Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009

Auteur Topic: Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009  (gelezen 15371 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #40 Gepost op: 5 augustus 2009, 15:24:15
'VOC-schip viel niet te redden'  5-08-09  

Ook de inzet van de marinebrandweer had de replica van het VOC-schip Prins Willim niet kunnen redden. Dat stelt de gemeente Den Helder in reactie op de aanhoudende kritiek op de brandweer.

Vorige week ging het houten schip bij de brand in vlammen op. De brand ontstond door een mankement aan de koelinstallatie in de bar, onderin het schip.

Twee uur lang probeerde de brandweer het schip te redden, maar dat mislukte. Verschillende bewoners vragen zich af waarom de marinebrandweer niet is ingeroepen. De marine is gespecialiseerd in scheepsbranden.

Niet te laat
De gemeente Den Helder spreekt geruchten dat de brandweer verkeerd of te laat zou hebben gehandeld tegen.

Volgende week beslist de gemeente of er een onafhankelijk onderzoek komt naar de brand.

nos.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 5 augustus 2009, 21:26:33
http://www.echo.nl/hw-hw/buurt/lees/900939/college.twijfelt.niet.aan.inzet.brandweer.bij.brand.voc.replica/

College twijfelt niet aan inzet brandweer bij brand VOC-replica
Redactie Helders Weekblad - 5 augustus 2009

 INGEZONDEN DEN HELDER – De Helderse gemeentebrandweer heeft bij de brand op de Prins Willim deskundig gehandeld. Dat stellen Burgemeester en wethouders naar aanleiding van een voorlopige interne rapportage naar aanleiding van de brand, die de VOC-replica in de vroege ochtend van donderdag 30 juli volledig verwoestte.
Het college heeft dan ook geen enkele aanleiding om aan het optreden van de brandweermannen te twijfelen. Aldus het stadhuis in een persbericht. ‘Meer inzet van de brandweer had slachtoffers geëist en zelfs levens kunnen kosten. Dat willen wij natuurlijk te allen tijde voorkomen. Veiligheid gaat boven alles”, aldus het college.

Een inzet van de Marinebrandweer – door velen gesuggereerd – had niet tot een andere uitkomst van de brand geleid, is ook de overtuiging van B&W. De gemeentebrandweer en veiligheidsregio Noord Holland Noord beschikken over voldoende personeel, deskundigheid en materieel om dit soort branden te kunnen bestrijden. “Als het nodig zou zijn geweest had de brandweer uiteraard om hulp van haar marinecollega’s gevraagd. Als we elkaar nodig hebben, zijn we er voor elkaar. We hebben geregeld goed periodiek overleg. Maar gezien de omstandigheden kon er niets meer worden gedaan om het schip te behouden. In de afweging: schip verliezen of levens van brandweermensen op het spel zetten, heeft de brandweer terecht voor de eerste optie gekozen”.

Geruchten dat de gemeentebrandweer te laat zou zijn opgetreden wijst het college ook direct van de hand. “De brandweer was binnen zeven minuten na alarmering ter plaatste. De ploeg is zes keer naar binnen/beneden gegaan om te proberen de brand onder controle te krijgen c.q. te blussen. De hitte- stoom- en rookontwikkeling was echter zo enorm dat het niet meer verantwoord was de brandende ruimte te betreden. De omstandigheden brachten zeer grote risico’s met zich mee. De brandweermannen moesten zich uit veiligheidsoverwegingen terugtrekken. De strijd met de brand heeft zich dus het eerste anderhalf uur binnen in het schip, onder het dek afgespeeld, onzichtbaar voor het aanwezige publiek. Wellicht dat men daardoor de indruk kreeg dat er te laat is ingegrepen. Daarvan is dus absoluut geen sprake”.

De brandweer heeft vervolgens geprobeerd gaten in het bovendek van de Prins Willim te maken om van bovenaf bluswater in te brengen. Door de stalen en houten constructie van het schip lukte het niet die gaten te maken. Daarom is besloten te wachten tot de brand naar buiten zou komen waardoor blussen van buitenaf mogelijk zou worden. Toen dat zover was haalden meerdere bluspogingen echter niets meer uit.


