Alcohol in combinatie met Valium

Auteur Topic: Alcohol in combinatie met Valium  (gelezen 3836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Gepost op: 6 augustus 2009, 00:58:42
Afgelopen avond was ik foto's aan het maken bij een grote zoekactie naar een vermist persoon. Ik zag daar een oude vrouw ten val komen met de fiets. Even snel gekeken, niks aan het handje, en er stonden mensen uit de zorg bij, dus ben ik weer doorgegaan. Even later werd ik geroepen of ik snel mee wilde komen omdat diezelfde vrouw een stuk verderop in elkaargezakt was. Ze was nog bij kennis, wist ongeveer waar ze was, geen pijnklachten en naar eigen zeggen geen medicijngebruik. We hebben haar even neergelegd met een steuntje onder haar hoofd en 2 agenten aangesproken.
De vrouw was in gezelschap van een andere vrouw, die toevallig in de zorg werkt. Ze hadden beide een glaasje wijn op en waren toen naar de recreatieplas gefietst om even te kijken. De oude vrouw bleek een bekende van de vermiste persoon, en had na haar wijntje een dosis(?) valium gekregen om haar wat te kalmeren.
Mijn vraag: Kan dit de oorzaak zijn geweest dat mevrouw onwel werd? Ze was nogal versuft en maakte haar zinnen niet helemaal goed af.

Het gezelschap van de vrouw was ervan overtuigd dat ze door het wijntje een beetje suf was geworden, en hebben haar met de auto mee naar huis genomen. De politieagenten hebben nog om een ambulance gevraagd, maar die werd geannuleerd op verzoek van het gezelschap van de vrouw.




strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2009, 01:28:34
Valium is een merknaam van de werkzame stof Diazepam. Diazepam werkt slaapverwekkend, kalmerend en is spierverslappend. Bovendien worden deze effecten versterkt door alcohol.

Natuurlijk is het onmogelijk om vanachter mijn laptopje een "diagnose" te stellen, maar bovenstaande zou dus inderdaad een hele logische verklaring zijn voor het feit dat de vrouw suf was en door haar benen zakte.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2009, 04:56:04
Ik mag me hier idd bij aansluiten.

Wij hadden op de HAP laatst ook een dergelijke situatie. Overigens doet het RIVM in deze ook wonderen. Echt goed wat deze lui je allemaal wel niet kunnen vertellen !!