Twee redenen.
1- Je bent erg kwetsbaar als motorrijder. Je kan achter een stilstaande file gaan aansluiten, maar geloof me, dat voelt niet prettig aangezien er toch vaak mensen zijn die de stilstaande file niet hebben opgemerkt. Dan zit ik toch liever in mijn auto dan op mijn motorfiets. Oké, eerlijk is eerlijk. Er langs rijden is ook niet altijd even veilig, maar dat is een kwestie van afwegingen maken.
2- Je zit op een motor op snel en wendbaar te zijn. Het heeft dan geen zin om in een file te staan. Je kan relatief vlot en veilig langs een file rijden zonder asociaal te zijn, niemand die er last van heeft. Maar dan natuurlijk wel met een gepaste snelheid. Met 50 km/u er langs razen is nog zelfmoord.
Ik geloof ook niet dat het een bewuste actie is geweest van de betreffende automobilist. Maar ik ben het met een aantal voorgangers wel eens. Bij bijzondere manoeuvres dien je gewoon extra goed te kijken. Zoals is geleerd tijdens je rijlessen. Niet goed kijken is nog altijd zakken voor je rijexamen. Dat is niet voor niets.
Veel sterkte voor de betrokkenen.
Groeten,
Een motorrijdende Gerard.
Om even op je reactie in te gaan:
Het betreft hier waarschijnlijk een provinciale weg, waar met een snelheid van 80 km/h wordt gereden. Tevens is het een tweebaansweg en dan sowieso al niet verstandig om over het midden van de weg te rijden. Zo rechts mogelijk en op 2 seconden afstand van je voorganger is mij geleerd.
Uiteraard ben je zeer wendbaar met een motor en in dit geval had het ongeluk zich enkele tientallen, misschien honderd meter voor de stilstaande auto voltrokken. Aangezien er geen doorgaand verkeer mogelijk was, zal de bestuurster van de auto niet hebben nagegaan dat er een motor, in dit geval motorambulance zou inhalen.
Nu stel ik de vraag: Zou men ook zo "geërgerd" reageren, wanneer de motorrijder een 18-jarige jongen is, met weinig ervaring en zich dan zo langs een file auto's zou begeven en in aanrijding komt met een kerende automobilist?
Ik kan mij namelijk ongevallen met motorrijders herinneren, welke door eigen inschattingsfouten betrokken zijn geraakt.