Persoonlijk vind ik de vraag of het volgens de letter van de wet nou wel of niet mag niet zo heel boeiend. Uiteraard, mocht er een aanrijding door ontstaan, moet dat wel worden uitgezocht. Zonder alle feiten te kennen, moet ik echter wel denken aan een verhaal dat familie van een "klant" van SAW afgelopen maand heeft ingestuurd en dat SAW op de site heeft gepubliceerd. Daarin reed men in een file, waarna blauw-blauw werd aangezet en de file via de vluchtstrook werd gepasseerd. De schrijver repte met geen woord over een verslechterde medische toestand van de patiënt. Denk ook niet dat dat aan de orde was. Vervolgens kwam de ambu bij de aanrijding en heeft de bemanning eerste hulp verleend. Handelen naar omstandigheden. Overigens kan ik geen medisch oordeel vellen over de vraag of iets gezondheidskundig/medisch verantwoord is om in de file te blijven staan met zo'n "klant". Hangt misschien van de aard van de aandoening af. Best interessant om het antwoord daarop te krijgen, maar ook al zou het medisch gezien niet noodzakelijk zijn.... ach, mijn mening lijkt me duidelijk (mocht die ambu met toeters en bellen als een gek langs een file scheuren en daarbij gevaar veroorzaken ligt het uiteraard wat anders).
Ook al mag iets formeel niet, als het veilig gebeurt en men is niet "zomaar" met iets bezig.... moet er dan zo'n punt van worden gemaakt? Als ik in mijn prive-auto achter een aanrijding op de rijksweg stop en uitstap om hulp te verlenen... ben ik dan fout omdat ik op de autosnelweg uitstap terwijl er voor mij geen noodzaak toe was? Op dat moment boeit me dat niet zo. Als het veilig kan doe ik het. En als er dan iemand onverhoopt op mijn auto klapt, weet ik eerlijk gezegd echt niet hoe dat verzekeringstechnisch geregeld wordt....