Favoriete signalering

Auteur Topic: Favoriete signalering  (gelezen 47036 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 14 november 2009, 10:28:33
@ Rolf Pieters,

bedoel je met 1 aan en uit knop, dus ook de sirene erbij?
Want om de sirene apart in of uit te kunnen schakelen is in mijn opzicht toch wel handig.
Verder is 1 aan en uit knop ook niet handig voor de kleurenkeuze, want iemand moet kunnen kiezen uit blauw of amber.
Verder ben ik qua flitspatronen wel met je eens en zou ik ook niet weten waarom er zoveel keuze moet zijn tussen patronen, maar er is hier vast wel een kenner die dat uit kan leggen.
qua flitspatroon zou ik kiezen voor de stijl van de whelen edge 9000 zowel oude als moderne stijl.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #21 Gepost op: 14 november 2009, 15:03:44
@ Rolf Pieters,

bedoel je met 1 aan en uit knop, dus ook de sirene erbij?

Nee niet letterlijk, maar meer overdrachtelijk.
1 knop voor blauw licht
1 knop voor oranje licht
1 knop voor kabaal

en evt oranje nog kunnen bepalen of je voor en/of achter wilt signaleren.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 14 november 2009, 15:50:56
Ik heb eens zitten neuzen op Sirennet.com.

Wat een kermis-site zeg.
Hoe iets eenvoudigs als een zwaailamp volstrekt blijkt te kunnen evolueren naar een disco-achtige kerstboom.

Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
Motoren waarbij ieder gaatje wordt opgevuld met een lampje hier, een LEDunitje daar, liefst alle verkrijgbare kleuren.
LEDS of strobes die in alle denkbare hoeken en gaten worden geprutst. etc etc.

Wat mij betreft is het allemaal enorm door aan het slaan.

Een zwaailamp heeft voor mij maar één betekenis: "Maak ruimte".
Daarbij maakt een knipper- of flitspatroon toch geen r**t uit?
Een chauffeur van een voorrangsvoertuig hoeft wat mij betreft maar één knop in de auto te hebben: AAN of UIT.
Een hele batterij knoppen om allerhande flitspatroontjes te kunnen selecteren is toch waanzien?


Of vloek ik hier nu in de kerk? :D

De flitspatronen maak je als het goed is 1 keer (met uitzondering van de wigwag). Het is natuurlijk erg mooi als je het opvallendste lichtpatroon zelf kunt kiezen.In Amerika hebben ze af en toe té veel wat we hier te weinig hebben, namelijk kleuren en hoeveelheid. Tevens is de herrie daar vele malen beter hoorbaar als hier in Nederland. De herrie heeft wel verschillende functie's, aandachtsverhoging, breed / smal, sneller etc.
Als je naar Amerikaanse HV voertuigen kijkt is mijn ervaring (op straat) dat ze veel opvallender zijn (zowel qua licht als qua geluid) en als je ziet dat er op de USA wegen véél minder straatverlichting is dan hier in Nederland denk ik dat de opvallende signalering erg wenselijk is! (Alleen is het dan dichtbij weer verblindend)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #23 Gepost op: 14 november 2009, 20:07:47
De flitspatronen maak je als het goed is 1 keer (met uitzondering van de wigwag). Het is natuurlijk erg mooi als je het opvallendste lichtpatroon zelf kunt kiezen.In Amerika hebben ze af en toe té veel wat we hier te weinig hebben, namelijk kleuren en hoeveelheid. Tevens is de herrie daar vele malen beter hoorbaar als hier in Nederland. De herrie heeft wel verschillende functie's, aandachtsverhoging, breed / smal, sneller etc.
Als je naar Amerikaanse HV voertuigen kijkt is mijn ervaring (op straat) dat ze veel opvallender zijn (zowel qua licht als qua geluid) en als je ziet dat er op de USA wegen véél minder straatverlichting is dan hier in Nederland denk ik dat de opvallende signalering erg wenselijk is! (Alleen is het dan dichtbij weer verblindend)

Nou wil het juist dat amerika ook een land is met een deftige norm naar signalisatie namelijk de "NFPA 1901" norm vernieuwd in 2009.
Deze zicht waar hoeveel licht moet zitten wanneer het mag branden.

