stichting ambulancewens met A1 over vluchtstrook

Auteur Topic: stichting ambulancewens met A1 over vluchtstrook  (gelezen 10149 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Gepost op: 1 augustus 2009, 22:46:58
Hallo,

Ik ben weginspecteur IM+ bij rijkswaterstaat.

En laatst sta ik op de A16 bij een pechgeval en tot mijn verbazing komt er een voertuig van st.ambulance wens met A1 urgentie langs gereden,nu is mijn vraag rijden deze voertuigen ook regio ritten met A1 urgentie.
En zoniet wat is de bedoeling om met A1 langs de file te rijden,als deze mensen een zekere laatste wens gaan doen voor de zieke patienten(daar  heb ik heel veel begrip voor).Hierbij heb de chauffeur heel wat uit te leggen bij de meneer de rechter als het fout ging,en op het moment dat hij ons passeerde ging het ook maar net goed.
voor de baantjers onder ons alles is genoteerd zoals kenteken en wat voor voertuig.

graag een reactie.

groeten rené


alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2009, 22:52:05
Hallo,

Ik ben weginspecteur IM+ bij rijkswaterstaat.

En laatst sta ik op de A16 bij een pechgeval en tot mijn verbazing komt er een voertuig van st.ambulance wens met A1 urgentie langs gereden,nu is mijn vraag rijden deze voertuigen ook regio ritten met A1 urgentie.
En zoniet wat is de bedoeling om met A1 langs de file te rijden,als deze mensen een zekere laatste wens gaan doen voor de zieke patienten(daar  heb ik heel veel begrip voor).Hierbij heb de chauffeur heel wat uit te leggen bij de meneer de rechter als het fout ging,en op het moment dat hij ons passeerde ging het ook maar net goed.
voor de baantjers onder ons alles is genoteerd zoals kenteken en wat voor voertuig.

graag een reactie.

groeten rené
edit: laat maar


Dan nog even wat inhoudelijker uitleg...

Als iemand doodziek is en onderweg is naar een van zijn laatste wensen.... en hij stort net iets verder in dan houdbaar is voor de pleeg is de enige optie die er is om naar een ziekenhuis toe te knetteren... daarom wordt er ook door een SOSA-geschoolde chauffeur gereden, en zit er een SOSA gediplomeerd verpleegkundige op de auto.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2009, 23:07:14
Eerste vraag terug:
Wat wil je horen? Sorry volgende keer laten we de patient achterin doodgaan?
Sorry de patient heeft last van vergevorderde decubitus, en kan dus niet te lang liggen in een auto, maar om jou te plezieren zullen we de volgende keer in de file gaan staan?
Even mijn eerste reactie op het "zoeken" van een van de weinige goede doelen waar ik echt warm voor loop......

Dan nog even wat inhoudelijker uitleg...

Als iemand doodziek is en onderweg is naar een van zijn laatste wensen.... en hij stort net iets verder in dan houdbaar is voor de pleeg is de enige optie die er is om naar een ziekenhuis toe te knetteren... daarom wordt er ook door een SOSA-geschoolde chauffeur gereden, en zit er een SOSA gediplomeerd verpleegkundige op de auto.....

Volgens mijn behoort ook ambulance's de geldende richtlijnen te volgen die jij ook zeker hoort te kennen,en het ga mijn niet om kritiek te geven maar zeker een vraag te stellen zoals ik hem stelden rijden deze auto's ook A1 ritten en zoals jou argumenten zal die rechter géén rekening mee houden maar oké ik zal hier niks meer overvragen,ik zal mijn plicht doen en alles noteren als mijn veiligheid in gevaar komt en dit door spelen aan het KLPD.

graag vraag ik een normale reactie en géén opstandige figuren zoals jou die gelijk begint met dit en dat.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2009, 23:09:43
Volgens mijn behoort ook ambulance's de geldende richtlijnen te volgen die jij ook zeker hoort te kennen,en het ga mijn niet om kritiek te geven maar zeker een vraag te stellen zoals ik hem stelden rijden deze auto's ook A1 ritten en zoals jou argumenten zal die rechter géén rekening mee houden maar oké ik zal hier niks meer overvragen,ik zal mijn plicht doen en alles noteren als mijn veiligheid in gevaar komt en dit door spelen aan het KLPD.

graag vraag ik een normale reactie en géén opstandige figuren zoals jou die gelijk begint met dit en dat.

gr.rené

Opstandig?

Jij vraagt (naar de bekende weg?) en JVO geeft daar een heel normaal antwoord op (met een extra uitleg over het hoe en waarom).

