Dodelijke gassen op Franse stranden - Noord-West Frankrijk 7-8-2009

Auteur Topic: Dodelijke gassen op Franse stranden - Noord-West Frankrijk 7-8-2009  (gelezen 4665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Dodelijke gassen op Franse stranden
Uitgegeven:    7 augustus 2009 11:08
Laatst gewijzigd:    7 augustus 2009 11:13
AMSTERDAM – Op een aantal stranden langs de kust van Noord-West Frankrijk hangen dodelijk gassen in de lucht, dat melden verschillende buitenlandse media. De gassen zijn afkomstig van rottend zeewier.
© NU.nl/Stephan van der Kamp

Deze gassen hebben er eerder al voor gezorgd dat een ruiter bewusteloos raakte en zijn paard stierf.

The New York Times meldt dat er daarnaast ook een aantal lokale bewoners in het ziekenhuis zijn behandeld. Één persoon zou in coma zijn geraakt.

Erg giftig

Het Frans instituut voor Zee Onderzoek en Exploitatie heeft iedereen afgeraden de stranden op te zoeken. “Het gas is erg giftig en ruikt naar rotte eieren”, aldus Alain Menesquen van het instituut. “Het valt het ademhalingsysteem aan en kan een mens of dier binnen enkele minuten doden.”

Eerder deze week werd er al een strand aan de Middellandse zee gesloten in verband met gassen van rottend zeewier. De opwarming van de aarde werd toen als oorzaak gezien
© NU.nl/Colin van Hoek

Is dit soms vergelijkbaar met de mestgassen waar Tijgernest veel mee bezig is?




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2009, 11:44:46
http://www.boingboing.net/2009/08/05/seaweed-on-beaches-i.html

http://www.health.ri.gov/publications/phb_0311.pdf




Dodelijke gassen op Franse stranden
Uitgegeven:    7 augustus 2009 11:08
Laatst gewijzigd:    7 augustus 2009 11:13
AMSTERDAM – Op een aantal stranden langs de kust van Noord-West Frankrijk hangen dodelijk gassen in de lucht, dat melden verschillende buitenlandse media. De gassen zijn afkomstig van rottend zeewier.
© NU.nl/Stephan van der Kamp

Deze gassen hebben er eerder al voor gezorgd dat een ruiter bewusteloos raakte en zijn paard stierf.

The New York Times meldt dat er daarnaast ook een aantal lokale bewoners in het ziekenhuis zijn behandeld. Één persoon zou in coma zijn geraakt.

Erg giftig

Het Frans instituut voor Zee Onderzoek en Exploitatie heeft iedereen afgeraden de stranden op te zoeken. “Het gas is erg giftig en ruikt naar rotte eieren”, aldus Alain Menesquen van het instituut. “Het valt het ademhalingsysteem aan en kan een mens of dier binnen enkele minuten doden.”

Eerder deze week werd er al een strand aan de Middellandse zee gesloten in verband met gassen van rottend zeewier. De opwarming van de aarde werd toen als oorzaak gezien
© NU.nl/Colin van Hoek

Is dit soms vergelijkbaar met de mestgassen waar Tijgernest veel mee bezig is?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2009, 12:40:54
Dodelijke gassen op Franse stranden
Uitgegeven: 7 augustus 2009 11:08
Laatst gewijzigd: 7 augustus 2009 12:19

Op een aantal stranden langs de kust van Noord-West Frankrijk hangen dodelijk gassen in de lucht, dat melden verschillende buitenlandse media. De gassen zijn afkomstig van rottend zeewier.
Deze gassen hebben er eerder al voor gezorgd dat een ruiter bewusteloos raakte en zijn paard stierf. The New York Times meldt dat er daarnaast ook een aantal lokale bewoners in het ziekenhuis zijn behandeld. Één persoon zou in coma zijn geraakt.

Erg giftig
Het Frans instituut voor Zee Onderzoek en Exploitatie heeft iedereen afgeraden de stranden op te zoeken. “Het gas is erg giftig en ruikt naar rotte eieren”, aldus Alain Menesquen van het instituut. “Het valt het ademhalingsysteem aan en kan een mens of dier binnen enkele minuten doden.” Eerder deze week werd er al een strand aan de Middellandse zee gesloten in verband met gassen van rottend zeewier. De opwarming van de aarde werd toen als oorzaak gezien  http://www.nu.nl/algemeen/2056049/dodelijke-gassen-op-franse-stranden.html

Op basis van de titel van dit artikel dacht ik eerst, dat er mogelijk lekkende gifgasgranaten waren aangespoeld. Of zakjes met aluminiumfosfide, waaruit door contact met zeewater fosfine vrijkwam. Maar toen ik het bericht las, bleek er iets heel anders aan de hand te zijn.
Prijsvraag voor de oplettende brandweerman/vrouw: welk gas is de schuldige?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2009, 12:43:49
gokje: Methaan?

En nee, ik ben er al een tijdje uit en bij scheikunde zat ik in een heel ver en grijs verleden achterin....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2009, 12:44:12
gokje: Methaan?

En nee, ik ben er al een tijdje uit en bij scheikunde zat ik in een heel ver en grijs verleden achterin....

H2S...  ;)


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2009, 12:48:20
De benaming van het gas weet ik niet, maar ben blij dat er toch eens aandacht aan besteedt wordt.
Komt wel in de buurt van de mestgassen, te lezen aan de nieuwsberichten


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2009, 13:16:16
H2S...  ;)

100 punten voor Palmpie.

En ja, het is hetzelfde giftige gas als wat vrijkomt uit vloeibare mest (gier). In feite kun je het aantreffen in alle organische materialen die rotten. Dus o.a. in biogasinstallaties, riolen en rioolwaterzuiveringen, bezinkputten, leerlooierijen, slachtafval, septic tanks en in olie- en gasbronnen. Deze wieren zaten nog niet in mijn presentatie pver H2S, maar dat gaan we dus direct wijzigen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2009, 13:19:00
gokje: Methaan? En nee, ik ben er al een tijdje uit en bij scheikunde zat ik in een heel ver en grijs verleden achterin....

Toch goed dat je een poging waagt.

Methaan wordt zonder twijfel ook gevormd in datzelfde rottende wier (het zou daarom met succes kunnen worden gebruikt in een biogasinstallatie).
Alleen:
- methaan is geurloos
- methaan is lichter dan lucht (0,6) en vervliegt daarom zeer snel
- methaan is niet giftig, alleen verstikkend en brandbaar. Omdat het zo snel vervliegt, is dat aspect in de open lucht niet relevant.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2009, 13:49:56
Dat zeg ik. Ik zat achteraan...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2009, 14:50:09
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5jhRWab7eHKz9kHvXunapH-wskc7Q

Toxic beach warning to tourists
(UKPA) – 1 day ago

British holidaymakers have been warned to stay away from beaches in northern France because of toxic fumes from rotting seaweed.

The problem has already led to one stretch of beach at Saint-Michel-en-Greve in Brittany being shut after a horse rider lost consciousness and his horse died.

Gilles Youenou, of the French Institute for Sea Research and Exploitation, said: "We would advise people to avoid the beaches in this area as the seaweed can give off hydrogen sulphide fumes."