Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!

Auteur Topic: Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!  (gelezen 20824 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2009, 22:24:08
Ja, dan liever een motorrijder die de klap opvangt ja.
Nee, jij snapt het  O0 ::)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2009, 22:46:23
Nee, jij snapt het  O0 ::)

Echt enorm sterke one liners heb jij zeg. Ook geweldige argumenten de hele tijd.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2009, 23:22:47
Naar aanleiding van dit topic, hier verder over meningen en feiten omtrent filegedrag motorrijders / overig verkeer.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31234.0.html




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2009, 23:23:37
De filegedragscode:

http://www.motor.nl/uploads/downloads/files/127200643537PM124.pdf

Citaten uit genoemd stuk;

''Doordat deze bepaling niet langer in de RVV voorkwam, was het dus ook niet meer verboden om een voertuig dat op dezelfde rijstrook rijdt in te halen. Twee motorrijders kunnen elkaar gemakkelijk over dezelfde rijstrook inhalen, maar ook is het mogelijk om binnen de witte rijstrookmarkering met de motor een personenauto in te halen.''

''Het feit dat je tijdens een file zowel links als rechts mag inhalen en dat je als motorrijder een ander voertuig over dezelfde rijstrook mag inhalen, mits men andere weggebruikers daar niet mee in gevaar brengt, hebben ervoor gezorgd dat het niet meer verboden is om met de motor tussen de in de file staande of langzaam rijdende auto’s door te rijden.''

RECHTSPRAAK

''Als een motorrijder tijdens het tussen de file doorrijden
betrokken raakt bij een ongeval, houdt de rechtspraak inmiddels ook rekening met hetgeen in de filegedragscode wordt aanbevolen, waardoor er jurisprudentie beschikbaar is die de motorrijder gelijk geeft. Ook is er een zogenaamd ‘Bindend advies van verzekeraars’ waarin de motorrijder niet als de schuldige partij wordt gezien.''

TEKST: HARRY BEUGELINK
ILLUSTRATIE: ERIC VERSTEEGEN
2/2006

Uiteraard is in de filegedragscode e.e.a. vastgelegd. Max. snelheidsverschil e.d. Mocht er sprake zijn van overtreding van de code door de motorrijder, kan artikel 5 WVW inderdaad van toepassing zijn.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2009, 01:12:28
Ja, het is serieus bedoeld, wat zou de reden zijn om bij een dreigende aanrijding er snel van door te gaan, via de linker kant, over de doorgetrokken streep???
Vertel het me maar...
ps ik ga uit van een situatie dat het langzaam rijdend en stilstaand verkeer is, en er achter je een auto met grote snelheid aan komt rijden, dan kies je in zo'n geval voor je eigen veiligheid, logisch, maar daarmee hoef je een ander toch niet met het probleem op te zadelen!?!
Dus blijf je nadat er iets (of niets)... gebeurt is, rustig staan, en help je, of voeg je rustig in, achter de auto, en voor de auto die je met hoge snelheid naderde...


Jij suggereert dat de motorrijder zich maar moet opofferen, als een buffer moet fungeren?
Vluchten bij naderend gevaar is heel menselijk hoor...

Bij een file met meerdere rijbanen in dezelfde rijrichting is het wenselijk dat voertuigen op het linkerbaantje, uiterst links gaan staan. Voertuigen op het rechterbaantje, uiterst rechts. En niet alleen voor de motorrijders, ook voor evt. hulpdiensten, bij ontbreken van een vluchtstrook.

Ik maak regelmatig mee, dat gefrustreerde / jaloerse (?) automobilisten, expres de doorgang blokkeren, in een file. Motorrijdertje pesten.. Puur frustratie en deze figuren denken: ''Ik moet wachten, dus die motorrijder moet ook gewoon wachten!''

Ik noem dat eigen rechtertje spelen. En wat dacht je van openslaande portieren? Je leert allemaal op je examen dat je met je rechterhand je linkerportier dient te openen, omdat je dan direct makkelijker over je linkerschouder kunt kijken. Wel zo fijn voor fietsers en motorrijders, skeelers, kortom; passerend overig verkeer.

Dat sommige automobilisten in de file continu van rijbaan blijven verwisselen, ben je als motorrijder aardig op berekend. Men denkt nou eenmaal gevoelsmatig vaak sneller door te kunnen stromen op het andere baantje..en daarna weer terug naar het oude baantje...etcetera. (je wint hiermee helemaal niets!)

Loszittende lading, ook zoiets. Mwoh, blijft best wel liggen, die rommel...totdat men op de snelweg komt en de wind eronder slaat. Heb zelfs een keer een hooibaal moeten ontwijken van enkele honderden kilo's, op de snelweg. Ook een fiets kon ik ternauwernood eens ontwijken, viel van een fietsendrager.

