Luchtballon 'brandend' neergestort, uiteindelijk niet gevonden - Soest 6-8-2009

Auteur Topic: Luchtballon 'brandend' neergestort, uiteindelijk niet gevonden - Soest 6-8-2009  (gelezen 17242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Ik werk bij de verkeersleiding Schiphol. Ik denk dat ik beter op de hoogte ben van de procedures dan jij.
Aan- en afmeldingen geschieden bij het Flight Service Centre op Schiphol indien vluchten plaatsvinden binnen het gebied van Amsterdam Flight Information Centre.
Aan- en afmeldingen geschieen bij Dutch Mill indien vluchten plaatsvinden in Dutch Mill gebied. Zuid-Limburg is verkeersleidingsgebied Maastricht/Beek toren. Aan- en afmeldingen binnen de CTR gebeurden via Maastricht of rechtstreeks bij het FSC, want Maastricht is civiel en onderdeel van de LVNL, buiten de CTR is het militair luchtruim en is Dutch Mill verantwoordelijk.
Nog meer vragen?

Bedankt voor de info, en nee, ik heb niet meer vragen.
Ik ben vaker bij het opbouwen en afbreken van luchtballonnen en ken diverse piloten.
Ze dienen zich alvorens ze opstijgen en na de landing telefonisch te melden bij Schiphol.
Waar precies op Schiphol kan ik je niet zeggen.
Ben ook zelf al met ballon meegeweest en was er zelf getuige van.
Mocht ik binnenkort een piloot tegenkomen zal ik eens precies vragen hoe het zit.
Maar als jij op Schiphol werkt zul je het wel weten ......


Gast

  • Gast
Ik kwam wellicht wat kribbiger over dan mijn bedoeling was, excuses daarvoor! Ik kan nogal slecht tegen een "ja-maar"-instelling welke ik helaas vaak tegenkom als het gaat over luchtvaart. Andersom verwacht ik ook op mijn nummer te krijgen als ik een "ja-maar"instelling toon bij HV zaken waar ik geen weet van heb.
Dus, hoop dat de uitleg voldoende was en netter gezegd, mocht je meer vragen hebben mag je die altijd stellen! Hand uitgestoken en pardon-zegging erbij.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/eemland/article5009183.ece/Is_neergestorte_wensballon_oplossing_van_Soester_ballonnen-mysterie

Is neergestorte wensballon oplossing van Soester ballonnen-mysterie?

    * Gepubliceerd op 07 augustus 2009, 17:01
    * Laatst bijgewerkt op 07 augustus 2009, 17:43

soest -

Politiewagens, brandweerauto's en zelfs een helikopter zochten donderdagavond tevergeefs naar een brandende luchtballon in en rond Soest. Bij Caroline Mooijman in Soest-Zuid landde rond kwart voor tien een rokende wensballon in de achtertuin. Toeval?

,,We stonden voor de tuin te sproeien toen we de rokende ballonnen zagen dalen. Een stuk of zes, die een beetje in dezelfde lijn vlogen als de echte luchtballon, die hoger zat'', vertelt de Soesterse, die aan de Oude Utrechtseweg woont. Op de ballon is met rode stift 'Joop en Debby per sempre 6 8 9' geschreven. ,,Ik denk dat ze bij een bruiloft omhoog zijn gelaten'', zegt Mooijman.
De politie reageerde minder luchtig toen de meldingen donderdag binnenkwamen. ,,We kregen van diverse kanten serieuze meldingen over een brandende luchtballon en er kunnen best veel passagiers in een luchtballon kunnen zitten'', zegt een politiewoordvoerder. Hulpdiensten uit Soest, Baarn, Amersfoort en Bilthoven werden opgetrommeld. Na een uur speuren werd de zoekactie zonder resultaat afgebroken.
Tientallen Soesters volgden de zoekactie op de voet. Caroline Mooijman niet. Zij keek samen met haar man naar 'Hart van Nederland' en zag een verslag over de vermiste ballon. Toen ze zag dat het vlammende vaartuig niet werd gevonden, dacht ze gelijk aan de ballon haar tuin. ,,Dat moest wel dezelfde zijn. Helemaal toen we later lazen dat er geen ballon was gevonden.''
Aanvankelijk ging het gerucht dat een luchtballon van Rob Wiegers Ballonvaart in de problemen verkeerde. De ballonnen van het bedrijf zijn echter allemaal geland. Wiegers wijst erop dat luchtballonnen een volgauto hebben. ,,Bij nood is het lokaliseren het minste probleem.''


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Het zal toch niet waar zijn, zo'n klein wensballonnetje melden als neergestorte luchtballon? Het is nogal een verschil in formaat! En voor mensen die geen grootte kunnen inschatten: onder een wensballon zit geen mandje! Grutjes zeg, nog duffer dan gedacht.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
als barnevelder moet je bijna wel ervaringen hebben met ballonnen, aangezien wij het grootste evenement van het land er mee organiseren, ook hier komen wel eens vreemde verhalen, laatst nog naar putten waar er 1 in elektriciteits kabels zou hangen, de hoogwerker van barneveld moest er ook heen, bleek ook loos was een ballon die er vlak overheen vloog. ik ben wel eens meegeweest en kan bevestigen dat het helemaal niet heet is in de mand. inderdaad is er een portofoon aanwezig waarmee met de volgauto gepraat kan worden en die kan wel weer de brandweer bellen. zoals vorig jaar met de ballonfiesta gebeurde toen iemand onwel werd in de ballon, na een goedgeorganiseerde noodlanding blee khet allemaal mee te vallen. en ja ook wij (toen ik ging varen) moesten ergens toestemming vragen
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Er ff naar toe fietsen luke :D Alleen kwam alles al terug...

Maar inderdaad, als een ballon vermist wordt, dan zullen de hulpdiensten dit normaal gesproken heel snel horen van de crew. Wat ik me nu overigens wel afvraag is waarom het verschil tussen een 'gewone' luchtballon en een ander vliegend object niet is opgemerkt. En als die ballon dan al neergestort is, wààr dan?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
voor het zelfde geld was het zo'n mini luchtballon is een ding van ongeveer 3 meter en zit ook een mand achter als die is losgeslagen zou hij ook in brand kunnen vliegen maar zou de eigenaar dit dan niet aangeven? ik denk het wel dus het blijft een raadsel
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Filmpje van een paar voertuigen met prio 1:
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Die man op 0:33 sec maakt een foto  O0


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Filmpje van een paar voertuigen met prio 1:


Hoop ellende voor een eenvoudige wensballon ??...

en het sissende geluid dan wat men heeft gehoord??.. of meent gehoord te hebben??..
Een op hol geslagen tuinslang soms ??...