De RAVU is ermee begonnen maar steeds meer diensten nemen de stap terug. Voornaamste reden is het feit dat de "zwakke" broeders (en zusters
) er meteen worden uitgehaald zonder dat de dienst zelf ook nog de kosten van de SOSA moet betalen.
Tijdens een sollicitatie gesprek krijg je een indruk van iemand maar je weet nooit 100% zeker of iemand het aankan. Door "voor" te werken is dat wel het geval. Ik ben zelf werkbegeleider en ik weet meestal binnen 2 weken of iemand geschikt is, ja of nee. Je ziet het aan de houding, attitude en kennis. Wij zijn doorpakkers en als je dat niet hebt dan wordt het nooit wat.
Even een zijstap: 3 van de cursisten zijn deze week geslaagd voor de SOSA. Natuurlijk hebben ze het zelf gedaan en onze rol is heel bescheiden geweest maar het geeft toch een fijn gevoel dat onze "kindjes" het gehaald hebben.
Vergeet ook niet dat het geenszins duidelijk is wat de toekomst brengt voor de SOSA. Formeel gesproken zijn ze failliet maar de werkgevers hebben bijgelapt om de opleiding overeind te houden. Volgens mij is dat voor een periode van slechts 2 jaar. En daarna...??
CM