En ondanks een fluoriserend hesje, met licht aan rijden, knipperlichten in de file, blijven deze dingen gebeuren. Hoe vaak ik onderhand een noodstop heb moeten maken, als een auto uit een uitrit kwam...niet meer te tellen. Neem gewoon je tijd: links, rechts, links kijken.

Tevens maak ik regelmatig mee dat ik op het linkerbaantje rij en een auto wil in gaan halen. Ik zit naast de auto en de bestuurder(ster) gooit de richtingaanwijzer aan en verplaatst direct naar links. Zonder fatsoenlijk naast zich te kijken. Met als gevolg dat ik de redresseerstrook op wordt gedrukt. Vervolgens wordt je gezien door de bestuurder en van schrik gooit men de wagen weer met een ruk naar rechts, waar ondertussen al andere voertuigen rijden.

Dit is voor een motorrijder, die veel kilometers maakt, bijna dagelijkse kost. Het verkeer is een samenspel, maar lang niet iedereen past de regels toe, of gunt elkaar de ruimte. Frustratie, afgunst, eigen rechtertje, sommige mensen menen zelfs de handhavingstaak van de politie over te moeten nemen. En wat misschien nog wel het ergste / gevaarlijkste is: Veel mensen hebben niet eens in de gaten dat ze er een potje van maken, op de weg..

Ook een mooie tip is (wie de schoen past, etc.) dat je niet altijd voorrang hoeft te nemen.
Er zijn veel situaties te bedenken waar het verstandiger is iemand anders eerst voorrang te verlenen. Hoe vaak zie je niet gebeuren dat een verkeerssituatie onnodig uit de hand loopt? Onder het mom van: ''Ik heb voorrang dus ik neem het ook'', zie je de meest gevaarlijke situaties ontstaan. Stukje gezond verstand en inzicht..

Nu zal er ook wel weer commentaar komen van mensen die roepen dat motorrijders ook niet altijd lieverdjes zijn en ja, dat klopt. Ik scheer ook niet iedereen over 1 kam. Ik rij auto en motor en iedereen maakt fouten. Maar kom op, met de basiskennis, veel gezond verstand en wat meer voorlichting omtrent weggebruik, moet het toch ooit eens goedkomen?  ::)

En nee, ik stop niet met motorrijden, mijn vrije tijd is mij heilig. Wat ik aan vrije tijd bespaar, op jaarbasis, daar kan ik van op vakantie... ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2009, 04:11:49
Prima verwoord Dinges  O0 Het is meer dan eens de motorrijder die de problemen oplost die een automobilist veroorzaakt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2009, 09:27:37
De automobilist heeft het dus altijd gedaan ten opzichte van de motorrijder.

Standpunt is duidelijk. Ik zal het dus niet gaan hebben over idioten met te veel hormonen en vermogen tussen de poten die al wheely-end, met blerende uitlaten en met belachelijke snelheden het wegennet terroriseren.

Want dan ben ik weer aan het demoniseren.

Ga ik dus ook niet doen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2009, 10:05:52
Ik rijd zelf geen motor, maar hoop dit in de nabije toekomst wel te gaan doen, echter....


Als iedereen gewoon eens wat meer zijn ogen de kost geeft....en dan niet alleen naar voren... en daarbij nog een stukje acceptatie en tolerantie gooit... dan denk ik dat het in het algemeen een stukje vriendelijker wordt op de weg....

Ik ben het eens de automobilisten meer moeten spiegelen, maar goed zolang ik met een herkenbare pit-auto nog steeds motor-rijders kan volgen voor een snelheidsmeting.... zit daar ook nog wel winst in....

stukje geven en nemen... alleen wil men tegenwoordig alleen maar nemen zonder te geven... en dat is nu juist wat er fout gaat... als ik niet kan, dan zij ook niet..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2009, 10:24:14
De automobilist heeft het dus altijd gedaan ten opzichte van de motorrijder.

Standpunt is duidelijk. Ik zal het dus niet gaan hebben over idioten met te veel hormonen en vermogen tussen de poten die al wheely-end, met blerende uitlaten en met belachelijke snelheden het wegennet terroriseren.

Want dan ben ik weer aan het demoniseren.

Ga ik dus ook niet doen.

De automobilist heeft het niet altijd gedaan, maar het kan altijd beter. Ook voor automobilisten onderling. Idioten met teveel hormomen en vermogen vinden we ook terug in de vielwielers. Dus ja, dat hoef je inderdaad niet alleen onder de categorie motorrijder te plaatsen.  ;)