Ja, het is serieus bedoeld, wat zou de reden zijn om bij een dreigende aanrijding er snel van door te gaan, via de linker kant, over de doorgetrokken streep???
Vertel het me maar...
ps ik ga uit van een situatie dat het langzaam rijdend en stilstaand verkeer is, en er achter je een auto met grote snelheid aan komt rijden, dan kies je in zo'n geval voor je eigen veiligheid, logisch, maar daarmee hoef je een ander toch niet met het probleem op te zadelen!?!
Dus blijf je nadat er iets (of niets)... gebeurt is, rustig staan, en help je, of voeg je rustig in, achter de auto, en voor de auto die je met hoge snelheid naderde...
Jij suggereert dat de motorrijder zich maar moet opofferen, als een buffer moet fungeren?
Vluchten bij naderend gevaar is heel menselijk hoor...
Bij een file met meerdere rijbanen in dezelfde rijrichting is het wenselijk dat voertuigen op het linkerbaantje, uiterst links gaan staan. Voertuigen op het rechterbaantje, uiterst rechts. En niet alleen voor de motorrijders, ook voor evt. hulpdiensten, bij ontbreken van een vluchtstrook.
Ik maak regelmatig mee, dat gefrustreerde / jaloerse (?) automobilisten, expres de doorgang blokkeren, in een file. Motorrijdertje pesten.. Puur frustratie en deze figuren denken: ''Ik moet wachten, dus die motorrijder moet ook gewoon wachten!''
Ik noem dat eigen rechtertje spelen. En wat dacht je van openslaande portieren? Je leert allemaal op je examen dat je met je rechterhand je linkerportier dient te openen, omdat je dan direct makkelijker over je linkerschouder kunt kijken. Wel zo fijn voor fietsers en motorrijders, skeelers, kortom; passerend overig verkeer.
Dat sommige automobilisten in de file continu van rijbaan blijven verwisselen, ben je als motorrijder aardig op berekend. Men denkt nou eenmaal gevoelsmatig vaak sneller door te kunnen stromen op het andere baantje..en daarna weer terug naar het oude baantje...etcetera. (je wint hiermee helemaal niets!)
Loszittende lading, ook zoiets. Mwoh, blijft best wel liggen, die rommel...totdat men op de snelweg komt en de wind eronder slaat. Heb zelfs een keer een hooibaal moeten ontwijken van enkele honderden kilo's, op de snelweg. Ook een fiets kon ik ternauwernood eens ontwijken, viel van een fietsendrager.
En ondanks een fluoriserend hesje, met licht aan rijden, knipperlichten in de file, blijven deze dingen gebeuren. Hoe vaak ik onderhand een noodstop heb moeten maken, als een auto uit een uitrit kwam...niet meer te tellen. Neem gewoon je tijd: links, rechts, links kijken.
Tevens maak ik regelmatig mee dat ik op het linkerbaantje rij en een auto wil in gaan halen. Ik zit naast de auto en de bestuurder(ster) gooit de richtingaanwijzer aan en verplaatst direct naar links. Zonder fatsoenlijk naast zich te kijken. Met als gevolg dat ik de redresseerstrook op wordt gedrukt. Vervolgens wordt je gezien door de bestuurder en van schrik gooit men de wagen weer met een ruk naar rechts, waar ondertussen al andere voertuigen rijden.
Dit is voor een motorrijder, die veel kilometers maakt, bijna dagelijkse kost. Het verkeer is een samenspel, maar lang niet iedereen past de regels toe, of gunt elkaar de ruimte. Frustratie, afgunst, eigen rechtertje, sommige mensen menen zelfs de handhavingstaak van de politie over te moeten nemen. En wat misschien nog wel het ergste / gevaarlijkste is: Veel mensen hebben niet eens in de gaten dat ze er een potje van maken, op de weg..
Ook een mooie tip is (wie de schoen past, etc.) dat je niet altijd voorrang hoeft te
nemen.
Er zijn veel situaties te bedenken waar het verstandiger is iemand anders eerst voorrang te verlenen. Hoe vaak zie je niet gebeuren dat een verkeerssituatie onnodig uit de hand loopt? Onder het mom van: ''Ik heb voorrang dus ik neem het ook'', zie je de meest gevaarlijke situaties ontstaan. Stukje gezond verstand en inzicht..
Nu zal er ook wel weer commentaar komen van mensen die roepen dat motorrijders ook niet altijd lieverdjes zijn en ja, dat klopt. Ik scheer ook niet iedereen over 1 kam. Ik rij auto en motor en iedereen maakt fouten. Maar kom op, met de basiskennis, veel gezond verstand en wat meer voorlichting omtrent weggebruik, moet het toch ooit eens goedkomen?
En nee, ik stop niet met motorrijden, mijn vrije tijd is mij heilig. Wat ik aan vrije tijd bespaar, op jaarbasis, daar kan ik van op vakantie...