http://www.ad.nl/binnenland/3404850/lsquoHet_zag_er_rg_slecht_uit_in_de_busrsquo.html‘Het zag er érg slecht uit in de bus’
Door EDWIN WINKELS
BARCELONA - Het was stil in de bus. Iedereen, meer dan zestig passagiers, was moe van een drukke middag in Barcelona. Na drie kwartier rijden, op de weg terug naar de hotels aan de kust, sloeg de stilte om in een oorverdovende chaos.
Een van de slachtoffers wordt weggevoerd van de rampplek. FOTO EPA
De enorme bus, twee verdiepingen hoog, reed in te hoge vaart de snelweg af, kantelde op zijn linkerkant en binnenin ontstond een spoor van verwoesting, die aan minstens zes mensen het leven kostte en 39 anderen verwondingen bezorgde.
,,Er was paniek, natuurlijk. Ineens lig je op de kant, je weet niet waar je bent. Ik had niks, en mijn vriendin ook niet, dachten we. Wij konden eruit klauteren, al weet ik niet waar. Een meisje vroeg, ‘help me’, maar haar been lag er verkeerd bij. Ik heb maar niet aan haar willen trekken,’’ vertelt Sander.
De twintiger uit Leeuwarden vertelt zijn verhaal op de afdeling eerste hulp van het ziekenhuis van Calella, één van de badplaatsen waar de door het busongeluk getroffen Nederlanders in hotels verbleven. Hij heeft een hechting in zijn scheenbeen, zijn vriendin heeft misschien iets gebroken en wacht op de resultaten van een röntgenfoto.
,,Als je ziet wat anderen hebben, mogen we nog blij zijn. Dat er doden waren, wist ik na het ongeluk nog niet, dat heb ik vanochtend gehoord. Maar het zag er érg slecht uit in de bus, veel mensen zaten vastgeklemd, er was veel bloed. Ik vermoedde al wel het ergste.’’
In Calella, op vijf kilometer van de plaats van het ongeluk, werden aanvankelijk 24 gewonden binnengebracht. De zwaarst gewonden werden naar andere ziekenhuizen doorverwezen. In totaal liggen de gewonden in zeven verschillende ziekenhuizen. In de kamer naast die van Sander, zijn vriendin en haar moeder zitten en liggen twee jonge stellen uit Amsterdam en Baarn.
,,De bus reed veel te hard, kort voor de afslag haalde hij zelfs nog een auto in,’’ vertelt één van hen. ,,In de bocht vloog hij door de vangrails en viel hij op de linkerkant; daar moeten de meeste gewonden hebben gezeten. Ik kon een deur opentrappen en heb nog zeven, acht andere mensen uit de bus kunnen halen. Zelf heeft hij een arm in een mitella, zijn vriendin heeft verwondingen aan de linkerkant van haar lichaam.
De hulpverlening kwam snel op gang. Toen Sander uit de bus was en het internationale alarmnummer 112 belde, kwam de eerste ziekenwagen al aanrijden. Nu is het wachten op de terugreis. Beide groepen kwamen dinsdag in Spanje aan, zouden acht dagen blijven, maar willen nu zo snel mogelijk terug. Geen strand meer, en het bezoek aan de Sagrada Familia, het Camp Nou, de Ramblas en de fonteinen van Montjuďc in Barcelona willen ze zo snel mogelijk vergeten. ,,Deze vakantie is voorbij.
De bustrip was een dagtoer naar Barcelona, met een rondrit door de stad en een bezoek aan het voetbalstadion.