(...)
Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
(...)
Dat je met één balk meerdere patronen kunt weergeven is wel degelijk nuttig. Ik zie regelmatig allerlei voertuigen met signalering (zowel HVD'en met blauw als wegwerkers etc. met oranje) die een overdaad aan signalering voeren omdat ze maar één patroon kunnen weergeven. Ik kan me voorstellen dat je tijdens het aanrijden lekker wilt opvallen met behoorlijk wat geflikker op je dak, maar dat je na aankomst met een alternerend lampje al voldoende hebt. Wil ook weer niet zeggen dat je 'tientallen' patronen nodig hebt, maar enige variatie is vanuit praktisch oogpunt wel nuttig. Geldt overigens niet alleen voor LED of strobe balken, maar ook voor draailampen.
Ter illustratie: de lokale berger hier heeft een of andere lichtbalk met zes draailampen. Fantastisch als ie in zijn eentje midden op de rijbaan zaken staat te doen, maar volstrekte overkill als ie op het fietspad staat te wachten tot het zijn beurt is; dan zijn alleen de buitenste twee draailampen misschien al wel genoeg.
Ander punt is ook nog eens dat je de voorzijde, zijkant en achterzijde van je signalering misschien wel apart wilt bedienen, zodat je alleen licht uitstraalt naar de richting waar het effectief nodig is. Bijvoorbeeld op wegen met dubbele rijbanen waar je het verkeer op de andere rijbaan niet nodeloos wilt afleiden. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.