Als je gecertificeerd huisartschauffeur bent. Dan dien je idd de brancherichtlijn te kennen. En is daarmee ook meteen je antwoord op de vraag gegeven.
Ware het niet dat;
- De arts vaak ( per post verschillend ) bepaald of hij al dan niet met OGS gaat rijden.
- Bij een U2 visite ( kan uit je verhaal niet opmaken of dit zo was ), heb je volgens de brancherichtlijn, na contact met de CPA bepaalde mogelijkheden om in elk geval optische signalen te voeren en indien écht noodzakelijk kun je opschalen naar U1. Vaak zal dit ook van de arts afhankelijk zijn.
- Wanneer een huisarts een U2 visite af moet leggen, moet deze binnen 1 uur bij de patient zijn. Dit lukt vrijwel altijd.
- Afhankelijk van de vervoersorganisatie waar je voor werkt is gebruik van OGS ten strengste verboden zonder ritnummer CPA !
Wat ik zelf doe ( in overleg met de arts! ) is de richtlijn van de NHG volgen. Bij grote drukte de auto ergens parkeren en lekker een stukje wandelen. Bij een U1 ( pob, cva etc ) Gaan we rijden, bellen de cpa om een ambu mee te laten rijden, en gaan dan zelf met een U2 aanrijden.