Tabak gegeten door kind

Auteur Topic: Tabak gegeten door kind  (gelezen 20952 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gieske

  • Gast
Gepost op: 1 augustus 2009, 00:05:16
Ik werk op een kdv en kreeg vanmorgen een jongentje (anderhalf jaar, gok 15 kg)  die in de auto 1 mogelijk 2 sigarette had opgeten volgens papa.
Niet extra had gedronken, gegeten of had gespuugd. :-[ De stukje tabak, fliter en papier heb ik uit zijn mondje kunnen vissen.
Nu werk ik in een "vogelaar" wijk en speken vele mensen bij ons slecht/gebrekkig nederlands. En zijn niet zo op de hoogte van dit soort dingen.

Ik heb het kind geweigerd en gezegd dat papa met het kind naar de dokter moets gaan met het kind.
Heb een briefje geschreven voor papa wat hij zo kon geven aan de dokter of zo.  Of dit echt gebeurd is weet ik niet....
Later heb ik dit verhaal geraporteerd aan mijn leidinggevend. En die werdt boos omdat volgens haar het kind gewoon had mogen komen. :'(
En er volgens haar niets aan de hand was, tabak slik je namelijk niet voor je plezier door.

Nu moet ik maandag een gesprek met deze ouders aangaan om mijn excuses aan te bieden.
Maar geen van ons (ik & collega's) weten hoe het met dit kind is afgelopen....

Ga dus met een erg raar gevoel het weekend in.....heb gegoogled waar werdt ik ook niet wijzer van.

Was mijn reactie echt zo overdreven, of juist erg goed??????




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2009, 02:30:06
Hoi Gieske, lastig verhaal zeg. Altijd balen als zoiets gebeurd.

Gezien de gegevens die je geeft hoef je vanuit medisch oogpunt geen problemen te verwachten, echter jij als leek kan dat niet beoordelen lijkt mij.

Daarom snap ik je leidinggevende ook niet echt, zeker ook de opmerking dat het kind het niet voor de lol doorslikt. Dan heeft ze naar mijn idee erg weinig ervaring met kinderen van die leeftijd die van alles in de mond kunnen stoppen en soms de meest bizarre dingen lekker vinden (kijkend naar mijn eigen dochter van die leeftijd die zonder een zuur gezicht te trekken de aalbessen zonder suiker zo van de struik af eet).

Het lijkt mij dat jij dan ook het juiste advies gegeven hebt door het kind naar de dokter te sturen. Eventueel had dit misschien ook met een telefoontje naar de huisarts opgelost kunnen worden maar gezien de taalproblematiek is dat ook vaak lastig. Trouwens, kan de huisarts gelijk even een praatje houden over het buiten handbereik houden van bepaalde zaken...

Ik neem overigens aan dat op het kdv ook wel een gifwijzer hangt. Misschien had deze toch nog voor enige verheldering kunnen zorgen, maar desondanks bij twijfel neem contact op met een arts!


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2009, 07:33:23
Hmm,
Als (aankomend) EHBO instructeur nemen we oude sigarettepeuken en dan met name de filters juist wel op als zijnde een giftige stof waar kinderen relatief vaak mee te maken kunnen krijgen. (makelijk bereikbaar voor kinderen en een oude peuk wordt door ouders vaak gezien als iets onschuldigs/ongevaarlijks, als voorbeeld in EHBO instructie dus zeer nuttig ;))

Is het niet zo dat in een gebruikt filter alle afvalstoffen van een sigaret zich ophopen? Ik was nl in de veronderstelling dat de concentraties afvalstoffen in een oud filter dusdanig kunnen zijn dat er vergiftiging optreed bij jonge kinderen (dreumes/peuters). Kunnen de profs hier eens hun licht op laten schijnen en hun ervaringen delen? Ben wel benieuwd....
vrijwilliger instructeur


Gieske

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2009, 00:14:26
Even voor de verduidelijking het ging wat ik er van begreep om nieuw peuken uit een pakje. (die liet papa aan mijn zien) :o
En was redelijk recent gebeurd.

En voordat er allerlei leuke ideeén onstaan over wie ik allemaal wel niet had mogen gaan bellen..
Dat mogen mij niet. Wij mogen niet achter de rug van mensen (ook niet waar mensen bij staan overgens)  concact opnemen met instanties als cb's, huisartsen, scholen of andere instantie* waarmee ouders/gezinnen te maken hebben.
Ik mag een nederlands briefje maken,.....op die dag, die datum enz.
In opdracht van/in overleg met papa (naam)  wegens het taalprobleem ik een briefje maak.
Over.......  ;) (kan bijv. ook overgewicht, taal/spaakprobleem of uitslag op het lichaam zijn)
Door mij ondertekent, vaak zet ik er even het telefoonnummer van onze groep bij voor evt. vragen of opmerkingen.
Enkele keer worden je dan ook teruggebeld, alleen al om even te te laten weten dat mensen er ook echt iets mee doen. O0
Dit doe je dan op persoonlijke titel, dus kan de organistatie niet op aangesproken worden.
Zie het als een vriendendient/ te vervanging van bijv tolk (telefoon)
Het is de keuze van ouders om het daadwerkelijk te geven aan de persoon.