Rene112

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 5 augustus 2009, 22:17:27
En nog aanvullende informatie op de website van de brandweer Den Helder (www.gemeentebrandweerdenhelder.nl) :

Mogelijke vragen over de brand op de Prins Willim

‘Deskundigen’ stellen dat als de brandweer sneller had ingegrepen, het schip niet volledig zou zijn verwoest, omdat het eerste kwartier zaligmakend is. Het idee is dat de brandweer heel lang heeft gewacht met blussen, pas actie ondernam tot de vlammen echt naar buiten kwamen.

Er is niet laat opgetreden: de brandweer was binnen 7 minuten na alarmering ter plaatse en heeft onmiddellijk geprobeerd de brand binnen in het schip te blussen. De brand in het schip had zich echter al te ver ontwikkeld. Ondanks de aanwezigheid van een brandmeldinstallatie heeft de brand in de bar/kantineruimte van het schip in korte tijd ontzettend veel warmte kunnen ontwikkelen. Twee minuten na aankomst heeft de bevelvoerder bij de meldkamer om kazernebezetting van de vrijwilligers gevraagd. Zodra die er waren is een volgende ploeg uitgerukt. Die was er om 00.35 uur en is onmiddellijk ingezet.

Hoe heeft men geprobeerd de brand te blussen?

Er was in eerste instantie sprake van rook buiten en binnen in het schip. De ploeg is 6 tot 9 keer door de beide ingangen de brandende ruimte onder in het schip binnengegaan om te pogen de brand onder controle te krijgen en te blussen. De hitte- stoom- en rookontwikkeling was zo enorm dat het niet meer verantwoord was de brandende ruimte te betreden. Er was sprake van zeer risicovolle omstandigheden. De brandweer moest dus uit veiligheidsoverwegingen terugtrekken. Dit gebeurde na een ‘strijd’ in het schip van ruim anderhalf uur. Uitgangspunt is: altijd slachtoffers voorkomen.

Wat is er daarna nog geprobeerd?

Hierna is geprobeerd gaten in het bovendek te maken om van bovenaf bluswater in te brengen. Door het constructiemateriaal van het schip, staal en hout,was het niet mogelijk die gaten te maken. Daarna is besloten te wachten tot de brand naar buiten zou komen waardoor blussen van buitenaf mogelijk zou worden. Dat was rond 03.30 uur. We hebben meerdere bluspogingen ondernomen maar dat haalde niets uit. Het bluswater zette zich door de enorme hitte-energie in de brandende ruimte meteen om in stoom. De strijd met de brand zich heeft zich dus in eerste instantie, binnen afgespeeld. Dat is dus niet zichtbaar voor buitenstaanders. Wellicht kregen zij daardoor de indruk dat er te laat is ingegrepen. Maar daarvan is dus absoluut geen sprake.

De brandweer kon dus niet meer doen om het schip te behouden. De afweging was: schip verliezen of leven van brandweermannen op het spel zetten

Waarom werd besloten het vuur gecontroleerd te laten uitbranden?

Het was zo heet in het schip, dat blussen niet meer mogelijk was.

De brandweer zou de hulp van de marinebrandweer moeten inschakelen vanwege hun ervaring met scheepsbranden. Waarom is dat niet gebeurd?

De gemeentebrandweer en veiligheidsregio Noord Holland Noord hebben voldoende personeel, deskundigheid en materieel om dit soort branden te kunnen bestrijden. De inzet van het korps marinebrandweer heeft hierbij geen toegevoegde waarde. Dat is wel het geval als het gaat om schepen van de marine, met machinekamer, munitie, persoonsverblijven, compartimenten, enz. De brand op de Prins Willim wordt wel een scheepsbrand genoemd, maar is het niet, vanwege de inrichting van ruimtes. Het opleidings- en trainingsniveau van gemeente- en marinebrandweer liggen op een vergelijkbaar niveau. Als wij het nodig achten kunnen we voor assistentie / bijstand altijd een beroep doen op de marinebrandweer. Als we elkaar nodig hebben, zijn we er. We hebben geregeld goed periodiek overleg.