http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 14 november 2009, 20:13:12
De NFPA normering is alleen op brandweervoertuigen van toepassing maar inderdaad is deze norm erg specifiek en uitgebreid! Het voertuig wordt in zones verdeeld en per elke zone moet er minimaal zoveel licht zijn, in het kort gezegd. En gelukkig kun je de USA niet vergelijken met Nederland ;) Sommige dingen zijn beter, sommige dingen slechter. Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat ze in Amerika een stuk sneller aan de kant gaan voor een prio voertuig dan in Nederland ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 14 november 2009, 20:27:31
Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat ze in Amerika een stuk sneller aan de kant gaan voor een prio voertuig dan in Nederland ;D

Maar daar is het ook nog allemaal 'officer' en 'sir' als ze het tegen iemand van de hulpdiensten hebben (oké, vast niet overal, maar over het algemeen...)
Misschien dus vooral een stukje mentaliteitsverschil? ::) :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 14 november 2009, 22:04:19
Nou wil het juist dat amerika ook een land is met een deftige norm naar signalisatie namelijk de "NFPA 1901" norm vernieuwd in 2009.
Deze zicht waar hoeveel licht moet zitten wanneer het mag branden.

http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf

Deze NFPA norm is gratis digitaal te lezen op: http://www.nfpa.org/aboutthecodes/AboutTheCodes.asp?DocNum=1901  (dit geld trouwens voor alle NFPA normen). Wel even gratis registreren en je kan hem in zijn geheel inzien... Daar kan de NEN nog een puntje aan zuigen!  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #27 Gepost op: 15 november 2009, 16:27:42
(...)
Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
(...)
Dat je met één balk meerdere patronen kunt weergeven is wel degelijk nuttig. Ik zie regelmatig allerlei voertuigen met signalering (zowel HVD'en met blauw als wegwerkers etc. met oranje) die een overdaad aan signalering voeren omdat ze maar één patroon kunnen weergeven. Ik kan me voorstellen dat je tijdens het aanrijden lekker wilt opvallen met behoorlijk wat geflikker op je dak, maar dat je na aankomst met een alternerend lampje al voldoende hebt. Wil ook weer niet zeggen dat je 'tientallen' patronen nodig hebt, maar enige variatie is vanuit praktisch oogpunt wel nuttig. Geldt overigens niet alleen voor LED of strobe balken, maar ook voor draailampen.

Ter illustratie: de lokale berger hier heeft een of andere lichtbalk met zes draailampen. Fantastisch als ie in zijn eentje midden op de rijbaan zaken staat te doen, maar volstrekte overkill als ie op het fietspad staat te wachten tot het zijn beurt is; dan zijn alleen de buitenste twee draailampen misschien al wel genoeg.

Ander punt is ook nog eens dat je de voorzijde, zijkant en achterzijde van je signalering misschien wel apart wilt bedienen, zodat je alleen licht uitstraalt naar de richting waar het effectief nodig is. Bijvoorbeeld op wegen met dubbele rijbanen waar je het verkeer op de andere rijbaan niet nodeloos wilt afleiden. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #28 Gepost op: 16 november 2009, 04:14:15
Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.

zoals voorgeschreven in het incident management en is dus precies waar het incident management een conflict vormt met het RVV.

daar zijn ze even nog niet uit ;D

overigens al die flitspatronen mogen niet meer, ze bereiken daardoor de lichtopbrengst niet.(de tijd dat blauw aan moet staan en uit moet zijn)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 16 november 2009, 11:31:19
Lieve Sinterklaas

Mijn verlanglijstje is kort, mogen we een nieuwe daadkrachtige minister die de Europese regels in één haal van de tafel veegt en ons weer gewoon laat installeren wat we zelf willen aan verlichting?
Alternerende koplampen, extra intersectie- of spiegelverlichting, zwaaibalken die knipperen als Kerst-, pardon, Sinterklaasbomen..ee boten... met front cutout, meerdere patronen en tegelijk met oranje aan mág? Dat wil ik graag voor Sinterklaas...

Dank U Sinterklaasje   ;D ;D