Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!

Auteur Topic: Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!  (gelezen 20825 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #60 Gepost op: 29 september 2009, 15:58:03
Wat doen we toch moeilijk met een motor door de file rijden mag. Mits de file niet harder rijd dan 40 km/u en het snelheids verschil tussen beide mag niet meer zijn dan 10 km/u.
IK weet niet wat die bestuurders van de vier en meer wiellige voertuigen nu moeilijk overdoen. Ik klaag toch ook niet als ik nat wordt door de regen. Zo hebben we allemaal ons voordeel en gebeurt het nets wat is het probleem dan.


 O0  O0  O0


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #61 Gepost op: 29 september 2009, 16:28:06
Daar denken de bestuurders die je half klemrijden zodat je er niet langs/tussendoor kan blijkbaar anders over >:( :'(

Maar gelukkig zijn er ook bestuurders die soms zelfs voor je aan de kant gaan :) :)

Joost


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #62 Gepost op: 4 oktober 2009, 09:04:00
Motorrijden is defensief rijden en niks anders. Breed kijken dus. Ik heb bijna tot geen problemen met het file rijden en mijn motor is geen kleintje. O0


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #63 Gepost op: 4 oktober 2009, 15:31:02
Daar denken de bestuurders die je half klemrijden zodat je er niet langs/tussendoor kan blijkbaar anders over >:( :'(

Maar gelukkig zijn er ook bestuurders die soms zelfs voor je aan de kant gaan :) :)

Joost

Angst voor krassen? ::)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #64 Gepost op: 4 oktober 2009, 17:08:15
Daar denken de bestuurders die je half klemrijden zodat je er niet langs/tussendoor kan blijkbaar anders over >:( :'(

Maar gelukkig zijn er ook bestuurders die soms zelfs voor je aan de kant gaan :) :)

Joost
Angst voor krassen? ::)

Ik vraag me af wat er nu vaker gebeurt:  gaan de mensen aan de kant of wordt je vaker halfklem gereden??

Voor mij is het geen angst voor krassen maar als het kan ga ik inderdaad naar de zijkant.


Bart S

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 7 mei 2010, 13:55:48
Ehm.... los van de fotograaf die bij incidenten over een afgekruiste baan wil rijden, heb ik ook een vraagje (voornamelijk aan de politieagenten onder ons)... ik rij redelijk veel snelwegkilometers per motor, en het gebeurt daarbij ook wel eens dat ik een situatie tegenkom waarbij er een file ontstaat ten gevolge van een afgesloten rijbaan. Ik kies dan altijd voor het bekende 'filerijden', dus tussen de twee linker rijbanen door, maar vaak wordt dat erg krap als er een baan afgesloten is en gaat al helemaal niet meer door als er nog maar één rijbaan over is. Ik kies er dan vrijwel altijd voor om aan de rand van de afgekruiste baan te gaan rijden, stapvoets en aan de verkeers-kant. Ik doe dit mede omdat me dit een stuk veiliger lijkt voor mijzelf in plaats van me tussen twee rijen auto's door te wringen, zeker als ze stilstaan (openzwaaiende portieren enzo). Zodra ik het ongeval/werkzaamheden nader voeg ik vaak weer in, ook omdat het overige verkeer dan meestal weer enigzins op gang komt. Hoe denken jullie daarover? Ik vind het wel aan dit topic aansluiten, maar mod's zijn natuurlijk vrij om het een beter plekje te geven!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #66 Gepost op: 7 mei 2010, 17:18:11
Ehm.... los van de fotograaf die bij incidenten over een afgekruiste baan wil rijden, heb ik ook een vraagje (voornamelijk aan de politieagenten onder ons)... ik rij redelijk veel snelwegkilometers per motor, en het gebeurt daarbij ook wel eens dat ik een situatie tegenkom waarbij er een file ontstaat ten gevolge van een afgesloten rijbaan. Ik kies dan altijd voor het bekende 'filerijden', dus tussen de twee linker rijbanen door, maar vaak wordt dat erg krap als er een baan afgesloten is en gaat al helemaal niet meer door als er nog maar één rijbaan over is. Ik kies er dan vrijwel altijd voor om aan de rand van de afgekruiste baan te gaan rijden, stapvoets en aan de verkeers-kant. Ik doe dit mede omdat me dit een stuk veiliger lijkt voor mijzelf in plaats van me tussen twee rijen auto's door te wringen, zeker als ze stilstaan (openzwaaiende portieren enzo). Zodra ik het ongeval/werkzaamheden nader voeg ik vaak weer in, ook omdat het overige verkeer dan meestal weer enigzins op gang komt. Hoe denken jullie daarover? Ik vind het wel aan dit topic aansluiten, maar mod's zijn natuurlijk vrij om het een beter plekje te geven!

Ik vind 'm in dit topic wel perfect op z'n plaats! Goeie vraag trouwens, ben ook benieuwd wat anderen ervan vinden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #67 Gepost op: 7 mei 2010, 18:01:27
Tsja, ik vind dat zolang een motorrijder het netjes doet het geen enkel probleem is. Je bent op de motor nou eenmaal flexibel.
Als je zelf goed rekening houd met het feit dat mensen je zien, je snelheid, en de manier van ''voorbij komen'' zie ík er geen enkel probleem in.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2010, 18:58:36
Doe ik ook altijd. Is in zo'n situatie het veiligste. Zolang het veilig en beheersd gebeurd, zal niemand ervoor schrijven neem ik aan. Maar goed, voor de letterfetisjisten: nee, het mag niet...
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 7 mei 2010, 19:10:04
letterfetisjisten

Dat woord niet proberen uit te spreken met de mond vol, lijkt mij!  ;D

Maar, ik doe exact hetzelfde. Als je een beetje gezond motorrijdersverstand hebt, gaat het altijd allemaal wel goed. Ook op het gebied van PVtjes.

Maar dan nog wat anders: ik zie vaak, op eenbaanswegen, binnen bebouwde kom, dat er verwarring ontstaat. Sinds die regel dat op veel plaatsen brommeraars op de rijbaan mogen tuffen...(bij stilstaand verkeer / filerijdend verkeer

Ik zie brommeraars auto's rechts inhalen, alsof er een denkbeeldig fietspad ligt. Vervolgens zie ik motorrijders die de rij auto's aan de linkerkant willen passeren. Zelf kies ik ook altijd links.

Gevolg?

Mensen houden rechts voor de motorrijders, maar veel houden links voor de denkbeeldige fietsstrook. Met als gevolg dat de hele meute stilstaat. Nieuwe regels, nieuwe problemen. Zou het toejuichen als men hier eens een campagne tegenaan smijt... 8)