Is de brand onderschat?

Zeker niet. Er is snel en vakbekwaam gehandeld, we hadden voldoende mensen, voertuigen en materieel om de brand te bestrijden.Dat ze niet meer konden worden ingezet lag aan de situatie:

De hitte- stoom- en rookontwikkeling was zo enorm dat het niet meer verantwoord was de brandende ruimte te betreden. Zeer risicovolle omstandigheden. De Brandweer moest dus uit veiligheidsoverwegingen terugtrekken. Uitgangspunt is: altijd slachtoffers voorkomen.

Waarom geen schuimspuiten, bluskanonnen, verstikkende gassen, blusheli’s, hoogwerker, CO2-installaties e.d. gebruikt?

De inzet van schuim is overwogen. Het schuim had binnen in het schip, in de brandende ruimte — de kantine - gebracht moeten worden. Dat bevond zich onder het niveau van de ingangen en was slecht toegankelijkheid. Het lichtschuim zou door de enorme hitte niet op de juiste plaats zijn gekomen: het bevat weinig water, dat bij deze hitte zeer snel verdwijnt. Crashtenders zijn voor een binnenaanval niet in te zetten. De hoogwerker is op een gegeven moment teruggestuurd omdat die geen taak meer had.

Er zijn bluskanonnen gebruikt. Verstikkende gassen zijn in dit brandstadium nutteloos. De hoogwerker is gebruikt vanaf het moment dat deze nuttig kon zijn. Warmtebeeldcamera’s zijn gebruikt. CO2-installaties waren nutteloos in het stadium van de aangetroffen brand.

Waarom is er niet opgeschaald?

Omdat de coördinatie eenvoudig was. Afzetting van het terrein was zeer eenvoudig en de rook ging niet over bewoond gebied. Er was sprake van een lokale, normale situatie en werkwijze ofwel routine. Wel is de Marine via de Marinebrandweer geďnformeerd over rook die mogelijk over de Nieuwe Haven zou gaan. Ook het Havenbedrijf is geinformeerd.

Hoe is de coördinatie verlopen tussen de hulpverleningsdiensten?

Naast de brandweer was ook de politie aanwezig. Omdat Willemsoord snel werd afgezet door de mensen van de werf had de politie weinig werk. We hebben bij DEKO gecheckt of er sprake van inbraak zou kunnen zijn geweest. Volgens DEKO kon dat niet omdat zij dan zouden moeten zijn gealaremeerd. Daardoor wisten wij dat er geen slachtoffers aan boord konden zijn. Op initiatief van de Havenmeester zijn de plezierboten in de jachthaven tijdelijk verplaatst.

bron : http://www.gemeentebrandweerdenhelder.nl/index.html?menu_id=33


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 6 augustus 2009, 21:58:06
http://www.denhelderactueel.nl/05/08/2009/college-twijfelt-niet-aan-brandweer/

College twijfelt niet aan brandweer
5 augustus 2009 | Ronald Boutkan | | 9 reacties | E-mail dit bericht | Afdrukken |

Brandweer bezig met nablussen brand Prins Willim.Den Helder – Wat het college betreft heeft de Helderse gemeentebrandweer tijdens de brand op de Prins Willim goed gehandeld. Dat lieten de wethouders Cor Hienkens en Hans Boskeljon woensdag weten, tijdens een speciale persconferentie over de aanpak van de brand. Ook aanwezig was plaatsvervangend brandweercommandant Rein Mooij, die nog maar eens benadrukte dat de brandweer alles heeft gedaan om het schip te redden, met gevaar voor eigen leven.

