A2 rit bij extreme drukte

Auteur Topic: A2 rit bij extreme drukte  (gelezen 9915 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:33:47
Maar zet je dan je blauwe zwaailicht aan, of niet?

Lijkt me een "overbodige" vraag...
Zonder toestemming van de CPA/meldkamer ambulancezorg of hoe dat in jou situatie ook heet, ben je een gewone verkeersdeelnemer...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:35:24
Gewoon verzoekje naar de mka om ogs te gebruiken ivm drukte, zou erg raar zijn als de centralist daar moeilijk over zou doen, dit geldt voor de ambulance weet niet hoe dat met de hap is geregeld.
Alleen lampen aan heeft weinig zin denk ik zo, ziet er leuk uit die kermisverlichting maar attendeert alleen de mensen die kijken....
Gebeurd met enige regelmaat dat er aan een A2 rit (die bijvoorbeeld wat verder weg is of bij file oid) een zgn. code wordt gehangen, die code verantwoord dan waarom er met OGS wordt gereden terwijl er geen dringende spoedeisende indicatie is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2009, 16:15:58
Lijkt me een "overbodige" vraag...
Zonder toestemming van de CPA/meldkamer ambulancezorg of hoe dat in jou situatie ook heet, ben je een gewone verkeersdeelnemer...

Klopt, je bent dan geen voorrangsvoertuig. Ik vraag me alleen af of ambulancechauffeurs hun blauwe lampen gebruiken om sneller door een menigte te komen terwijl ze geen A1 rit hebben. En is helemaal geen overbodige vraag omdat alleen blauw voeren geen OGS is.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2009, 16:24:09
En is helemaal geen overbodige vraag omdat alleen blauw voeren geen OGS is.



Ik zou het zo zien:

toestemming krijg je voor het hele pakket, blauw blauw en geluid, niet (of/of) maar (en/en).

het gebruik van blauwe zwaailichten heeft dan hetzelfde nodig als volledig met toeters en bellen.
Namelijk: Toestemming...


(zou mooi zijn, "nee edelachtbare, ik had alleen blauw-blauw aan, en daarvoor had ik geen toestemming nodig, dat is alleen als ik zowel blauwblauw en sirene aan wil hebben..."
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2009, 17:29:45
Gewoon verzoekje naar de mka om ogs te gebruiken ivm drukte, zou erg raar zijn als de centralist daar moeilijk over zou doen, dit geldt voor de ambulance weet niet hoe dat met de hap is geregeld.
Alleen lampen aan heeft weinig zin denk ik zo, ziet er leuk uit die kermisverlichting maar attendeert alleen de mensen die kijken....
Gebeurd met enige regelmaat dat er aan een A2 rit (die bijvoorbeeld wat verder weg is of bij file oid) een zgn. code wordt gehangen, die code verantwoord dan waarom er met OGS wordt gereden terwijl er geen dringende spoedeisende indicatie is.

Ik hoor het ook regelmatig, 'A2 met OGS' (in overleg met de meldkamer) als het echt niet opschiet. Wat moet je anders ;)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2009, 19:22:57
toeteren kan toch ook nog? ::)


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2009, 20:01:52
Tja.... 200 meter over de gracht, daar zou ik de CPA niet voor willen lastigvallen op zo'n drukke dag..... gewoon je gezond verstand gebruiken. Wat ik zou doen? Toeteren, en als dat niet helpt (i.o.m. collega) de lampen aan en af en toe even de sirene aanzetten. Gewoon 1 of 2 keer de drie-toon laten horen en rustig doorrijden, dan gaan ze vast wel even aan de kant voor je.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2009, 20:18:10
Tja.... 200 meter over de gracht, daar zou ik de CPA niet voor willen lastigvallen op zo'n drukke dag..... gewoon je gezond verstand gebruiken. Wat ik zou doen? Toeteren, en als dat niet helpt (i.o.m. collega) de lampen aan en af en toe even de sirene aanzetten. Gewoon 1 of 2 keer de drie-toon laten horen en rustig doorrijden, dan gaan ze vast wel even aan de kant voor je.
Dat ze aan de kant gaan zou ik niet te snel vanuit gaan... ik had een ritje naar de prinsengracht gisteren, en door de onbeschrijfelijke herrie  :-X die van die boten afkomt horen mensen je echt niet, naast dat ze ook hun aandacht bij het water hebben ipv op de weg... Ik heb het hele stuk om erdoor te komen met OGS gereden, en elke 10 seconden de versneller eroverheen, zonder versneller gingen mensen op 4/5 meter van mijn auto pas aan de kant, met versneller op 20......
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:09:39
Als je gecertificeerd huisartschauffeur bent. Dan dien je idd de brancherichtlijn te kennen. En is daarmee ook meteen je antwoord op de vraag gegeven.

Ware het niet dat;

- De arts vaak ( per post verschillend ) bepaald of hij al dan niet met OGS gaat rijden.
- Bij een U2 visite ( kan uit je verhaal niet opmaken of dit zo was ), heb je volgens de brancherichtlijn, na contact met de CPA bepaalde mogelijkheden om in elk geval optische signalen te voeren en indien écht noodzakelijk kun je opschalen naar U1. Vaak zal dit ook van de arts afhankelijk zijn.
- Wanneer een huisarts een U2 visite af moet leggen, moet deze binnen 1 uur bij de patient zijn. Dit lukt vrijwel altijd.
- Afhankelijk van de vervoersorganisatie waar je voor werkt is gebruik van OGS ten strengste verboden zonder ritnummer CPA !

Wat ik zelf doe ( in overleg met de arts! ) is de richtlijn van de NHG volgen. Bij grote drukte de auto ergens parkeren en lekker een stukje wandelen.  Bij een U1 ( pob, cva etc ) Gaan we rijden, bellen de cpa om een ambu mee te laten rijden, en gaan dan zelf met een U2 aanrijden.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:14:20
Venneke,

Blijkbaar heb je niet goed gelezen. Het betrof een U3 visite. Daarnaast heb jij nog niet echt een beeld hoe de Prinsengracht er zaterdagmiddag uitzag, en ik -zoals ik al eerder zei- 15 min over 200 m deed. Tenslotte alleen blauw is geen OGS...

Maar ik weet inderdaad de brancherichtlijnen, de kernvraag van mij wordt daarin alleen niet beantwoord.