Luchtballon 'brandend' neergestort, uiteindelijk niet gevonden - Soest 6-8-2009

Auteur Topic: Luchtballon 'brandend' neergestort, uiteindelijk niet gevonden - Soest 6-8-2009  (gelezen 16972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Dat zou misschien wel eens het geval kunnen zijn daar er sprake was van een zeer laag hangende ballon, welke boven de bomen van Lage Vuursche snel op hoogte gebracht moet worden.

ik ben geen kenner in dit geheel maar de sissende geluiden en een flinke steekvlam ten gevolge heb ik vaker gezien.
'

Ik mag het hopen. Zoals Tijgernest al zegt zou het heel erg duf zijn als de hele buurt het fout zou hebben gezien (en zelfs Ekdom die twittert)...maar goed, laten we er het beste van hopen. Ik vind het zelf ook een vreemd verhaal; enerzijds veel mensen die hetzelfde gezien hebben, anderzijds geen vermissing van een luchtballon en helemaal niks aangetroffen...

Trouwens, een paar foto's op www.jeugdbrandweerzeist.nl
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gast48368

  • Gast
Dat zou je wel haast denken maar soms willen mensen dingen zien en horen .....  ::)

Gister dacht ik ook aan het geluid te horen, hee, een luchtballon, vloog recht over ons huis.  Je ziet toch echt wel of ie in brand staat of niet. We hebben er ook wel eens eentje gehad die m'n dakpannen net zo goed had kunnen rechtleggen en vervolgens de boomtoppen uitdunden.......... ::) ::)  Maar goed, laten we het afwachten.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Jaren geleden hebben ze een soortgelijk verhaal ook in Doetinchem gehad. Ook daar waren mensen er heilig van overtuigd dat ze een luchtballon in de Kruisbergse bossen hadden zien neerstorten. Ook hier hebben de hulpdiensten uren gezocht en ook hier werd uiteindelijk helemaal niets aangetroffen.

Daarnaast moet ik even denken aan de melding in de buurt van IJmuiden waar men een Boeing 747 had zien neerstorten. Hier bleek het te gaan om een modelvliegtuig. De zintuigen van de mens zijn schijnbaar niet zo nauwkeurig als we denken.....

Het is wel opmerkelijk dat er zoveel mensen tegelijk hetzelfde roepen. Maar kunnen jullie je het incident nog herinnneren met de schoolkinderen in Boekel. Die gaven allemaal aan dat ze ziek waren geworden terwijl er uiteindelijk niets aan de hand was.  http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24129.0.html

Hoe noemde we dat ook al weer? Oh ja, massahysterie....... ;)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
donderdag 6 augustus 2009 23:24 uur
Brandende ballon Soest loos alarm
 
SOEST - Hulpdiensten zijn donderdagavond massaal uitgerukt na meerdere meldingen over een brandende luchtballon.Verschillende mensen zagen boven Soest een vuurbal en waarschuwden de politie.

In totaal vijf brandweerkorpsen in de regio zijn uitgerukt.De politie zette een helikopter in.Na anderhalf uur zoeken in de omgeving werd de zoektocht gestaakt,de hulpdiensten troffen niets aan.

Wat de inwoners uit Soest wel hebben gezien, blijft onduidelijk.

rtvutrecht.nl


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Elke luchtballon dient zich alvorens opgestegen word telefonisch in te melden bij Schiphol.
Na de landing dient men zich weer uit te melden.
Als er een ballon na zonsondergang wel is ingemeld en niet is uitgemeld valt dit echt wel op.
Ook heeft elke ballon inderdaad een grondcrew, dus als er uit deze hoek geen meldingen/vermissingen komen zal het (gelukkig) loos alarm zijn.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Ach ja, als de schemering invalt geeft zo'n ballonbrander als snel een gloed of ie over hele hoogte in de hens staat. Krijg je wel erg mooie foto's van overigens :)
CN NRK


Gast

  • Gast
Elke luchtballon dient zich alvorens opgestegen word telefonisch in te melden bij Schiphol.
Na de landing dient men zich weer uit te melden.

Niet waar, dit geldt alleen voor ballonvluchten in het gebied van Amsterdam Flight information.
Voor vluchten in het gebied van Dutch Mill geschiedt de aan- en afmelding bij Dutch Mill.

Citaat
Als er een ballon na zonsondergang wel is ingemeld en niet is uitgemeld valt dit echt wel op.

In Nederland is het verboden na zonsondergang VFR te vliegen, dus ook ballonvaren.
Behoudens ontheffing moet er dus voor zonsondergang (of einde Universal Daylight Period) geland zijn.
En je moet ze de kost geven die zich niet telefonisch afmelden om het vliegplan te sluiten, laat staan bellen om een vliegplan te openen......


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gelukkig is alles goed afgelopen...het mysterie zal waarschijnlijk altijd blijven wat er nou écht aan de hand was, maar in ieder geval is dit allemaal zonder verdere gevolgen afgelopen... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Niet waar, dit geldt alleen voor ballonvluchten in het gebied van Amsterdam Flight information.
Voor vluchten in het gebied van Dutch Mill geschiedt de aan- en afmelding bij Dutch Mill.

In Nederland is het verboden na zonsondergang VFR te vliegen, dus ook ballonvaren.
Behoudens ontheffing moet er dus voor zonsondergang (of einde Universal Daylight Period) geland zijn.
En je moet ze de kost geven die zich niet telefonisch afmelden om het vliegplan te sluiten, laat staan bellen om een vliegplan te openen......


Nee hoor, denk niet dat je goed geinformeerd bent.
Ballonnen die hier in Zuid Limburg omhoog gaan dienen zich ook vooraf telefonisch te melden bij Schiphol.
Dit heeft dus totaal niets te maken met vaarten in de omgeving van Schiphol.


Gast

  • Gast
Ik werk bij de verkeersleiding Schiphol. Ik denk dat ik beter op de hoogte ben van de procedures dan jij.
Aan- en afmeldingen geschieden bij het Flight Service Centre op Schiphol indien vluchten plaatsvinden binnen het gebied van Amsterdam Flight Information Centre.
Aan- en afmeldingen geschieen bij Dutch Mill indien vluchten plaatsvinden in Dutch Mill gebied. Zuid-Limburg is verkeersleidingsgebied Maastricht/Beek toren. Aan- en afmeldingen binnen de CTR gebeurden via Maastricht of rechtstreeks bij het FSC, want Maastricht is civiel en onderdeel van de LVNL, buiten de CTR is het militair luchtruim en is Dutch Mill verantwoordelijk.
Nog meer vragen?