Mooij gaf een beeld van de gang van zaken tijdens de brand. Toen kort na middernacht (0.10 uur) de automatische alarmmelding binnenkwam, is de brandweer direct met een tankautospuit en een hoogwerker ter plaatse gegaan. “Zeven minuten na de melding waren we bij het schip, toen was er al een flinke rookontwikkeling”, aldus Mooij. “Samen met Deko hebben we ons toen toegang tot het schip verschaft en er is een tweede voertuig opgeroepen. Die was om half een ter plaatse en ondertussen zijn de eerste bluspogingen gedaan.”

Het lastige was dat de brand twee verdiepingen lager was dan de toegang, dat er binnenin veel obstakels waren en dat de deur binnenin openstond, waardoor de brand vrij spel had. “De hitte en rookontwikkeling was bij aankomst al enorm. Een zogeheten explosiemeter gaf toen al aan dat het eigenlijk niet veilig was om naar binnen te gaan. Toch zijn we zes keer naar binnen gegaan met als doel de brandhaard te bereiken om het vuur te kunnen bestrijden. De hitte was echter zo enorm, dat de brandweermensen niet lang in het schip konden blijven.”

Later is de tweede ingang geopend, de hoofdingang tot het schip. “Dat was lastig, want die was alleen van binnenuit te bereiken. De deur zat aan de binnenkant met schuiven op slot en moest dus vanaf die kant worden geopend”, lichtte Mooij toe. “Daarna hebben we van twee kanten uit geprobeerd de brand te bestrijden en daarbij hebben we veel, waarschijnlijk zelfs teveel, risico’s genomen. Op een bepaald moment was bestrijding van binnenuit niet meer mogelijk, de kans op slachtoffers werd te groot. Toen is besloten te wachten tot het vuur naar buiten kwam.”

Marinebrandweer
Hienkens benadrukte dat het inschakelen van de marinebrandweer geen toegevoegde waarde zou hebben gehad. “Ik heb daar contact over gehad met defensie en die bevestigen dat ook”, aldus de wethouder. “Als het nodig was geweest, had de brandweer uiteraard om hulp gevraagd, maar gezien de omstandigheden kon er niets meer worden gedaan om het schip te behouden.” De inzet van een crashtender, zoals door sommigen geopperd, had niets uitgemaakt, meent Mooij. “Die zijn bedoeld om in korte tijd, buiten, een vloeistofbrand te bestrijden. Binnen heeft dat geen zin en zeker niet bij deze brand, aangezien de brandhaard zich twee verdiepingen lager bevond en moeilijk toegankelijk was.”

“Een brand als deze komt in de regio regelmatig voor en we hebben voldoende ervaring en deskundigheid om die te bestrijden”, benadrukte de plaatsvervangend commandant. “Dit was geen specifieke scheepsbrand, want een schip is in compartimenten verdeeld en dit was van binnen gewoon een grote ruimte.”

Waar de brandweer zelf ook geen goed antwoord op heeft, is de vraag hoe het kan dat de brand zich bij aankomst op Willemsoord al zover had ontwikkeld. “We waren binnen 5 tot 7 minuten aanwezig, heel snel dus. Of het vuur heeft zich, door onbekende oorzaak, in korte tijd heel snel kunnen verspreiden, of de brand heeft een tijd liggen smeulen alvorens de automatische alarmmelding in werking trad.” De eerder gesuggereerde aanwezigheid van een sprinklerinstallatie op de Prins Willim blijkt onjuist. “Er was op dit schip geen sprinklersysteem aanwezig en dat is ook niet verplicht. Je kunt het inbouwen, maar dat is dan meer dan wettelijk gezien noodzakelijk is.”

Teleurgesteld
De brandweer zelf is naar eigen zeggen toch enigszins teleurgesteld in de vele negatieve reacties op hun inzet. “We hebben echt met gevaar voor eigen leven geprobeerd de Prins Willim te redden, we zijn langer doorgegaan dan verstandig was en als je dan achteraf zulke reacties hoort en leest, dan is dat uiteraard niet prettig”, gaf Mooij aan. “Wat vooral jammer is, is dat deskundigen en experts kritiek leveren zonder de feiten te kennen. Dan zeggen ze ‘als dit de feiten zijn, dan…’, maar zo lagen de feiten dus niet.”


