A2 rit bij extreme drukte

Auteur Topic: A2 rit bij extreme drukte  (gelezen 9906 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #30 Gepost op: 6 augustus 2009, 01:19:37

Hamvraag: Waarom stapt de HAP niet over op A1/ A2/ B visites.

Haaglanden (SMASH) werkt hier bijvoorbeeld wel mee.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2009, 04:51:41
Dat de smash hier al mee werkt heb ik van een aantal waarnemend huisartsen ook al vernomen. Daar schijnt POB/CVA ook gewoon een ambu te zijn i.p.v. de huisarts. Op zich een goede zaak.

En een centraal punt waar men triage doet en kijkt welke hulpverlener het beste t.p. kan gaan. Dat lijkt me prima !
Want hoe vaak rijden we niet een visite waarvan je eigenlijk bij voorbaat al weet dat een ambu gewenst is ? En hoe vaak gaat een ambu rijden op een melding die de huisarts ook had kunnen doen.

Maar om naar iemand die niet meer aanspreekbaar is meteen de ambu te sturen is wat kort door de bocht... Ook de hap kan in spoedgevallen de nodige hulp bieden. Regelmatig raken mensen met obstipatie ook niet meer aanspreekbar als ze ineens afgaan.... Is dat ambu werk ?

Maar goed, er zijn wat dat gaat genoeg verbeter punten...

Back to topic  ;)


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2009, 11:44:21
Naar een niet aanspreekbare hypoglycemische patient wordt de hulp van de ambu niet bij geroepen. Dit is typisch een U1 visite voor HA


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #33 Gepost op: 6 augustus 2009, 16:57:48
Naar een niet aanspreekbare hypoglycemische patient wordt de hulp van de ambu niet bij geroepen. Dit is typisch een U1 visite voor HA
als ik voor elke hypo waar ik met een ambu op rijdt een huisartsen declaratie voor mag schrijven ga ik eindelijk echt verdienen.
hangt er net vanaf wie er gebeld wordt en dat bedoel ik dus met 1 meldkamer.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #34 Gepost op: 7 augustus 2009, 04:23:00
Idd, want als iemand 112 belt voor een Hypo. Dan rijden ze lekker zelf en gaat de HAP niet benaderd worden.
Een ander punt zou ook wel zijn, dat alle HAP auto's met locaters zouden moeten zijn uitgerust evenals C 2000 systeem. Dan kan de Mka je volgen en is samenwerking ook nog handiger.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #35 Gepost op: 7 augustus 2009, 21:21:43
als ik voor elke hypo waar ik met een ambu op rijdt een huisartsen declaratie voor mag schrijven ga ik eindelijk echt verdienen.
hangt er net vanaf wie er gebeld wordt en dat bedoel ik dus met 1 meldkamer.

Rick,

Wat ik bedoel is dat er bij een melding bij de HAP, de huisarts zelf naar de patient gaat. Er wordt  in tegenstelling tot ACS of CVA geen ambulance gestuurd.

Als er bij 112 een melding binnenkomt met een verdenking voor een hypo dan zal ongetwijfeld alleen een ambu rijden. En wordt er geen HA benadert.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #36 Gepost op: 9 augustus 2009, 12:29:57
Tweeledig denk ik;

1. Zolang je in deze specifieke situatie (enorme drukte door festiviteiten) op die specifieke plek (de 200 meter van de post naar de 'openbare', doorgaande weg) gebruik maakt van OGS maar geen gebruik maakt van de privileges die OGS je geeft, lijkt het me sterk dat er iemand iets op aan te merken heeft. In dit geval gebruik je de aanwezige toeters dus enkel om het publiek voor jouw voertuig te waarschuwen, mede omdat ik gok (maar dat is dus een gok) dat de Prinsengracht afgesloten was voor al het overige verkeer en dus niemand een auto daar verwacht. Wat is er dan op tegen om mensen alert te maken op het feit dat je er graag langs wilt. Het feit dat je een U2/3/4 visite rijdt is dan niet relevant vind ik, aangezien die 200 meter niet gerelateerd zijn aan de visite.

2. Er zijn al posten waar de HAP aangesloten is op het P2000 systeem, waardoor de MKA het HAP voertuig kan zien rijden en kan aanspreken via de porto. Dus als er een situatie is op adres A en de HAP rijdt hier (bij toeval) vlakbij kan de MKA besluiten om de Ha te vragen of hij wil gaan kijken, secundair aan de Ambu, maar door zijn toevallige locatie eerder aanwezig. Een dergelijke samenwerking tussen de HAP en de MKA lijkt me alleen maar positief, er rijdt op dat moment (bij toeval) toch een medisch onderlegt iemand in de buurt en als die er duidelijk eerder is dan de Ambu kan daar toch niets op tegen zijn.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #37 Gepost op: 9 augustus 2009, 14:55:37
Rick,

Wat ik bedoel is dat er bij een melding bij de HAP, de huisarts zelf naar de patient gaat. Er wordt  in tegenstelling tot ACS of CVA geen ambulance gestuurd.

Als er bij 112 een melding binnenkomt met een verdenking voor een hypo dan zal ongetwijfeld alleen een ambu rijden. En wordt er geen HA benadert.

Nee hoor, het komt zeker wel voor dat vanuit de CPA/MKA (bij drukte) de HAP wordt benaderd om te rijden voor een hypo. En dat er primair géén ambulance meegaat.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2009, 00:37:27
Bij de A2 urgentie worden niet altijd optische of akoestische signalen gebruikt: dit omdat er geen directe sprake is van direct levensgevaar. Wanneer het echter langer duurt dan een half uur voordat de ambulance arriveert dan is het evenwel mogelijk dat levensgevaar niet meer valt uit te sluiten. Dus de ambulance dient dus binnen maximaal een half uur ter plaatse te arriveren. De bemanning van een ambulance bepaalt het moment of er gebruik gemaakt gaat worden van sirene en blauwe zwaailampen.

M.a.w. als je onderweg bent met een A2 opdracht, maar komt muurvast te zitten in het verkeer waardoor het er redelijkerwijs naar uit ziet dayt je de aanrijtijd niet gaat halen mag je dus OGS gebruiken. Dit dient alleen gemeld te worden. Is geen toestemming voor nodig.
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:13:17
Beste Tintin,

In wat je schrijft zit zeker wat in. Alleen ligt het binnen het huisartsvervoer toch net ff wat anders.
Regels verschillen per post ( eisen post/afspraken cpa, etc.. ) en ook nog eens per vervoerder.
Daarnaast maakt het binnen de huisartsenzorg wel degelijk uit wat de urgentie is.
Er is gewoon een duidelijk verschil tussen huisartsenvervoer en ambulancevervoer.

Al met al denk ik dat er met de post geevalueerd moet worden, hoe te handelen bij voorkomende situaties. En de chauffeur in kwestie zou bij zijn bedrijfsleiding kunnen navragen wat de juiste weg is, in dergelijke situaties.