Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009

Auteur Topic: Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009  (gelezen 4515 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:29:16
ik ken vanuit ons werkgebied toch een hoop objecten waarbinnen het communiceren van binnen naar buiten op DMO onmogelijk is

Was dat vroeger met analoog wel mogelijk?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 3 augustus 2009, 14:02:56
Dat zal ik niet ontkennen dat het vroeger beter was. Echter de formulering van geen problemen had dan wat mij betreft anders gekunnen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:05:38
Ik snap nog steeds niet waarom er op de TS geen sterke zender geplaatst kan worden die kan dienen relaisstation richting zendmast. Als dat vroeger met anologe porto's mogelijk was, waarom dan niet in het digitale, software, tijdperk.

Een SCL lokatie is ook niet fysiek met het netwerk verbonden maar via de ether naar een zendmast. Maak van iedere TS een SCL met een sterke zender / gevoelige ontvanger... ;) De eerste TS schakeld hem in en de rest laat hem uit.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:52:20
Ik snap nog steeds niet waarom er op de TS geen sterke zender geplaatst kan worden die kan dienen relaisstation richting zendmast. Als dat vroeger met anologe porto's mogelijk was, waarom dan niet in het digitale, software, tijdperk.

Huh, waar zou dat in de analoge tijd mogelijk geweest en toegepast zijn dan?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:57:59
niet op de wagens. ;) volgens mij maakte het rode kruis er gebruik van. Een SCL is in feite hetzelfde.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2009, 18:30:17
niet op de wagens. ;) volgens mij maakte het rode kruis er gebruik van. Een SCL is in feite hetzelfde.

Het rode kruis gebruikt(e) gewoon repeaters, technisch min of meer hetzelfde als de analoge zenders van brandweer en politie. Maar een steunzender zoals jij dat voor ogen hebt bestaat niet voor DMO, dat is 1 frequentie en je kunt natuurlijk nooit op 1 frequentie tegelijk zenden en ontvangen, die techniek moet nog uitgevonden worden :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 3 augustus 2009, 18:33:04
maar je kan dan wel in tmo gaan werken. ;) blijft ook de noodoproep werken :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:49:08
Perbericht van BZK:

http://www.minbzk.nl/algemene-onderdelen/nieuwsbrieven/nieuwsbrief/@121111/onderzoek-naar

Brandweer
Inhoud pagina: Onderzoek naar verbetering digitaal portofoonverkeer brandweer
25 juli 2009
Ga direct naar het volgende onderdeel:

    * Zie ook

brandweer

Het ministerie van BZK laat samen met de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) een extern onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden om de digitale communicatie met portofoons in gebouwen te verbeteren. Een aantal brandweerkorpsen heeft aangegeven problemen te ondervinden met de communicatie met de digitale portofoons in gebouwen.

Het ministerie en de NVBR nemen deze signalen zeer serieus. Onderzocht zal worden of de markt portofoons en randapparatuur kan leveren die tot een betere digitale communicatie leiden. Ook wordt in kaart gebracht op welke punten de digitale portofoons verder kunnen worden verbeterd.

De digitale portofoons zijn een onderdeel van C2000, het digitale communicatienetwerk voor diensten als politie, brandweer en ambulancediensten. Dit netwerk heeft tot doel de dekking buitenshuis te garanderen. C2000 functioneert, ook volgens de brandweerkorpsen, naar tevredenheid. De dekking is meer dan 97%.

Voor specifieke locaties waar veel mensen samenkomen, zoals tunnels, parkeergarages en voetbalvelden, kan het lokaal bestuur de aanwijzing geven technische voorzieningen te treffen, zodat voor de hulpdiensten binnenhuisdekking aanwezig is. Met uitzondering van deze specifieke locaties zijn de hulpdiensten bij optredens binnenshuis aangewezen op de zend- en ontvangmogelijkheden van de portofoons zelf. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van het C2000-netwerk.