Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!

Auteur Topic: Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!  (gelezen 21102 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2009, 20:12:46
Dacht dat het formele antwoord wel duidelijk was, maar bij deze: een motorfiets is ook een motorrijtuig, dus bij een inhaalverbod voor motorrijtuigen om elkaar onderling in te halen mag ook een motorrijder niet inhalen. Maar stapvoets tussen twee rijstroken vol met file doorrijden mag formeel ook niet. Een motorfiets op een trottoir parkeren mag ook niet. Een motorfiets een paar meter over een trottoir heen rijden om de motorfiets te stallen mag ook niet....
greetz,  Enrique

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2009, 20:28:36
Ben trouwens wel benieuwd wat een motorrijder dan zou moeten doen als er een inhaalverbod geldt en een automobilist bijna achterop rijdt.... want ja, hij mag die doorgetrokken streep niet over. Regels zijn regels he.

Z'n voertuig rechts naast z'n voorganger zetten, en wachten op de klap...

Citaat
Dreigende aanrijding:
[auto]
[] (motor)

[] achteropkomend verkeer

Citaat
oplossing:
[auto] [] (motor) (dus naast de auto)!

[] achteropkomend verkeer

Als dan de aanrijding een feit is, ben je gelijk een goede getuige, EN als er GEEN aanrijding gebeurt, kan je achter de personenauto invoegen!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2009, 20:33:10
Maar je mag toch niet rechts inhalen c.q. een voorligger rechts (deels) passeren?

Effe serieus... is dit voorbeeld echt serieus bedoeld? Dus dat de motorrijder rechts naast de aan te rijden auto moet wachten op de klap en goed moet kijken zodat ie een waardevolle getuige wordt? Zo ja, dan ga ik er verder maar niet op in.
greetz,  Enrique

weetje_hgl

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2009, 20:40:41
Maar je mag toch niet rechts inhalen c.q. een voorligger rechts (deels) passeren?

Effe serieus... is dit voorbeeld echt serieus bedoeld? Dus dat de motorrijder rechts naast de aan te rijden auto moet wachten op de klap en goed moet kijken zodat ie een waardevolle getuige wordt? Zo ja, dan ga ik er verder maar niet op in.

Ja, het is serieus bedoeld, wat zou de reden zijn om bij een dreigende aanrijdinger snel van door te gaan, via de linker kant, over de doorgetrokken streep???
Vertel het me maar...
ps ik ga uit van een situatie dat het langzaam rijdend en stilstaand verkeer is, en er achter je een auto met grote snelheid aan komt rijden, dan kies je in zo'n geval voor je eigen veiligheid, logisch, maar daarmee hoef je een ander toch niet met het probleem op te zadelen!?!
Dus blijf je nadat er iets (of niets)... gebeurt is, rustig staan, en help je, of voeg je rustig in, achter de auto, en voor de auto die je met hoge snelheid naderde...

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2009, 20:45:33
Tegen beter weten in:

Ja, het is serieus bedoeld, wat zou de reden zijn om bij een dreigende aanrijdinger snel van door te gaan, via de linker kant, over de doorgetrokken streep???
Vertel het me maar...

Omdat je daar ergens heen kunt via asfalt? En je rechts alleen een klein stukje hebt tussen berm/stoeprand en auto's?

ps ik ga uit van een situatie dat het langzaam rijdend en stilstaand verkeer is, en er achter je een auto met grote snelheid aan komt rijden, dan kies je in zo'n geval voor je eigen veiligheid, logisch, maar daarmee hoef je een ander toch niet met het probleem op te zadelen!?!

Wat is het probleem van de ander dan? Dat ie in een file wordt ingehaald door een motorrijder terwijl ie links van zich een doorgetrokken streep ziet? Ja, heel frustrerend inderdaad... veel frustrerender dan een auto die op een motorrijder dreigt in te rijden...

Dus blijf je nadat er iets (of niets)... gebeurt is, rustig staan, en help je, of voeg je rustig in, achter de auto, en voor de auto die je met hoge snelheid naderde...

Zucht...  omdat een kop-staart-aanrijding misschien wel eens negatieve gevolgen kan hebben voor de motorrijder die er een paar centiimeter naast staat?

greetz,  Enrique

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2009, 21:24:55
Citaat
Wat is het probleem van de ander dan? Dat ie in een file wordt ingehaald door een motorrijder terwijl ie links van zich een doorgetrokken streep ziet? Ja, heel frustrerend inderdaad... veel frustrerender dan een auto die op een motorrijder dreigt in te rijden...
Wat dacht je van een auto die er met snelheid op klapt?  ;)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2009, 21:52:59
Valt een file passeren eigenlijk wel onder inhalen?

weetje_hgl

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2009, 21:56:10
W.V.W. 1994 (enkele artikelen) en R.V.V. 1990

Wegenverkeerswet 1994

Paragraaf 3 Files

Artikel 13 Inhalen bij files

1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

:D

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2009, 22:08:31
Wat dacht je van een auto die er met snelheid op klapt?  ;)

Ja, dan liever een motorrijder die de klap opvangt ja.
greetz,  Enrique

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2009, 22:09:19
W.V.W. 1994 (enkele artikelen) en R.V.V. 1990

Artikel 13 Inhalen bij files

1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

:D

Daarbij gaat men ervan uit dat je wel een rijstrook volgt. Dus niet via één en dezelfde rijstrook, de berm, de stoep of wat dan ook.
greetz,  Enrique