A2 rit bij extreme drukte

Auteur Topic: A2 rit bij extreme drukte  (gelezen 9914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:51:53
volgens mij wordt dit een discussie waarbij sommige letterlijk de richtlijnen zullen opvolgen en sommige zullen hun gezonde verstand gebruiken zoals net ook al werd gezegd af en toe even laten horen dat je er sneller door heen wilt.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2009, 15:14:12
Venneke,

Blijkbaar heb je niet goed gelezen. Het betrof een U3 visite. Daarnaast heb jij nog niet echt een beeld hoe de Prinsengracht er zaterdagmiddag uitzag, en ik -zoals ik al eerder zei- 15 min over 200 m deed. Tenslotte alleen blauw is geen OGS...

Maar ik weet inderdaad de brancherichtlijnen, de kernvraag van mij wordt daarin alleen niet beantwoord.



In je verhaal is alleen vernoemd dat het geen A1 indicatie was.
Ik heb wel ervaring hoe de Prinsengracht er uit kan zien en niet alleen op zaterdagmiddag... Maar dit ter zijde. Je schrijft dat het een U3 visite betrof, NHG geeft aan dat hiervoor een bezoektijd staat van 3 uur. De urgentiestelling en werkwijze van een HAP is nu eenmaal anders dan die van de ambulance. Hier moeten we niet aan voorbij gaan.
Of je dit nu oplost door OGS te gebruiken of wat dan ook... Houdt in je achterhoofd dat de organisatie waar je bij in dienst bent gebruik van OGS zonder ritnummer NIET goedkeurd. Gebruik zonder toestemming, zou voor jou als chauffeur ( in bepaalde gevallen ) dus naar uit kunnen pakken! Zeker bij een U3.
Dit is niet om je af te zeiken, maar sta hier ook gewoon ff bij stil.

Misschien dat er op jullie HAP extra afspraken gemaakt kunnen worden voor dergelijke situaties ?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2009, 22:25:51
Zoals Bart al aangaf... gezond verstand  ;)

Gebruik je OGS op de kade waar je vastzit en zorg dat je stapvoets door de menigte blijft rijden.
Je bent weliswaar volgens de letter van de wet niet gedekt, maar op deze wijze ben je wel zo snel mogelijk weer beschikbaar voor inzetten.

Wees voorzichtig, denk goed na, en zo kom je het verst. Nu op de kade, straks ergens anders.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:48:58
groot voorstander van gezond verstand maar sorry hoor, als er 3 uur staat voor een visite waarom zou je, je dan druk maken over 200 m file rijden, om je heen kijken, genieten en vervolgens naar de pat. of is dat te kort door de bocht?????!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2009, 07:16:56
Volgens mij is dat nog niet zo kort door de bocht.
De NHG standaard is niet voor niets opgesteld. En een U3 visite is doorgaans ook niet dusdanig schokkend.
Ik kan me voorstellen dat sommige artsen/chauffeurs zich laten "opjutten" omdat er nog x aantal visites zijn.

Zelf maak ik me daar nooit druk om, het is vervelend, maar je kunt niet meer doen dan je best ! En in dit geval zou ik zeggen, laat de auto lekker staan, pak wat je nodig hebt en ga lekker lopen. En anders ( bv als je bang bent voor schade... ) blijf je als chauffeur ff bij de auto.


Bart S

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2009, 09:07:58
groot voorstander van gezond verstand maar sorry hoor, als er 3 uur staat voor een visite waarom zou je, je dan druk maken over 200 m file rijden, om je heen kijken, genieten en vervolgens naar de pat. of is dat te kort door de bocht?????!

Bij een B (of U3) zou ik me ook niet druk maken. De topictitel heeft het echter over een A2 urgentie en de topicstarter vraagt in zijn openingspost hoe de ambuchauffeur het zou oplossen. Dus ik denk dat er nu twee zaken door elkaar spelen hier ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:18:07
Volgens mij is dat nog niet zo kort door de bocht.
De NHG standaard is niet voor niets opgesteld. En een U3 visite is doorgaans ook niet dusdanig schokkend.
Ik kan me voorstellen dat sommige artsen/chauffeurs zich laten "opjutten" omdat er nog x aantal visites zijn.

