A2 rit bij extreme drukte

Auteur Topic: A2 rit bij extreme drukte  (gelezen 9924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 11 augustus 2009, 09:25:25
2. Er zijn al posten waar de HAP aangesloten is op het C2000 systeem, waardoor de MKA het HAP voertuig kan zien rijden en kan aanspreken via de porto. Dus als er een situatie is op adres A en de HAP rijdt hier (bij toeval) vlakbij kan de MKA besluiten om de Ha te vragen of hij wil gaan kijken, secundair aan de Ambu, maar door zijn toevallige locatie eerder aanwezig. Een dergelijke samenwerking tussen de HAP en de MKA lijkt me alleen maar positief, er rijdt op dat moment (bij toeval) toch een medisch onderlegt iemand in de buurt en als die er duidelijk eerder is dan de Ambu kan daar toch niets op tegen zijn.

Deze omschreven situatie, geldt voor de een aantal HAP-voertuigen in Kennemerland. En ik denk dat men hier niet teveel over moet gaan discuseren, maar gewoon eens logisch na moet denken. En als een HAP voertuig vast staat op een gracht in Amsterdam of een boulevard in Zandvoort, natuurlijk krijgt de HAP een A2+ voor deze rit.

FF voor de duidelijkhied, A2+ in GMS is een aantekening in een rit dat er om wat voor rede dan ook op verzoek van de bemanning met OGS wordt gereden. Dit is een uitvloeisel van de brancherichtlijn ambulance, waarbij de ambulance bemanning aangeeft dat zij met OGS naar een ziekenhuis rijden. Dit kan bijvoorbeeld zijn ivm toestand patiënt, ivm file over de vluchtstrook etc.

RR (lekker doen waar je goed in hoort te zijn)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 14 september 2009, 00:36:46
Naar een niet aanspreekbare hypoglycemische patient wordt de hulp van de ambu niet bij geroepen. Dit is typisch een U1 visite voor HA

Mm niet meer aanspreekbare diabetespatient? zal zomaar een reanimatie kunnen zijn, niet echt een HAP indicatie, verwarde diabetespatient met laag glucosegehalte lijkt me meer een HAP-indicatie, alhoewel dat soms ook teveel gevraagd is...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #42 Gepost op: 14 september 2009, 11:31:52
Mm niet meer aanspreekbare diabetespatient? zal zomaar een reanimatie kunnen zijn, niet echt een HAP indicatie, verwarde diabetespatient met laag glucosegehalte lijkt me meer een HAP-indicatie, alhoewel dat soms ook teveel gevraagd is...
Reanimatie? Kan zijn dat de partner of andere aanwezige een lage bloedsuiker heeft aangetoont na vingerprik en heeft geconstateerd dat het slachtoffer ook nog ademhaling had (in welke vorm dan ook).

Maar goed, nu weer on-topic ...
Geloof niet alles wat je denkt.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #43 Gepost op: 14 september 2009, 14:28:34
Beste HapAmbu,

jouw vraag is wel degelijk in de opleiding/training aan bod gekomen. Bij een U1 rit geldt hetzelfde als bij een A1 rit. Een U2 en A2 verschillen in de tijdsduur. U2 is een uur, A2 is een half uur. Op de auto staat met dikke letters ambulance en voor de meldkamer en de brancherichtlijnen ambulancevervoer rijden wij eigenlijk ook alleen A1, A2 en B ritten (dus zou een U2, wat A2 is eigenlijk binnen 30min moeten). Het U1-U4 systeem hebben de HAP's bedacht. Maar goed, dat is dus even niet aan de orde.

Wanneer je bezig bent met een U2/A2 heb je een ontheffing van bepaalde verkeersregels, INDIEN het gebruik van de ontheffing een significante tijdswinst oplevert EN je zonder het gebruik niet binnen de maximale tijd aanwezig bent (wat dus of 30 minuten of een uur is, hahaha). Denk hier in Amsterdam vooral aan het inrijden van een straatje tegen het verkeer in, omdat er op je 'gewone' route een vrachtwagen staat te laden/lossen. Om het overige verkeer te attenderen op jou 'ongewone' actie en dus ten behoeve van de veiligheid, kan je dan even blauw licht voeren. Uiteraard voer je geen geluidsignalen, want dat is een A1 en je bent op dat moment geen voorrangsvoertuig. Wil de arts naar A1 dan wordt dit aangevraagd. De meldkamer WEET namelijk niet dat jij met een A2 bezig bent, omdat dat niet gemeld hoeft te worden (in Amsterdam, althans). Overigens staat nergens letterlijk omschreven dat A2 en U2 aan elkaar gelijk zijn!  ::)

Bij een U3 rit geldt dit allemaal niet meer. U3 en U4 zijn een soort B-ritten, waarbij U4 kort gezegd 'maandag eigen huisarts' betekent. Het rijden van een U4 rit zou dus eigenlijk helemaal niet voor moeten komen bij goed gebruik van de urgentiecodes. Maar goed, je mag dan niet met OGS rijden. Het aanzetten van je geluid is in de specifieke omschrijving die je geeft echter wel volkomen begrijpelijk en je zal heus niet beboet worden, zolang je je rijgedrag maar niet veranderd. Voorzichtig, stapvoets, etcetera.