Spulletjes door rook verwoest
door Ingrid Stijkel. woensdag 05 augustus 2009 | 06:00
Ze luistert ontdaan naar een medewerker van verhuurder deltaWonen. De ogen van Leonie vullen zich met tranen wanneer ze hoort dat haar hele studentenwoning is uitgebrand. "Maar dan heb ik helemaal niets meer", is het enige wat de student journalistiek dan nog lijkt te kunnen uitbrengen.
Ze wil niets liever dan haar woning in. "Mag dat?", smeekt ze de medewerker.
Haar broer staat naast haar. Hij heeft een verband om zijn hand. "Och, een paar brandblaren", zegt hij stoer. Op zijn gezicht zit nog een laagje roet. "Ik lag te slapen. Mijn zus maakte me wakker. Ik heb nog geprobeerd de brand met een kussen te doven", verklaart hij de brandwonden aan zijn handen. Leonie vertelde even daarvoor dat ze niet begrijpt hoe de brand heeft kunnen ontstaan. Ze zegt dat ze op de bank zat en een sigaret rookte. Daarna ontstond verderop op de bank, of misschien wel ernaast, het vuur.
Broer en zus zijn niet de enigen die aan het einde van de ochtend terugkeren naar de flat om de schade te kunnen opmaken. Nadat ze in de eerste uren na de evacuatie door politie en brandweer in revalidatiecentrum De Vogellanden werden opgevangen, konden de circa 35 bewoners tegen 11.30 uur weer even hun woning in om wat spulletjes te pakken. Want daar was bij de ontruiming natuurlijk geen tijd voor. Bewoner Gerrit Kortman maakt er dankbaar gebruik van. "Ik moet zo naar mijn werk", zegt hij gekleed in T-shirt en korte broek. Hij werd in zijn slaap gewekt door gebel aan en gestommel op de voordeur. "Ik kon nog net wat kleren aan doen en mijn portemonnee en mobiele telefoon pakken", vertelt de student technische bedrijfskunde. "Het was wel even schrikken. De gang stond blauw van de rook." Volgens de student was er bij de ontruiming geen moment sprake van paniek. "Dat kwam doordat de brandweer direct bij de ontruiming meldde dat het vuur al onder controle was", vertelt medebewoner Harm Scholtanus. Hij woont op de negende verdieping en werd eveneens door de brandweer gewekt. Hij had op dat moment niets vernomen van de bluswerkzaamheden onder zijn woning. "Je hoort hier wel vaker brandweer voorbij rijden", is zijn verklaring. Een andere bewoner besloot met zijn buurman een veilige plek op het balkon te zoeken. "We zagen in de gang een enorm rookgordijn hangen. Toen hebben we maar een kopje koffie op het balkon gedronken," klinkt het stoer.
Alle bewoners zijn zeer te spreken over de opvang in De Vogellanden. Daar ging het gesprek niet alleen over de brand en de evacuatie, ook over het verzekeren van je spullen. De bewoonster van de uitgebrande woning was vermoedelijk niet verzekerd. Bewoner Scholtanus: "Ik wel. Ook al heb je niet zo veel spullen, als je ze allemaal kwijt raakt..."
Bron: Destentor.nl > Zwolle