaande file niet hebben opgemerkt. Dan zit ik toch liever in mijn auto dan op mijn motorfiets. Oké, eerlijk is eerlijk. Er langs rijden is ook niet altijd even veilig, maar dat is een kwestie van afwegingen maken.

2- Je zit op een motor op snel en wendbaar te zijn. Het heeft dan geen zin om in een file te staan. Je kan relatief vlot  en veilig langs een file rijden zonder asociaal te zijn, niemand die er last van heeft. Maar dan natuurlijk wel met een gepaste snelheid. Met 50 km/u er langs razen is nog zelfmoord.

Ik geloof ook niet dat het een bewuste actie is geweest van de betreffende automobilist. Maar ik ben het met een aantal voorgangers wel eens. Bij bijzondere manoeuvres dien je gewoon extra goed te kijken. Zoals is geleerd tijdens je rijlessen. Niet goed kijken is nog altijd zakken voor je rijexamen. Dat is niet voor niets.

Veel sterkte voor de betrokkenen.

Groeten,
Een motorrijdende Gerard.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2009, 17:12:09
Er van uitgaande dat het krantbericht juist is. Overegens onstaan 85% van de discussies hier uit kranten en media artikelen. Ook daar hebben we niet mee kunnen luisteren.

Het artikel zal best kloppen. Maar het verhaal is meestal meer dan die paar zinnen, maar toch worden er heel stellig dingen beweerd ("hij had zich aan de verkeersregels moeten houden") zonder dat men meer weet van de achtergrond.

Franc


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2009, 17:12:24
Volgens mij mag je zowel langs een fille rijden als tussen twee rijen auto's doorrijden. Maar dat kan iemand van de blauwe kant misschien beter vertellen of dat juist is.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2009, 17:14:00
Volgens mij mag je zowel langs een fille rijden als tussen twee rijen auto's doorrijden. Maar dat kan iemand van de blauwe kant misschien beter vertellen of dat juist is.

Ligt er aan of er een doorgetrokken streep ligt. Daar mag je niet overheen. Niet bij rijdende voertuigen en ook niet bij een file. Bij een doorbroken streep mag het wel.