Medische keuring brandweerduiker

Auteur Topic: Medische keuring brandweerduiker  (gelezen 12563 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2004, 21:21:21
Ondertussen ben ik zelf ook aan de beurt geweest  ;D

De test was als volgt:

- lengte/gewicht opnemen
- long volume test
- vetpercentage meting van huid
- orentest
- ogentest
- bloeddruk
- fietsproef in combinatie met ecg-filmopname
- onderzoek algemene lichamelijke gesteldheid
- vragen lijst van 6 pagina's.

In totaal ruim anderhalf uur bezig geweest  :'(

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2004, 22:14:55
Inderdaad, bij ons gaat dit ook zo, de gewone basiskeuring, aangevuld met in de oren kijken en dan klaren, en wat mondelinge vragen, in de zin of je nog bijzonderheden op te merken hebt n.a.v het duiken.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2004, 22:26:29
Het was inderdaad niet veel meer als de standaard basiskeuring.

Vraag me af hoe dit gaat bij de marine duikers? Ik weet dat een aantal korpsen hier hun duikopleiding volgen als aanvulling op de module van het Nbbe.

Komt de keuring bij deze duikers overeen met de keuring door een duikerarts in een normaal ziekenhuis??

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2004, 22:38:17
Ik weet het niet precies, maar zij kijken ook naar het zuurstof opnemend vermogen van de longblaasjes, net als bij sommige beroepsduikopleidingen nou vindt ik dat een goede zaak, want als je sommige sportduikers over de dijken van Zeeland ziet hijgen, dan ga ik liever alleen naar beneden als met zo een buddy en zij gaan ook naar 40, 50 en sommigen 60 meter, waar de stikstofnarcose enorm toeneemt, en daar besteden ze weer geen aandacht aan bij brandweerduikerkeuring

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2004, 22:48:39
Ik weet het niet zeker, maar nou had die arts het daar wel over geloof ik.

Moet ik nog eens even navragen dan of hij hetzelfde bedoelde. Is dat zuurstof opnemend vermogen toevallig ook bepalend of je wel of niet geschikt bent om ademlucht te mogen gebruiken?

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2004, 23:34:57
Shave, ademlucht gebruiken "op het land" is natuurlijk heel wat anders als duiken, waar je te maken krijgt met drukken, en hierdoor gassen in onze lucht giftig laten worden (partieele druk wordt te groot) bovendien duikt een sportduiker voor z'n ontspanning, de beroepsduiker moet vaak zwaar werk doen  en ik kan me gerust voorstellen dat de zuurstof opname dan hoger moet zijn als bij een ademluchtdrager ik denk dat de eisen die gesteld worden aan de duiker de ademluchtdragers eisen ruimschoots overstijgen.Ik denk dan ook dat de marineduikereisen ook hoger liggen, omdat zij ook andere deco tabellen gebruiken het is eigenlijk een beetje een rommeltje in duik land, de eisen in bv Spanje liggen weer anders dan in Nederland daar moet je elk jaar gekeurd worden als je wilt bootduiken op open zee, maar vanaf de kant mag alles in Nederland raden ze de keuring aan, maar niemand controleerd het.
Ik laat me elk jaar keuren, maar heb nog nooit medische problemen gehad, en ik duik zo'n 20 jaar, in Nl, buitenland, en op de Noordzee, diep, als er reden toe is, maar ook veel "gewoon" voor de fun.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2004, 07:21:53
Er zal inderdaard wel verschil zitten tussen ademlucht op land en water.

Ik heb ook zo het idee dat zelfs de keuringsvormen voor brandweerduikers niet gestandaardiseerd zijn en dus per korps verschillen  :-[

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2004, 18:24:34
Nog even terugkeren naar jouw vraag, ik denk dat geen een keuring kan voorkomen dat er ongevallen plaatsvinden, en je zou meer details moeten weten om een oorzaak van de ongevallen te beredeneren daarom is het een goede zaak dat er een onderzoek plaatsvindt na een ongeval, niet om iemand de schuld te geven maar om herhaling van evt. gemaakte fouten te voorkomen zelfs ervaren duikers komen wel eens in een zgn near miss situatie meestal loopt het goed af door hun ervaring.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2004, 18:27:19
Onderzoeken naar oorzaken zijn ook goed natuurlijk.

Alleen de aanbeveling van de keuring zie ik niet helemaal zitten daar er nog steeds geen standaard in zit waardoor de eisen die gesteld worden aan duikers per regio nog kunnen verschillen.

Roelof Olthof

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2004, 22:41:20
Brandweerpersoneel dat is aangewezen om een duiktaak te verrichtenmoet een arbiedsgezondheidskundig en periodiek (om de 12 maanden) te herhalen onderzoek ondergaan (zie Arbo-besluit artikel 6.14a en Arbo-regeling 6.7). Het onderzoek moet worden uitgevoerd door een arts die in het bezit is van het certificaat duikerarts. In de Arbo-regeling worden nadere eisen aan de uitvoering van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek gesteld, bijvoorbeeld inzake de te overhandigen gegevens, de wijze van uitvoering, de wijze van beoordeling van geschiktheid of ongeschiktheid, de wijze van registratie en de verwerking, bewaring en tijdsduur van bewaring van verkregen gegevens.
dit is de letterlijke tekst uit de leiddraad brandweerduiker.
de keuring gaat als volgt: ogentest, geleidstest, longvolume en longsterktetest, motorieke test van gewrichten, hartfilmpje in rust en bloeddruk meting.
Daarna volgt een fietsbelastingtest met voordurende meting en bewaking door hartfilmpje en bloeddruk meting daarna wordt gekeken hoe gauw de herstel van het hart in rust is. Als laatste wordt het vetpercentage gemeten.
Als dit allemaal goed is wordt het duiklogboek door de arts getekend en kun je er weer 12 maanden tegenaan.
De 4 jaarlijkese keuring vervalt om dat je al een zwaardere keuring krijgt.