http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=V02DISML&subsection=3'Dodental lager door sproeikop'
* zaterdag 08 augustus 2009
*
* Auteur: Yves Delepeleire
BRUSSEL - Sproeikoppen hadden het dodental na de brand in het rusthuis van Melle kunnen beperken, zegt expert brandveiligheid Erik De Smet. 'We hebben de kennis en technieken, maar we gebruiken ze niet.' De Vlaamse overheid werkt aan 'aanvullende veiligheidsnormen'.
Van onze redacteur
'Ik had mijn gelijk liever niet bewezen gezien, maar wat in het rusthuis in Melle is gebeurd, was voorspelbaar. En het zal nog gebeuren.' Dat zegt Erik De Smet, een ingenieur brandveiligheid op rust. 'De brand in Melle was een tragische samenloop van omstandigheden. Door het warme weer stonden alle kamerdeuren open, waardoor de rook zich snel heeft verspreid. Maar als we een moderne visie op brandveiligheid hadden, was dit niet gebeurd.'
De huidige normen voor de brandveiligheid in rust- en ziekenhuizen - zoals brede trappen, compartimentering,... - zijn gebaseerd op een koninklijk besluit van 1974.
'Die wetgeving steunt op het principe dat alle inwoners bij een brand snel kunnen worden geëvacueerd. Het was de tijd dat men nog bouwde met enkele beglazing. Als het brandt, breekt dat snel, waardoor de rook naar buiten kan ontsnappen. Maar vandaag bouwen we met dubbele beglazing. Dat breekt minder snel bij een brand, waardoor de rook in het gebouw blijft en de inwoners worden bedreigd', aldus De Smet.
'Rusthuisbewoners zijn vandaag ook veel minder mobiel dan dertig jaar geleden. Dat bemoeilijkt een efficiënte evacuatie. Zo kan het dat je een ramp krijgt in een gebouw dat conform de wetgeving is en geacht wordt “veilig, te zijn.'
Na enkele gelijkaardige rampen hebben andere landen, zoals de VS, Canada en Noorwegen, beslist om de normen voor de brandveiligheid in rusthuizen te steunen op de “defend in place,, het plaatselijk controleren van de brand.
'Men doet dat door overal “sprinklers, of sproeikoppen met een temperatuurgevoelig detectiesysteem te installeren, waardoor een brand automatisch gecontroleerd en geblust wordt', zegt De Smet. 'Als het rusthuis in Melle zulke sproeiers had, dan was er minder rookontwikkeling geweest en was het dodental veel lager geweest.'
Waarom zijn die sproeikoppen dan niet verplicht? 'Omdat we denken dat we veilig genoeg zitten', zegt De Smet. 'De politici en de burgers hebben zichzelf in slaap gewiegd. De kennis en de technieken bestaan, maar we gebruiken ze niet. Er is altijd een grote ramp nodig om het debat te heropenen. Ik hoop dan ook dat dit gebeurt.'
'In de grootwarenhuizen bewijzen de sprinklers al hun nut. Na de brand in de Innovation in Brussel in 1967 (waarbij meer dan 300 doden vielen, red.) werden ze bij ons verplicht voor alle grootwarenhuizen groter dan 2.000 vierkante meter. Het is geen toeval dat er sindsdien geen enkele grote brand met doden in een grootwarenhuis te betreuren viel.'
Zorgnet Vlaanderen, de koepelorganisatie voor christelijke rust- en ziekenhuizen, benadrukt dat het rusthuis in Melle aan alle normen voor de brandveiligheid voldeed en dat de evacuatie door de brandweer al bij al snel is verlopen.
'Moeten we nu overal sproeikoppen plaatsen', vraagt gedelegeerd bestuurder Peter Degadt zich af. 'Ik wil het debat aangaan. Ik ben er niet tegen. Maar we moeten het nut afwegen tegen de kostprijs. De rusthuisfactuur moet betaalbaar blijven. Is de overheid bereid met geld over de brug te komen? Het lijkt me beter om eerst de oudste gebouwen aan te pakken.'
De Vlaamse overheid liet gisteren weten dat, in het kader van het nieuwe woonzorgdecreet, een technische commissie brandveiligheid 'aanvullende veiligheidsnormen' voor woonzorgcentra zal uitwerken. Die commissie komt voor het eerst bijeen in september. Daar zullen onder meer de 'sprinklers' ter sprake komen.
Blz. 6-7 berichtgeving brand in Melle.