Ben dus benieuwd wat je graag wil horen (enne gegevens doorgeven aan het KLPD mag altijd hoor, al zal een opsporingsambtenaar altijd zelf moeten contstateren zullen ze er iets mee willen ::) )
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2009, 23:15:58
Volgens mijn behoort ook ambulance's de geldende richtlijnen te volgen die jij ook zeker hoort te kennen,en het ga mijn niet om kritiek te geven maar zeker een vraag te stellen zoals ik hem stelden rijden deze auto's ook A1 ritten en zoals jou argumenten zal die rechter géén rekening mee houden maar oké ik zal hier niks meer overvragen,ik zal mijn plicht doen en alles noteren als mijn veiligheid in gevaar komt en dit door spelen aan het KLPD.

graag vraag ik een normale reactie en géén opstandige figuren zoals jou die gelijk begint met dit en dat.

gr.rené
edit: laat maar


Maar ik zal even de richtlijn erbij zoeken als je dat liever hebt :)

Citaat
3. Omschrijving ‘dringende taak’
De algemene beschrijving van ‘dringende taak’ (Werkgroep Optische en Geluidssignalen, 2003) is:
·  Een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van hulpverleningsdiensten vergt.
·  Het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade
aan gebouwen of goederen ontstaat.
·  Een ernstige verstoring van de openbare orde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.
Deze algemene omschrijving van het begrip ‘dringende taak’ is voor de spoedeisende medische
hulpverlening nader uitgewerkt.
§ De toestand van de patiënt is levensbedreigend, ABC instabiel.
§ Er is een ernstig vermoeden van een levensbedreigende toestand van de patiënt, ABC instabiel.
§ Er moet worden voorkomen dat de patiënt terechtkomt in een levensbedreigende toestand, ABC
instabiel.
§ Ter voorkomen van (ernstige) invaliditeit of ernstige gezondheidsschade.
§ Ter voorkoming van een ernstige verstoring van de openbare orde en veiligheid.
Het patiëntenbelang staat bij de toepassing van optische en geluidssignalen centraal en niet het logistieke
proces dat vanuit de MKA wordt gecoördineerd. De toepassing van optische en geluidssignalen is niet
bedoeld voor het oplossen van logistieke problemen van de MKA.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2009, 23:20:59
Hallo,

Ik ben weginspecteur IM+ bij rijkswaterstaat.

En laatst sta ik op de A16 bij een pechgeval en tot mijn verbazing komt er een voertuig van st.ambulance wens met A1 urgentie langs gereden,nu is mijn vraag rijden deze voertuigen ook regio ritten met A1 urgentie.
En zoniet wat is de bedoeling om met A1 langs de file te rijden,als deze mensen een zekere laatste wens gaan doen voor de zieke patienten(daar  heb ik heel veel begrip voor).Hierbij heb de chauffeur heel wat uit te leggen bij de meneer de rechter als het fout ging,en op het moment dat hij ons passeerde ging het ook maar net goed.
voor de baantjers onder ons alles is genoteerd zoals kenteken en wat voor voertuig.

graag een reactie.

groeten rené

Je gaat er in je reactie al van uit dat men niet met A1 mag rijden. Is het niet verstandiger eerst uit te zoeken waarom men met A1 reed voordat je conclusies trekt... Baantjer zet eerst ook alle feiten op een rij voordat hij de schuldige aanwijst... ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2009, 23:22:28
Enne.... heb je al contact opgenomen met Stichting Ambulancewens over het hoe en waarom, in plaats van gelijk in de hoogste boom te klimmen? Vind het een beetje 'stemmingmakerij'. Neem contact met ze op (www.ambulancewens.nl) , en als blijkt dat het inderdaad niet klopt dan zal Kees er zeker actie op ondernemen. De stichting is hem te dierbaar om zulke risico's te nemen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2009, 09:54:13
Los van de spelfouten (NO OFFENSE) heb ik het vermoeden dat Blusdebrand zich misschien niet zo gelukkig uitdrukt. Ik kan me volledig vinden in zijn vraag en vind dat JVO ook ietwat fel reageert. Misschien drukken beiden zich anders uit dan ze eigenlijk bedoelen; sneeuwbaleffect; kwaad tot erger; etc... In zijn onderschrift lees ik dat hij ook HBT is en naar mijn bescheiden mening verandert dat toch wel iets aan de zaak, omdat je dan nauwer bij de hulpverlening betrokken bent dan iemand die alleen bij RWS werkzaam is. Je gaat elkaar immers niet zomaar afbranden maar de vraag zoals hij die stelt zou ik me ook kunnen afvragen. Als ik het zo zie dan zijn het met name personen uit de medische sector die in de verdediging schieten terwijl het volgens mij toch echt niet vreemd is dat de gemiddelde brandweerman zijn/haar wenkbrauwen fronst bij het over de vluchtstrook zien razen van een Ambulance Wens Ambu. Mag dat, zo ja, in welke situaties? Misschien stel ik het nu anders dan Blusdebrand deed, maar een vraag volledig verkeerd opvatten is volgens mij ook een vak...

