Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!

Auteur Topic: Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!  (gelezen 21101 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Enrique

• Senior gebruiker
Naar aanleiding van dit topic, hier verder over meningen en feiten omtrent filegedrag motorrijders / overig verkeer.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31234.0.html
Edit door JvO

Moet zeggen dat ik het toch redelijk schokkend vind hoeveel mensen op dit forum geen of weinig begrip lijken te hebben voor motorrijders in het verkeer. Opmerkingen als "als je uit een file wil omkeren verwacht je geen motorrijder", "een motorrijder mag toch niet langs die file rijden?", "als je als motorrijder liever niet achteraan een file wilt staan ivm achteropkomend verkeer moet je maar geen motor gaan rijden" en "als de motor zijn OGS niet meer aan had staan, had ie daar niet mogen rijden" vind ik ronduit kortzichtig. Iedereen die meer dan één dag per jaar op de weg zit als bestuurder van een motorrijtuig, weet volgens mij (herstel: mag worden verondersteld te weten) dat motorrijders niet achteraan de file aansluiten in het algemeen. Natuurlijk hangt dat helemaal van de plaatselijke situatie af: als het een eenbaansweg is met 2 rijstroken en het tegemoetkomende verkeer rijdt flink door, dan ga ik als motorrijder natuurlijk niet langs de file. Maar als die file stilstaat en er even geen tegenliggers aankomen, ga ik erlangs. En met mij vele andere motorrijders. En nee, ik ben geen "racer". Het maakt mij dan echt niet uit of het een doorgetrokken streep is of niet. Op dat moment gaat verkeersinzicht boven de vraag of er een inhaalverbod geldt of niet. Handelen naar omstandigheden. En natuurlijk ga je er dan langs met een aangepaste snelheid, juist omdat je weet dat mensen niet kijken voordat ze ineens het stuur omgooien en omkeren. Maar toch verbaast het me dat mensen het kennelijk toch begrijpelijker vinden om vanuit een file ineens zonder te kijken om te keren en een motorrijder onderuit te rijden dan om als motorrijder langs een stilstaande file te rijden. En ik ken niet één motorrijder die liever achteraan sluit in een stilstaande file met alle gevaren van achteropkomend verkeer van dien (zijn helaas zat voorbeelden van te noemen) dan dat ie formeel gezien een kleine overtreding begaat. Tot slot dan: het maakt mij hierbij echt geen moer uit of het nou een ambumotor of een burgermotor is. Mijn verhaal gaat voor alle motorrijders op. Ook voor de 18-jarige motorrijder die net zijn rijbewijs heeft.

greetz,  Enrique

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2009, 18:52:19
@ Enrique
"Maar toch verbaast het me dat mensen het kennelijk toch begrijpelijker vinden om vanuit een file ineens zonder te kijken om te keren en een motorrijder onderuit te rijden dan om als motorrijder langs een stilstaande file te rijden."

Hier maak je dus op dit moment een grove fout. Nergens staat dat de automobiliste zonder te kijken heeft proberen te kijken.
Dit berust dus ook allemaal op speculatie en blijft een welles, nietes verhaal.

Ook zit je ernaast dat het merendeel geen begrip toont voor motorrijders. Wanneer je dit verhaal leest, wordt het alleen maar duidelijker dat je als motorrijder kwetsbaarder bent. Je hebt geen metalen constructie om je heen en hebt geen airbag die je val breekt (hoewel de airbag-jas etc. ook bestaat), dus kans op letsel is alleen maar groter.
Ervan uitgaand dat elke motorrijder dit weet, dient er dus met gepaste snelheid te worden ingehaald bij een file. Wie kan vertellen met welke snelheid dit ongeval heeft plaatsgevonden? Want er zijn uiteraard meer factoren dan alleen uitkijken voor de automobilisten, maar ook het anticiperen van motorrijders moet worden aangekaart. Mijn vermoeden is dan ook dat beide personen fout zijn en er geen beschuldigende vinger richting de motorrijder, of de automobiliste zou moeten worden gewezen.