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Reactie #44 Gepost op: 7 augustus 2009, 18:22:31
Ik knip even wat uit het stukje van Palmpie wat bij mij toch een wenkbrauw een beetje omhoog deed gaan.

http://www.denhelderactueel.nl/05/08/2009/college-twijfelt-niet-aan-brandweer/

College twijfelt niet aan brandweer
5 augustus 2009 | Ronald Boutkan | | 9 reacties | E-mail dit bericht | Afdrukken |

Ook aanwezig was plaatsvervangend brandweercommandant Rein Mooij, die nog maar eens benadrukte dat de brandweer alles heeft gedaan om het schip te redden, met gevaar voor eigen leven.

Het lastige was dat de brand twee verdiepingen lager was dan de toegang, dat er binnenin veel obstakels waren en dat de deur binnenin openstond, waardoor de brand vrij spel had. “De hitte en rookontwikkeling was bij aankomst al enorm. Een zogeheten explosiemeter gaf toen al aan dat het eigenlijk niet veilig was om naar binnen te gaan. Toch zijn we zes keer naar binnen gegaan met als doel de brandhaard te bereiken om het vuur te kunnen bestrijden.

 “Daarna hebben we van twee kanten uit geprobeerd de brand te bestrijden en daarbij hebben we veel, waarschijnlijk zelfs teveel, risico’s genomen.

Ik twijfel geen moment aan de deskundigheid van de brandweer (bovendien ben ik een leek), maar dan vraag ik mij toch af, waarom moet je dit soort dingen vertellen. Ik bedoel een explosiemeter die aangeeft dat het niet verantwoord is om naar binnen te gaan, een zoals omschreven te groot risico nemen...

Waarom vraag ik mij dan af. Als je ziet dat het schip niet te redden is dan is het jammer en helaas, ongeacht wat de media er van vindt. De brandweer zet zich altijd voor de volle 100% in ga ik vanuit, waarom moet je dan toch dit soort berichten in de media brengen. Berichten waarin eigenlijk staat dat er meer risico is genomen dan nodig...

Ik weet niet helemaal hoe ik het moet verwoorden, maar ik vind het jammer dat er dit soort uitspraken moeten worden gedaan om duidelijk te maken dat de brandweer echt zijn best heeft gedaan. Afgezien daarvan snap ik niet dat mensen daar aan kunnen twijfelen maar ok... Het komt op mij over dat er onnodig mensen in gevaar zijn gebracht om het schip maar te redden. (alleen afgaand op dit bericht dan)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #45 Gepost op: 7 augustus 2009, 18:57:25
Citaat
Een zogeheten explosiemeter gaf toen al aan dat het eigenlijk niet veilig was om naar binnen te gaan. Toch zijn we zes keer naar binnen gegaan met als doel de brandhaard te bereiken om het vuur te kunnen bestrijden

Elders heeft Jetty het al eens duidelijk uitgelegd;

Het temperatuurbereik waarbinnen een explosiegevaarmeter op betrouwbare wijze kan worden gebruikt, ligt meestal tussen de -20 en de +50 graden celsius (zie voor het juiste temperatuurbereik van een specifieke meter de bijgeleverde gegevens van de leverancier).

In panden waarbinnen de brand door zuurstofgebrek is gesmoord (en waar dus kans is op een backdraft wanneer zuurstof wordt toegevoegd) zal de temperatuur in principe vele malen hoger liggen. Dat vindt een meter niet lekker, want daar is hij niet voor gebouwd. Zou gebruik van de meter toch nut hebben, dan zou me dat niet uitmaken en denk ik "offer de meter maar op, een leven is belangrijker". Echter: dat werkt niet.

Wanneer namelijk een deur of raam wordt geopend om een meting uit te voeren, komt er verse lucht (met zuurstof) de ruimte binnen. Daardoor kan een explosieve verbranding van de in de ruimte aanwezige brandbare gassen ontstaan, voordat je meter voldoende tijd heeft gehad, je te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie.

