Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!

Auteur Topic: Filerijden, filegedragscode, samenspel van motorvoertuigen!  (gelezen 20830 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #80 Gepost op: 21 november 2010, 16:41:06
Motorrijders in België worden mogelijk verplicht om fluoriserende vestjes te dragen. Etienne Schouppe, staatssecretaris voor Mobiliteit, overweegt deze maatregel zodat motorrijders meer opvallen bij het overige verkeer.

In België stijgt het aantal motorrijders dat slachtoffer wordt van een verkeersongeluk, terwijl bij andere categorieën weggebruikers sprake is van een daling. Schouppe denkt ook aan andere maatregelen om motorrijders beter te beschermen, zoals aanpassingen van het wegennet en een periodieke veiligheidskeuring.

Oeps, dat komt wel erg dichtbij.. Fluoriserende hesjes vind ik een strak plan, maar ook een verplichte keuring..?


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #81 Gepost op: 21 november 2010, 21:09:33
Begin dan eerst eens met een gedege rijopleiding daar in het zuiden.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #82 Gepost op: 21 november 2010, 21:56:47
Fluoriscerende vestjes zijn binnen de motorrijderswereld een eeuwige discussie. Ben zelf er niet zo'n voorstander van, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. Ik denk dat je beter zichtbaar kan rijden, dan je zichtbaar kleden. Je zelf laten zien, bewegen als je een kruising nadert en er van uitgaan dat niemand je ziet....

Ze zien me zelfs op een grote witte motor, mat oranje/blauwe striping, blauwe lampen, met een gele jas aan een een gele helm op over het hoofd... Zelfs met zwaai en lawaai!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #83 Gepost op: 21 november 2010, 22:07:34
Hesje werken helemaal niet, ervaar ik vanuit de auto. Goede verlichting (voor, achter en zij) lijkt me een beter plan.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #84 Gepost op: 21 november 2010, 22:19:53
Hesje werken helemaal niet, ervaar ik vanuit de auto. Goede verlichting (voor, achter en zij) lijkt me een beter plan.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Sommige motorrijders hebben een zwarte motor, een zwart pak en een zwarte helm. Als die tussen de file doorrijden, zeker in het donker tijdens de spits, zullen zij eerder worden opgemerkt met een geel hesje incl. reflectie. Alleen een geel hesje is wat mij betreft dan ook te weinig, 1 of 2 reflectiestrepen zijn al veel opvallender.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #85 Gepost op: 21 november 2010, 22:22:17
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Sommige motorrijders hebben een zwarte motor, een zwart pak en een zwarte helm. Als die tussen de file doorrijden, zeker in het donker tijdens de spits, zullen zij eerder worden opgemerkt met een geel hesje incl. reflectie. Alleen een geel hesje is wat mij betreft dan ook te weinig, 1 of 2 reflectiestrepen zijn al veel opvallender.
Ja, van die strepen moet wel ja, dan zie je er nog iets van. Maar veel motoren hebben een wat hoger stuur/scherm voor zich, en/of rugleuning en koffer achter zich. Daarmee wordt het effect van een hesje alweer veel beperkter. En dan zie ik af en toe nog een motorrijder met hesje en rugtas rijden...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #86 Gepost op: 21 november 2010, 23:46:13
Om nog maar even te zwijgen over het moment dat je met je zwarte pak onderuit gaat en op de weg beland. Een beetje zichtbaarheid is toch meer kans dat ze je nog weten te ontwijken. Ik zie toch een behoorlijk verschil in iemand zonder hesje en iemand met hesje op de motor. Het geeft absoluut geen garanties maar alle kleine beetjes helpen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #87 Gepost op: 22 november 2010, 10:30:36
Motorrijden is defensief rijden en niks anders. Breed kijken dus. Ik heb bijna tot geen problemen met het file rijden en mijn motor is geen kleintje. O0
Ik ben het eens met je. Mijn ervaring is dat als je normaal doet in de file en zorgt dat je gezien wordt door automobilisten ze vaak nog ruimte voor je maken, en tuurlijk zit er altijd iemand tussen die het niet leuk vind dat jij een half uur eerder thuis bent als hij.
Mijn motor is net zo klein als die van R1200GS en dan moet je er zeker vorozorgen dat je defensief rijd. Wat extra zichtbaar helpt natuurlijk altijd. Denk aan Xenon-verlichting, is niet alleen voor de zichtbaarheid maar ook voor de bestuurder zelf een stuk prettiger. Je heb meer licht voor je op het wegdek.

Het belangrijkste is en wat ook is afgesproken in de overeenkomst dat de motorrijders tussen de file door mogen rijden zet geen alarmverlichting aan op de motor want dta verkeerd worden ingeschat door automobilisten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #88 Gepost op: 22 november 2010, 11:19:20
Denk aan Xenon-verlichting, is niet alleen voor de zichtbaarheid maar ook voor de bestuurder zelf een stuk prettiger. Je heb meer licht voor je op het wegdek.

Zeer irritant op motoren, die ''later'' inbouwsetjes ... Slechts heel weinig koplampen zijn gemaakt voor een goed lichtbeeld met xenon, met als direct gevolg een superverblindende koplamp met strooiend licht.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #89 Gepost op: 22 november 2010, 11:33:31
Ik heb zelf op de motor in één van de zijkoffers een geel hesje met reflecterende strepen. Deze doe ik aan als het donker begint te worden. Rij een zilvergrijze FJR1300, altijd een zwart pak, zwarte helm en zwarte handschoenen. Ik denk dat voor een heel groot deel het besef bij veel mooi-weer rijders moet groeien wanneer je zichtbaar bent en wanneer niet.

Ik rij het hele jaar door, uitsluitend bij noodweer of omstandigheden dat je niet verantwoord kan rijden (zoals afgelopen winter) dan gaat de motor de schuur in. Ik besef me dan ook zelf heel goed dat je niet in de "schaduw" van een auto een kruising moet benaderen, als ik ga rijden dan weet ik hoe de stand van de zon is (wordt ik er zichtbaarder door of val ik weg tegen laagstaande zon) etc. Voor ik vertrek maak ik altijd even het vizier schoon om reflectie van de zon danwel koplampen van auto's tegen te gaan. Ook maak ik alle lampunits op de motor schoon. Dit doe ik voor zowel een goed lichtbeeld voor mezelf, als voor het verhogen van de zichtbaarheid.

Kenteken laat ik wel vies 998765
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)