De automobilist zal immers vanuit eigen ervaring verhaal doen en de motorrijder vice versa

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2009, 18:59:15
Citaat
Op dat moment gaat verkeersinzicht boven de vraag of er een inhaalverbod geldt of niet. Handelen naar omstandigheden.
90% van de mensen denkt: "Ik rijd beter dan gemiddeld". Leuk voorbeeld  O0 :P

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2009, 19:06:00
Mijn verhaal spitst zich ook niet zozeer toe op wat er in dit concrete geval is gebeurd, ik ben er immers niet bij geweest en weet niet of die motorrijder bij wijze van spreke met 120 langs die file is komen sjezen. Gaat mij meer om de algemene tendens in de vragen en opmerkingen hier. Of mevrouw wel of niet heeft gekeken of wel of niet goed heeft gekeken, is voor mij in dit geval geen issue. Dat zal uit het onderzoek moeten blijken, net als in hoeverre er sprake is van onvoorzichtigheid bij de motorrijder.

Ik heb niet gesteld dat het merendeel van de forummers hier geen begrip toont voor motorrijders. Ik heb alleen gezegd dat het me verbaast hoe er geschreven wordt en hoe er kennelijk gedacht wordt. Dat ik hoopte dat het begrip bij "insiders" misschien wat hoger lag dan uit de reacties naar mijn mening naar voren komt.

Enne... over de onderhuidse beschuldiging dat ik vind dat ik beter rijd dan gemiddeld: ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde motorrijder beter rijdt dan de gemiddelde automobilist. En ik ben ervan overtuigd dat een motorrijder die achteraan in een file gaat staan minder verkeersinzicht heeft dan een motorrijder die eieren voor zijn geld kiest en op een veilige manier de file passeert.
greetz,  Enrique

free3

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2009, 19:06:32
Opmerkingen als "als de motor zijn OGS niet meer aan had staan, had ie daar niet mogen rijden" vind ik ronduit kortzichtig.

is niet kortzichtig maar is een feit! O0

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2009, 19:09:11
is niet kortzichtig maar is een feit! O0

greetz free

I rest my case. Je hebt de boeken goed bestudeerd.
greetz,  Enrique

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2009, 19:12:33
Enne... over de onderhuidse beschuldiging dat ik vind dat ik beter rijd dan gemiddeld: ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde motorrijder beter rijdt dan de gemiddelde automobilist. En ik ben ervan overtuigd dat een motorrijder die achteraan in een file gaat staan minder verkeersinzicht heeft dan een motorrijder die eieren voor zijn geld kiest en op een veilige manier de file passeert.

iedereen is er van overtuigd dat die beter rijd dan een ander.....................  

waarom heeft een motorrijder die zich aan de regels houd minder verkeersinzicht dan een motorrijder die de verkeerregels overtreed  ???

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2009, 19:15:01
iedereen is er van overtuigd dat die beter rijd dan een ander.....................  

waarom heeft een motorrijder die zich aan de regels houd minder verkeersinzicht dan een motorrijder die de verkeerregels overtreed  ???

Omdat het een feit van algemene bekendheid is dat achteropkomend verkeer wel eens een motorrijder achteraan een file over het hoofd ziet. En dat het helemaal niet hard hoeft te gaan om letsel op te lopen of erger. En dat dat in elke normale motor-rijopleiding zelfs wordt uitgelegd en erin wordt gehamerd. Omdat je daar beter geen risico in kan nemen als motorrijder. Juist omdat je zelf ook wel eens iets vergeet (elke paar seconden in je spiegels kijken bijvoorbeeld). Daarom.
greetz,  Enrique

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2009, 19:16:18
Ben trouwens wel benieuwd wat een motorrijder dan zou moeten doen als er een inhaalverbod geldt en een automobilist bijna achterop rijdt.... want ja, hij mag die doorgetrokken streep niet over. Regels zijn regels he.
greetz,  Enrique

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2009, 19:17:17
-

Gefeliciteerd, dit was je 2000e posting  :D