Zelf maak ik me daar nooit druk om, het is vervelend, maar je kunt niet meer doen dan je best ! En in dit geval zou ik zeggen, laat de auto lekker staan, pak wat je nodig hebt en ga lekker lopen. En anders ( bv als je bang bent voor schade... ) blijf je als chauffeur ff bij de auto.


Ja, jezelf niet oplaten jutten is leuk, maar je wilt de patiënten ook niet onnodig lang laten wachten. En natuurlijk heb je drie uur voor een U3, maar als ondertussen de ritten zicht opstapelen ga je die derde U3 (bijvoorbeeld) niet in 3 uur tijd rijden  ;)

Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat de HAP auto gestationeerd staat op die gracht en dus zodoende problemen had om weg te komen. Als het dan primair om dat stukje gaat, had ik de wagen(s) die dag niet op de gracht gestationeerd en de werkzaamheden ergens anders laten starten en eindigen, maar dat terzijde.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:29:55
Even over de urgentie:

De NHG standaarden en bijbehorende urgentietijden (U1 t/m U4) zijn te verschillend van de criteria bij de ambulancedienst:

-Ik  merk vaak dat een ambulancedienst eerder een A1 krijgt toebedeeld dan dat de HAP een U1 visite . De U1 visites die ik heb meegemaakt zijn niet aanspreekbare patienten, en de bijbehorende pathologie. En dat heeft zelden voorgedaan. (U1 wordt gezien binnen een kwartier)

-A2 is weer net iets anders dan U2. POB is doorgaans getriageerd als U2. U2 visites worden vaak door een arts als U1 visite gereden als de patient hartproblematiek in de VG heeft, of als iemand heftig benauwd is. (U2 wordt gezien binnen een uur)

-U3 en U4 visites, mits de drukte op de visiteagenda het toestaat worden ook binnen een uur gezien, eerder uit practisch oogpunt. En tenslotte een U4 visite mag officieel de volgende dag worden gezien, dus kan wachten tot het spreekuur van de huisarts buiten de HAP om, waarom rijden we die dan?? (U3 wordt gezien binnen 3 uur, U4 mag wachten tot morgen)

Hamvraag: Waarom stapt de HAP niet over op A1/ A2/ B visites.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:30:37

Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat de HAP auto gestationeerd staat op die gracht en dus zodoende problemen had om weg te komen. Als het dan primair om dat stukje gaat, had ik de wagen(s) die dag niet op de gracht gestationeerd en de werkzaamheden ergens anders laten starten en eindigen, maar dat terzijde.


Daar zit zeker wat in!


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2009, 17:51:08
Even over de urgentie:

De NHG standaarden en bijbehorende urgentietijden (U1 t/m U4) zijn te verschillend van de criteria bij de ambulancedienst:

-Ik  merk vaak dat een ambulancedienst eerder een A1 krijgt toebedeeld dan dat de HAP een U1 visite . De U1 visites die ik heb meegemaakt zijn niet aanspreekbare patienten, en de bijbehorende pathologie. En dat heeft zelden voorgedaan. (U1 wordt gezien binnen een kwartier)


ik denk dat ambu's sneller een a1 urgentie krijgen omdat die daadwerkelijk iets kunnen namelijk vervoeren. waarom gaat een huisarts met u1 naar een niet aanspreekbare patient? daar hoort een ambu heen.
wat doet een huisarts bij een u1 patient? poortarts bellen, ambu bellen brief/overdracht schrijven en als de ambu de straat in komt beginnen met een naald prikken om dat dan vervolgens opgelucht over te dragen aan het ambuteam.

misschien een beetje zwart wil maar ik kom dit helaas wel te vaak zo tegen. zelfs reanimaties waarbij nog niet begonnen wordt met bls of wel een aed en vervolgens geen bls.
ik denk dat landelijk de meldingen moeten binnenkomen bij de mka en dat die dan de triage doet huisarts of ambu.

maar terug naar de casus ik hoop dat je inderdaad de volgende keer bij een dergelijke drukte je voertuig daar neerzet waar je weg kan.