Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009

Auteur Topic: Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009  (gelezen 15137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2009, 14:36:15
Wat ontzettend zonde zeg! Ik heb hem een paar weken geleden tijdens het historisch weekend in Den Helder nog zien liggen. Was een erg mooi schip. Jammer dat al het werk dat hier in is gaan zitten zo verloren is gegaan.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2009, 21:07:38
De Prins Willim was geen "originele" replica zoals de Batavia of de Zeven Provinciën. Het gehele onderschip was van metaal. Van buiten zag het er erg leuk en afgewerkt uit, maar onderdeks had je net zo goed in het ruim van een vrachtschip kunnen staan.

Toen het schip net in het dok lag, hingen er nog allerlei japanse teksten aan de muur, waaronder meerdere verlichte uitgangbordjes....  :D

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren: herbouw of niet....

Groeten,
Mark


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2009, 21:32:26
Hier ("Hart van Nederland") zijn nog wat beelden van de brand te zien. Inclusief een interview met de dienstdoende OvD-B van de veiligheidsregio NHN.
http://www.hartvannederland.nl/item/25760/Brand_verwoest_uniek_VOC-schip

Gelukkig hebben de collega's op tijd besloten de binnenaanval te staken en zijn er geen slachtoffers gevallen. Voelt natuurlijk wel als een 'nederlaag' als je zo'n mooi schip niet kunt redden....

groeten,
René de Caluwé


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2009, 21:51:47
Hier nog even het huidige item van rtvnh.nl

Driemaster Prins Willim brandt af

DEN HELDER De replica van het VOC-schip Prins Willim in Den Helder is afgebrand. De brandweer kon niet bij de vuurhaard komen, en moest de driemaster daarom gecontroleerd laten uitbranden.

Al kort na middernacht rukte de brandweer uit naar de Museumhaven Willemsoord, omdat er rook uit het schip kwam.

Lange tijd bleef onduidelijk waar de brandhaard zich bevond. Het leek alsof het vuur onder controle was, maar het werd toch een uitslaande brand. De brand is voor zover bekend ontstaan in de bar in het ruim van het schip, mogelijk als gevolg van kortsluiting.

Herbouw
Eigenaar Libéma van het door brand verwoeste VOC-schip Prins Willem gaat in overleg met de verzekering bekijken of de replica kan worden gerestaureerd. Het recreatiebedrijf had plannen om het schip elders in Nederland op een historische plek als toeristische attractie af te meren.
.

audio: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=40215
audio: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=40219
video: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=40267
video: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=40268
video: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=40269

foto's:  http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=100422#

NHD Stad en Streek Den Helder:


VOC-schip Prins Willim volledig afgebrand (5e update met video)


DEN HELDER -

Het VOC-schip Prins Willim, op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder is afgelopen nacht volledig afgebrand. Het vuur werd rond half een ontdekt, maar het duurde vele uren voordat de vlammen door het dek kwamen. Daarna ging het snel.

Even na vijf uur sloeg de achtermast overboord, een half uur later gevolgd door de hoofd- en voormast. Het schip, een blikvanger op de werf en de afgelopen weken een trekpleister voor toeristen, kan als geheel verloren worden beschouwd.

De brand is vrijwel zeker begonnen bij de bar achter in het ruim, dat regelmatig als ontvangstruimte dienst doet. Achter de bar bevindt zich ook de technische installatie. Kortsluiting daar ligt als oorzaak het meest voor de hand. De keuken was namelijk al enige tijd niet meer gebruikt en bovendien was woensdagmiddag rond vijf uur nog een controleronde gemaakt. Ook is het inbraakalarm niet afgegaan en de beide toegangsdeuren tot het schip zaten bij aankomst van de brandweer en Willemsoord-personeel nog op slot.

De vlammen bereikten al snel het houten plafond, dat tevens het tussendek vormde waarop een groot deel van de tentoonstellingsruimte van de Prins Willim was gevestigd. Hoewel het houten dek op stalen spanten rustte, werd al snel duidelijk dat het dek uiteindelijk zou doorbranden en de boel ging instorten

De sterke rookontwikkeling bemoeilijkte, ook met gebruik van persluchtmaskers, de brandbestrijding. Bovendien was er grote kans dat als de toegangsdeuren opengezet zouden worden om het ruim te betreden de binnendringende zuurstof onmiddelijk het vuur zou doen oplaaien. Aanvankelijk zette de brandweer twee wagens in. Volgens de officier van dienst had een massale uitruk op dat moment geen zin, omdat niemand zonder risico's in het schip kon komen. ,,Het is alsof je een brand in een slecht toegankelijke kelder moet blussen.''

