Aanrijding motorambulance - heerhugowaard 28-7-2009

Auteur Topic: Aanrijding motorambulance - heerhugowaard 28-7-2009  (gelezen 15402 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2009, 17:20:56
Volgens mij geld erop de N242 bij Heerhugowaard een inhaalverbod...

Don't shoot the messenger en do correct me if I'm wrong... :(


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2009, 17:23:35
Volgens mij geld erop de N242 bij Heerhugowaard een inhaalverbod...

Tsja, als dat zo is dan mocht hij daar dus niet de file voorbij rijden, tenzij hij een andere opdracht heeft gehad van de meldkamer. Misschien dat er een A2 rit van gemaakt is en volgens mij heb je dan ook vrijstelling voor bepaalde ver- en/of geboden. Ik weet dat de brandweer met een prio2 bijvoorbeeld een straat in tegengestelde richting in mag rijden. Het zou dus kunnen dat ambulances dat ook hebben, maar dat durf ik niet te zeggen...


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2009, 17:28:12
Twee redenen.

1- Je bent erg kwetsbaar als motorrijder. Je kan achter een stilstaande file gaan aansluiten, maar geloof me, dat voelt niet prettig aangezien er toch vaak mensen zijn die de stilstaande file niet hebben opgemerkt. Dan zit ik toch liever in mijn auto dan op mijn motorfiets. Oké, eerlijk is eerlijk. Er langs rijden is ook niet altijd even veilig, maar dat is een kwestie van afwegingen maken.

2- Je zit op een motor op snel en wendbaar te zijn. Het heeft dan geen zin om in een file te staan. Je kan relatief vlot  en veilig langs een file rijden zonder asociaal te zijn, niemand die er last van heeft. Maar dan natuurlijk wel met een gepaste snelheid. Met 50 km/u er langs razen is nog zelfmoord.

Ik geloof ook niet dat het een bewuste actie is geweest van de betreffende automobilist. Maar ik ben het met een aantal voorgangers wel eens. Bij bijzondere manoeuvres dien je gewoon extra goed te kijken. Zoals is geleerd tijdens je rijlessen. Niet goed kijken is nog altijd zakken voor je rijexamen. Dat is niet voor niets.

Veel sterkte voor de betrokkenen.

Groeten,
Een motorrijdende Gerard.

Om even op je reactie in te gaan:
Het betreft hier waarschijnlijk een provinciale weg, waar met een snelheid van 80 km/h wordt gereden. Tevens is het een tweebaansweg en dan sowieso al niet verstandig om over het midden van de weg te rijden. Zo rechts mogelijk en op 2 seconden afstand van je voorganger is mij geleerd.

Uiteraard ben je zeer wendbaar met een motor en in dit geval had het ongeluk zich enkele tientallen, misschien honderd meter voor de stilstaande auto voltrokken. Aangezien er geen doorgaand verkeer mogelijk was, zal de bestuurster van de auto niet hebben nagegaan dat er een motor, in dit geval motorambulance zou inhalen.

Nu stel ik de vraag: Zou men ook zo "geërgerd" reageren, wanneer de motorrijder een 18-jarige jongen is, met weinig ervaring en zich dan zo langs een file auto's zou begeven en in aanrijding komt met een kerende automobilist?
Ik kan mij namelijk ongevallen met motorrijders herinneren, welke door eigen inschattingsfouten betrokken zijn geraakt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2009, 17:34:27
En dus zijn we weer terug bij mijn eerste vraag: waarom moeten motorrijders een file inhalen?

@Gerard: In dit scenario vind ik beide redenen nogal erg zwak. Sorry. Als je als motorrijder bang bent om vanachter te worden aangereden omdat je een zwakke verkeersdeelnemer bent, ga dan auto rijden. En reden 2 doet al helemaal niet ter zake: je staat voor een file dus je kunt niet snel en wendbaar rijden.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2009, 18:05:04
En dus zijn we weer terug bij mijn eerste vraag: waarom moeten motorrijders een file inhalen?

@Gerard: In dit scenario vind ik beide redenen nogal erg zwak. Sorry. Als je als motorrijder bang bent om vanachter te worden aangereden omdat je een zwakke verkeersdeelnemer bent, ga dan auto rijden. En reden 2 doet al helemaal niet ter zake: je staat voor een file dus je kunt niet snel en wendbaar rijden.

Ga zelf eens rijden en ervaar het.  ;) Als jij met je auto nog een uur in de file staat zit ik al lekker thuis op de bank. Je hoeft geen hoge snelheden te rijden om snel te zijn hoor. Als heel Nederland motor zou rijden waren er nergens files.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #35 Gepost op: 29 juli 2009, 18:08:44
in dit hele verhaal is er maar 1 ding wat duidelijk wordt.
als je naar een ongeval ga en je maakt een gevaarlijke, niet gebruikelijke manouvre op die weg als gewone weggebruiker moet je toch even je ogs aanzetten al is het maar voor je eigen veiligheid

in ieder geval beterschap voor de pleeg

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2009, 19:26:11
Maar goed.... er vanuitgaande dat de ambulancemotor nog bezig was met een ritopdracht had hij/zij inderdaad de vrijstellingen (met het befaamde artikel 5 in het achterhoofd). Belangrijk in het verhaal is de snelheid van de motorrijder.
Aan de hand van de schade aan beide voertuigen lijkt de snelheid minimaal te zijn geweest.

In ieder geval een leermoment voor iedereen.... Als je wilt keren in een file, kijk goed over je schouder... ;)

Ennuh uitgaande van het feit dat er een doorgetrokken streep is, dan had de vrouw daar toch sowieso niet mogen keren?  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #37 Gepost op: 29 juli 2009, 23:09:13
Ik denk dat we er voordat het echt onaangenaam wordt nu wel even over op kunnen houden, iig in dit topic..... mocht men verder willen over hoe motorrijders en files en automobilisten met elkaar omgaan suggereer ik een nieuw topic in "Vragen aan politie etc"

Hier verder met evt extra informatie over het ongeval met de ambulancemotorrijder!

JvO


Naar aanleiding van dit topic, hier verder over meningen en feiten omtrent filegedrag motorrijders / overig verkeer.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31234.0.html
O0
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #38 Gepost op: 29 juli 2009, 23:16:27
HOEVEEL GEEL MOET EEN MOTORRIJDER AANTREKKEN OM NOG OP TE VALLEN ????


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 29 juli 2009, 23:33:38
Ik denk dat we er voordat het echt onaangenaam wordt nu wel even over op kunnen houden, iig in dit topic..... mocht men verder willen over hoe motorrijders en files en automobilisten met elkaar omgaan suggereer ik een nieuw topic in "Vragen aan politie etc"

Hier verder met evt extra informatie over het ongeval met de ambulancemotorrijder!

JvO


Meestal krijg ik te horen: ''U vraagt, wij draaien!'' ......maar het kan ook eens vice versa;

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31249.msg656649/topicseen.html#msg656649

 O0