In zo'n geval moet je helemaal geen explosiegevaarmeter willen gebruiken, maar je verstand, je ogen en je tastzin.
Herken de tekenen van een dreigende backdraft, zoals:
- zwarte, hete ramen
- roet bij de kieren
- gelige tot bruine rook
- "levende rook" pulserend in- en uittredend bij kieren
- hete tot zeer hete muren, deuren en ruimten

Daarom: ken de berperkingen van je meter - hij is niet altijd bruikbaar (zei een meetfreak met spijt in haar stem)


Gast48368

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 7 augustus 2009, 19:21:49
Bovenstaande lijkt mij toch iets wat "gewoon" elke brandweerman/vrouw moet weten, dit behoort volgens mij tot je standaard kennis. Niks is zo betrouwbaar als je intuitie. Iets als een explosiemeter is een "dood" hulpmiddel . Vind het gevaarlijk ook. T is leuk speelgoed maar ik zou er nooit blind op varen.

Neem je eens teveel risico's, tsja, dat hebben we niet geleerd maar ook een brandweerman/vrouw is mens........))))))))))

Geef je eigen zintuigen de kost , je eigen boerenverstand tesamen met  je kennis en ervaring, is meer waard dan alle hulpmiddelen ......


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #47 Gepost op: 20 augustus 2009, 21:53:26
Extern onderzoek afgebrand VOC-schip

DEN HELDER -  Er komt een extern onderzoek naar de gang van zaken bij het blussen van de brand op de replica van het VOC-schip, de Prins Willim. Dat schip brandde eind juli in Den Helder bijna volledig af.

Het onderzoek zal worden uitgevoerd door een extern bureau. Die opdracht is gegeven door de gemeente Den Helder en de Veiligheidsregio.

Er ontstond commotie in de Helderse politiek over het blussen van de brand. Zo vroeg D66 zich af waarom de marinebrandweer niet werd ingezet. De gemeente hoopt met het nieuwe onderzoek duidelijkheid te krijgen over het verloop van de brand, weet RTV Noord.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4649089/__Onderzoek_afgebrand_schip__.html?p=9,1


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2009, 12:55:47
Ik knip even wat uit het stukje van Palmpie wat bij mij toch een wenkbrauw een beetje omhoog deed gaan.

Ik snap je gevoel en zoals je het stelt is het ook......waarom dan toch in de verdediging vraag je jezelf af? Goeie vraag. Ik snap ook de overwegingen niet. De marinebrandweer houdt zich wijselijk stil, volgens mij hebben ze zelfs een spreekverbod en ik denk dat het beter zou zijn als de brandweer Den Helder hetzelfde had gehandeld.
IK heb de Willem van der Zwan in Velsen van zeer nabij meegemaakt en uiteindelijk bijzonder veel last van gehad. Wij kregen gelijk een spreekverbod wat overigens nog steeds van toepassing is ::) Ook zijn wij er ook nog steeds van overtuigd dat wij het goed hebben gedaan en dat is aan de hand van de rapporten ook bevestigd.
Het zal zoals gewoonlijk wel weer om verantwoordelijkheden en verzekeringsgeld gaan. Het maakt het vak er niet aangenamer op :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 23 oktober 2009, 13:23:11
Geen restauratie Prins Willim

De Prins Willim wordt niet herbouwd

DEN HELDER Bijna drie maanden na de verwoestende brand op de Prins Willim heeft Libéma, eigenaar van de VOCreplica, besloten om het schip niet te laten restaureren.
De beslissing is genomen na een periode waarin met verschillende partijen is gekeken naar een oplossing voor de wederopbouw van het schip. Dit heeft niet geleid tot een haalbaar plan.

Op 30 juli verwoestte een fel uitslaande brand de Prins Willim. Omdat de brandweer van Den Helder het schip gecontroleerd heeft laten uitbranden, is het casco zodanig aangetast dat restauratie onmogelijk is.

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=44457