De enige oplossing was wachten tot de vlammen door het dek en de scheepshuid zouden slaan. Rond vier uur donderdagochtend, toen de eerste vlammen inderdaad zichtbaar werden, arriveerde versterking. Langs het schip werden diverse bluskanonnen opgesteld.

Veel mocht dat niet baten. Het vuur woedde door het gehele achterschip, vernietigde de fraai versierde achterspiegel, deed een vermoedelijke gasfles ontploffen en vrat zich vervolgens een weg door de tuigage. Daardoor verloren de masten hun balans. Eerst ging met donderend geraas de achtermast overboord, waarbij sommige brandweerlieden voor hun leven moesten rennen. Even later volgden de andere twee masten. Het vuur had daarna vrij spel. ,,Eeuwig zonde'', aldus wethouder Cor Hienkens, die door zijn reeds aanwezige collega en loco-burgemeester van dienst Hans Boskeljon uit bed was gebeld.

Intussen waren vannacht de voetgangersbruggen rond de werf opengedraaid, om een massale toeloop van publiek in de ochtend te voorkomen.

De Prins Willim is eigendom van projectontwikkelaar Dirk Lips. Het schip is verzekerd voor naar verluidt zo'n drie miljoen euro. Met beheermaatschappij Willemsoord BV was eerder dit jaar afgesproken dat het schip in Den Helder zou blijven liggen tot Lips er een koper voor heeft gevonden of Willemsoord er vanaf zou willen. Directeur Herman Groenheide van Willemsoord had juist woensdag tegenover deze krant gemeld die intentie zeker nog niet te hebben omdat de VOC-replica een blikvanger is op het werfterrein. Ook Groenheide sprak vanmorgen om zes uur van een trieste gebeurtenis. ,,De Prins Willim trok de afgelopen tijd twee keer zoveel bezoekers als vorig jaar.""


http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4980935.ece/VOC-schip_Prins_Willim_volledig_afgebrand_5e_update_met_video

Directeur werf ziet 'Prins Willim' graag herbouwd

,,Het is dramatisch", vertelt Herman Groenheide, directeur van werf Willemsoord, over de grote brand die het VOC-schip Prins Willim afgelopen nacht in de as legde. Het schip was een grote publiekstrekker. ,,We zouden hem graag weer terug hebben'', aldus Groenheide. Wat hem betreft wordt de Willim herbouwd.


Luister hier naar een interview met de directeur van werf Willemsoord : http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4982390.ece

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4982390.ece/Directeur_werf_ziet_Prins_Willim_graag_herbouwd_img_border0_srchttp//www.hdci.nl/images/speaker.gif/

Verbrande Prins Willim krijgt opvolger (update met video)

De afgelopen nacht afgebrande VOC-replica Prins Willim krijgt als blikvanger een waardige opvolger. Directeur Herman Groenheide van Willemsoord BV wil op de Oude Rijkswerf opnieuw een attractie in het droogdok.

Van de Prins Willim is nog slechts een geblakerd wrak over. Een gevoelig verlies, meent Groenheide. Immers, Willemsoord BV probeert van het voormalige werfterrein een publiekstrekker te maken. Dat bleek de afgelopen jaren geen eenvoudige klus, maar uitgerekend de afgelopen weken zat de loop er goed in. Ook op het VOC-schip was het drukker dan gebruikelijk, bevestigt beheerder Hens Vis.

De sterke kracht van de Prins Willim was dat bezoekers aan Den Helder al van verre de masten met grote vlaggen konden zien. De middelste was liefst 54 meter hoog. Uitgerekend deze masten gingen donderdagmorgen rond vijf uur met krakend geweld overboord, waarbij de hoofdmast de voorste mast in zijn val meesleurde.

Een woordvoerster van projectontwikkelaar Dirk Lips, eigenaar van de VOC-replica, sloot niet uit dat het schip wordt herbouwd. Volgens Groenheide is de Prins Willim voor drie miljoen verzekerd en lag ze voor vier miljoen te koop. Een woordvoerster van Lips noemde die drie miljoen donderdag 'aan de lage kant'.


http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4983214.ece/Verbrande_Prins_Willim_krijgt_opvolger_update_met_video