(wie herinnert zich de discussie omtrent de spookrijdende brandweerwagen van 2 maanden geleden nog)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2009, 11:16:39
Los van de spelfouten (NO OFFENSE) heb ik het vermoeden dat Blusdebrand zich misschien niet zo gelukkig uitdrukt. Ik kan me volledig vinden in zijn vraag en vind dat JVO ook ietwat fel reageert. Misschien drukken beiden zich anders uit dan ze eigenlijk bedoelen; sneeuwbaleffect; kwaad tot erger; etc... In zijn onderschrift lees ik dat hij ook HBT is en naar mijn bescheiden mening verandert dat toch wel iets aan de zaak, omdat je dan nauwer bij de hulpverlening betrokken bent dan iemand die alleen bij RWS werkzaam is. Je gaat elkaar immers niet zomaar afbranden maar de vraag zoals hij die stelt zou ik me ook kunnen afvragen. Als ik het zo zie dan zijn het met name personen uit de medische sector die in de verdediging schieten terwijl het volgens mij toch echt niet vreemd is dat de gemiddelde brandweerman zijn/haar wenkbrauwen fronst bij het over de vluchtstrook zien razen van een Ambulance Wens Ambu. Mag dat, zo ja, in welke situaties? Misschien stel ik het nu anders dan Blusdebrand deed, maar een vraag volledig verkeerd opvatten is volgens mij ook een vak...

(wie herinnert zich de discussie omtrent de spookrijdende brandweerwagen van 2 maanden geleden nog)
tuurlijk zet ik het scherp neer, mag ik ook eens? ;)

Maar A1 over de vluchtstrook rijden met het verkeer mee is volgens mij iets anders dan spookrijden.... en ik heb een aantal scenario's gegeven waarin het noodzakelijk zou kunnen zijn om met herrie langs de file te gaan? Een wensambulance is en blijft namelijk gewoon een ambulance, en moet dus ook voldoen aan de eisen die daarvoor gesteld worden, en mag dan dus ook indien noodzakelijk gebruik maken van.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:52:28
Los van de spelfouten (NO OFFENSE) heb ik het vermoeden dat Blusdebrand zich misschien niet zo gelukkig uitdrukt. Ik kan me volledig vinden in zijn vraag en vind dat JVO ook ietwat fel reageert. Misschien drukken beiden zich anders uit dan ze eigenlijk bedoelen; sneeuwbaleffect; kwaad tot erger; etc... In zijn onderschrift lees ik dat hij ook HBT is en naar mijn bescheiden mening verandert dat toch wel iets aan de zaak, omdat je dan nauwer bij de hulpverlening betrokken bent dan iemand die alleen bij RWS werkzaam is. Je gaat elkaar immers niet zomaar afbranden maar de vraag zoals hij die stelt zou ik me ook kunnen afvragen. Als ik het zo zie dan zijn het met name personen uit de medische sector die in de verdediging schieten terwijl het volgens mij toch echt niet vreemd is dat de gemiddelde brandweerman zijn/haar wenkbrauwen fronst bij het over de vluchtstrook zien razen van een Ambulance Wens Ambu. Mag dat, zo ja, in welke situaties? Misschien stel ik het nu anders dan Blusdebrand deed, maar een vraag volledig verkeerd opvatten is volgens mij ook een vak...

(wie herinnert zich de discussie omtrent de spookrijdende brandweerwagen van 2 maanden geleden nog)

Hoi Hunter,

Bedankt voor de aanvulling,ik ben absoluut ook tegen om iemand af te zeiken want je hebt elkaar nodig waar dan ook.
en het klopt ik ben ook HBT.
alleen mij gaat het om de veiligheid op de weg als wij daar staan met een gevaarlijk object,en ik vroeg mij dus af hoe en wat.

Maar dat er zo fel gereageerd wordt door bepaalde collega's vind ik jammer en zal hierin dus besluiten om maar géén vragen/opmerkingen te stellen op dit forum.

Bedankt.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT