A2 rit bij extreme drukte

Auteur Topic: A2 rit bij extreme drukte  (gelezen 9884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Gepost op: 2 augustus 2009, 12:12:32
Hallo,

Gisteren merkte ik in de extreme drukte van de gay pride, tijdens de canal parade op de Prinsengracht, dat je geen meter vooruit kunt komen. Ik deed een kwartier over een lengte van 200m. De reden van visite was een typische huisartsvisite. Iemand was behoorlijk ziek, pijnstilling hielp niet meer, braken, overgeven etc. Er was geen indicatie om een A1 visite ervan te maken.

Hoe lossen de ambulance chauffeurs dit op het forum op: Geduld hebben en rustig afwachten of zet je je zwaailichten aan om de wandelaars te attenderen dat je er sneller langs wil. Is de laatste optie toegestaan terwijl er geen spoedeisende indicatie is?

Groet,
HapAmbu

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:16:51
Is het dan geen optie om die 200 meter te lopen?
(dat je de auto aan de kant zet, en dan samen lopend ter plaatse gaat, en met de noodzakelijke dingen naar het adres toe gaat, en dan later de auto op laat halen, OF de chauffeur bij de auto laat, en als "HAP-arts" gaat lopen met de belangrijkste dingen die je nodig hebt?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:24:31
Ergens kwam laatst ter sprake dat -in ieder geval bij de brandweer- een prio 2 rit met zwaailichten gereden mag worden (dacht ik...). Het voertuig is dan dus geen spoedvoertuig. Behoudens de discussie of het verstandig is om dat te doen (nee!) weet ik niet of dat ook voor de ambulance geldt. In zo'n uitzonderlijk geval zou je er dan voor kunnen kiezen een stukje met zwaailichten aan te rijden. Dan gaan de mensen makkelijker aan de kant. Bovendien, als er veel van dat soort ritten zijn en er zoveel meldingen binnenkomen vanwege de Gay Pride kan je nog wel eens een probleem gaan krijgen met de beschikbaarheid van de ambu's...lijkt mij dan tenminste ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:25:27
Is het dan geen optie om die 200 meter te lopen?
(dat je de auto aan de kant zet, en dan samen lopend ter plaatse gaat, en met de noodzakelijke dingen naar het adres toe gaat, en dan later de auto op laat halen, OF de chauffeur bij de auto laat, en als "HAP-arts" gaat lopen met de belangrijkste dingen die je nodig hebt?

De HAP zit aan de Prinsengracht, het is noodzakelijk om de eerste 200 m over de gracht te rijden en vervolgens kun je pas van de grachten af. Excuses voor deze onduidelijkheid. Lopen was geen optie, de visite was erg ver weg van de post.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:36:46
Als ik dit even vergelijk met de politie is het gewoon de herrie aan ....

Ik heb zelf ook wel eens een (rustige) verdachte vervoerd door een (zeer) drukke massa ... Nou sorry, maar om letsel, schade en aanrijdingen te voorkomen kun je dan volgens mij maar beter gewoon de herrie aan gooien ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:41:29
Als ik dit even vergelijk met de politie is het gewoon de herrie aan ....

Ik heb zelf ook wel eens een (rustige) verdachte vervoerd door een (zeer) drukke massa ... Nou sorry, maar om letsel, schade en aanrijdingen te voorkomen kun je dan volgens mij maar beter gewoon de herrie aan gooien ::)
Je zult toch toestemming moeten hebben en vragen van de AC  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2009, 13:57:55
Tja, en als je die toestemming dan niet krijgt, omdat het "slechts" een A2 is...?
Wat dan?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2009, 14:32:39
Tja, en als je die toestemming dan niet krijgt, omdat het "slechts" een A2 is...?
Wat dan?

Het antwoord is hierop heeeeeel simpel, dan heb je geen toestemming om A1 te rijden  ;)

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:20:49
Maar zet je dan je blauwe zwaailicht aan, of niet?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:29:28
Maar zet je dan je blauwe zwaailicht aan, of niet?
Als ik zo naar je naam kijk en zie daar onder dat je een certificaat voor HAP vervoer hebt moet jij percies weten hoe de spelregeltjes zijn  :|