Maar is ooit onstaan door boodschapen, niet, slecht of verkeerd overkwamen.
Kind wat een opvallende (onhandige) motoriek had, kwam met een pleister op zijn knie terug van de huisarts >:(. )
Het wondje ging vanzelf wel weer over.... ;D ;D ;D ;D,  tja, deze wel maar dan zitten er wel  3 boven en 4 eronder ;) ;) ;)

Maar eigenlijk wil ik heel erg concreet weten;
Is het correct het kind te weigeren en verder te verwijzen of had ik het kind moeten accepteren en kan het dan geen kwaad.kan :-\
In mijn kopje gaat namelijk wel om dat het kwaad kon tot dat een kind de leeftijd van 7 jaar had bereikt ???
Ja,een  die gifwijzer is reeds aanwezig. O0 Keurig achter slot en grendel in de ehbo-kist O0, achter dezelfde slot en grendel. O0
We gingen namelijk iets te creatief om met de matrialen :P :P :P :P


*Hoe graag wij dit af en toe ook zouden willen ::)


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2009, 09:51:29
vergiftiging door tabak/nicotine komt regelmatig voor. De dodelijke dosis is ongeveer 60 mg. bij kinderen kan inname 1 sigaret  al dodelijk zijn. Maagspoelen met achterlating van absorberende kool en laxeren zijn gebruikelijk.  Een paar jaar geleden was zelfs IC opname aan de orde.


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2009, 23:26:20
Een gifwijzer hoor je op het KDV onder handbereik te hebben. Een leidinggevende kan niet de gezondheidstoestand van dat kind bepalen. Ook jij niet. Het blijft de verantwoording van de ouders op dat moment. Ik had precies hetzelfde gehandeld als jij. Ik zou me er verder niet meer druk over maken. De gezondheid van het kind staat voorop de mening van de leidinggevende. Waarom zit je hier zo mee?

Tip: Je mag zeker contact opnemen met de door jou opgesomde instanties, mits je geen namen noemt.  ;)


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2009, 00:40:45
Beste Gieske, ik denk dat je juist gehandeld hebt.

Als LOTUS kom ik regelmatig een docter tegen op een EHBO examen wiens stokpaartje deze kwestie is.

Tabak komt dan wel niet in de opleiding ter sprake maar vergiftingen dacht ik wel.

Zelf werk ik al 30 jaar in de kinderopvang en
vind dat jou leidinggevende per direct ander werk kan zoeken.

ik denk er zelfs over om jou te nomineren als PM van het jaar.

Groetjes.


Gieske

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2009, 23:16:04
Hierbij de eind conclusie... :'(
Papa is meteen naar de dokter gereden en heeft de assistenten briefje gegeven. O0
Zij heeft papa doorverzen naar het ziekenhuis. En deze gebeld of zo. ???
Kindje hebben ze iets gegeven om te spugen en prikje tegen het gif.  Kindje is zaterdag in de loop van de dag naar huis gegaan.

Maandag kind niet geweest en nix gehoord, dinsdag zelfde...
(overgens wel van leidinggevende >:()
Dinsdagmiddag zelf maar naar hun huisgebeld. Kreeg ik dit verhaal te horen

Papa & mama zijn erg blij dat het zo is aflopen. Heb met papa afsproken dat als hij stop met roken, hij een taart van mij krijgt.  ;)

Leidinggevend heb dinsdagavond per mail op de hoogte gebracht. Van wat er is gebeurd na dat hij naar de dokter was gegaan.
Nog geen reactie op gehad >:( (ook maar niet gezegd dat een gifwijzer onder direct handberreik misschien wel erg handig was :D)
Na mij idee was tabak net als medicijnen, drugs, planten en drank giftig voor kinderen.

Topic wat mij betrefd gesloten  ;) eind goed, al goed.

p.s. Ik wil geen pm-er van het jaar worden en mijn leidinggevende wil denk ik ook niet weg.  ;D en mij ook niet kwijt vrees ik. :-[
Maar vertel eens...schaal 6 trade 17*  voor 4 x 9 uur per week  O0 wat zijn mijn mogelijkheden. ;) ;) ;)
Bij voorkeur verticale groep, met minimaal 2/3 kinderen uit de mindere wijken of zo  ;D
Onderhandelen is mogelijk  :D :D :D


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2009, 23:30:42
hieruit blijkt dus dat je hardstikke goed gehandelt hebt.
tioppie hoor
flappus  niet elke verandering is een verbetering


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2009, 07:52:23
Mijn bescheiden mening:

Ik denk ook zeker in de jeugdhulpverlening, dat je altijd je alarm bellen aan moet hebben staan m.b.t. verwaarlozing / mishandeling.
wij gebruiken het sputovamo formulier om een indicatie te krijgen.
Het wordt bij ieder kind wat zich meldt op de SEH tot 16 jaar ingevuld, en achteraf ook nog eens als het kind naar huis is door de kinderarts.
Bij reeële verdenking wordt deze ook direct ingeschakeld.

Er wordt te "makkelijk" soms over een verhaal van ouders/ begeleiders heen gewalst. Om niet gelijk een vinger te wijzen dat de vader het kind mishandelt of verwaarloost door het eten van een peuk.
Ik denk dat je heel goed gehandeld heb en advies hebt gegeven, prima vorm van hulpverlening.
De huisarts, denkende dat het kind op de SEH is geweest begrijp ik uit jouw verhaal, wordt op de hoogte gebracht, van ieder bezoek dat iemand aflegt op de SEH