Video's op nhd.nl


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2009, 21:56:44
Men mag er weer heen:

p2kflex
21:55:20 30-07-09GROUP-1Prio 2 VOC-Schip Prins Willem WILLEMSOORD DEN HELDER Nablussen DHD640
0201478BRW Den Helder (Beroepsploeg)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2009, 21:58:34
Hier ("Hart van Nederland") zijn nog wat beelden van de brand te zien. Inclusief een interview met de dienstdoende OvD-B van de veiligheidsregio NHN.
http://www.hartvannederland.nl/item/25760/Brand_verwoest_uniek_VOC-schip

Gelukkig hebben de collega's op tijd besloten de binnenaanval te staken en zijn er geen slachtoffers gevallen. Voelt natuurlijk wel als een 'nederlaag' als je zo'n mooi schip niet kunt redden....

groeten,
René de Caluwé


Shit happens, René. Jullie kunnen ze niet allemaal winnen. Op tijd erin en als het niet gaat zeker op tijd eruit. SO eigen personeel zit niemand op te wachten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2009, 22:04:18
Men mag er weer heen:

p2kflex
21:55:20 30-07-09GROUP-1Prio 2 VOC-Schip Prins Willem WILLEMSOORD DEN HELDER Nablussen DHD640
0201478BRW Den Helder (Beroepsploeg)

Heeft waarschijnlijk te maken met die metalen constructie van de binnenzijde. Zal wel een soort van king-size BBQ/ aslade zijn geworden die zo af en toe weer opllaait. Een volledig houten boot was allang gezonken.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2009, 22:14:01
Daar gaat in grote treurnis weer een stukje Hollands Glorie..  :'(


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2009, 01:49:06
Inderdaad erg zonde van zon prachtschip, en zoveel handgemaakte onderdelen.. de allemaal verloren zijn gegaan  :-\
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2009, 10:05:06
Brand verwoest de ‘meest duurzame’ VOC-replica

Van onze verslaggeefster Karin Sitalsing
Gepubliceerd op 30 juli 2009 21:54, bijgewerkt op 31 juli 2009 08:48


GRONINGEN -  Een felle brand heeft de replica van het VOC-schip Prins Willem in Den Helder volledig in de as gelegd. In de nacht van woensdag op donderdag ontstond er hoogstwaarschijnlijk kortsluiting op het onderdek.
 
De brandweer is donderdag de replica van in Den Helder aan het nablussen. Het schip werd volledig in de as gelegd. (ANP) In eerste instantie leek het om een betrekkelijk kleine brand te gaan, maar het vuur greep snel om zich heen. In de vroege ochtend werd duidelijk dat de Prins Willem verloren was. De brandweer probeerde nog een paar keer het schip te betreden, vertelt directeur Herman Groenheide van Museumhaven Willemsoord. ‘Maar het gevaar voor persoonlijk letsel was te groot. Er was geen beginnen aan. Toen is maar besloten om de brand gecontroleerd te laten uitwoeden.’

Groenheide werd gebeld toen de brand was uitgebroken. Nee, hij hoefde niet te komen, werd er nog bij gezegd. ‘Maar ik ben er natuurlijk meteen naartoe gegaan. Alsof je dan nog verder slaapt.’

De brand had gevolgen voor het hele havengebied in Den Helder. Er lagen talrijke schepen die ook vlam hadden kunnen vatten. Schepen uit de passantenhaven werden verlegd, en in de gewone haven werden schepen buitengaats voor anker gelegd om schade door een eventuele vonkenregen te voorkomen.

De replica van de Prins Willem werd in 1984/’85 gebouwd in het Friese Makkum. Ze vormde een grote attractie in het Holland Village – een openluchtmuseum in het Japanse Nagasaki dat aan Nederland is gewijd. Sinds 2003 lag het in Den Helder. Het oorspronkelijke schip zonk in 1662 bij Madagaskar. Het was twaalf jaar eerder gebouwd als Prins Willem, het vlaggeschip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie.

De replica, die werd gesierd door een 54 meter hoge mast, was een echte blikvanger voor Den Helder, vertelt Groenheide. ‘Hét piratenschip voor de jeugd.’ Van de drie VOC-replica’s die Nederland heeft (de andere zijn de Batavia in Lelystad en de Amsterdam in Amsterdam), was dit de meest originele. Extra wrang: ‘Hij was met duurzame materialen gebouwd, zodat het schip een langere levensduur zou kunnen hebben.’

Het schip trok de afgelopen tijd zo’n 250 bezoekers per dag, fors meer dan vorig jaar. Volgens Groenheide bedraagt de schade vele miljoenen. Met de verzekeringsmaatschappij wordt overlegd over de mogelijke herbouw van het schip.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1269481.ece/Brand_verwoest_de_meest_duurzame_VOC-replica